Guide: Fixa batteriproblem med Network Location/Google Nu

Diskussion i 'G2 - Allmänt' startad av wargreymon, 11 okt 2013.

  1. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    OBS! Detta kräver root.

    Vissa har som sagt batteriproblem med om man har NLP, Network Location Provider, det är när man har Wi-Fi och mobil nätverksplats aktiverat under Tillgång till position. Google Nu bland annat använder sig utav detta, vill man kan man stänga av GPS och sätta på när man inte vill ha det, men detta är drygt.

    Ni gör detta på egen risk och jag tar inget ansvar för att något funkar eller inte efteråt.

    1. Använd Titanium backup eller en filutforskare med root funktioner och ta bort Google Play Tjänster/Services (com.android.gms.apk) och Google Sök (velvet.apk). OBS. Vissa saker kan force close efter detta steg
    2. Gå in på Play Store och installera Google Sök.
    3. Öppna Google Sök och den kommer vilja att du installerar Google Play Tjänster, tryck för att göra detta.
    4. När allt är installerat kan du ha alla platstjänster och Google Nu aktiverade utan att NLP ska köra massa wakelocks.

    Detta borde fixa Google Nu och antagligen andra diverse appar. Själv hade jag Google Nu på och fick 6 minuter Wake och runt 2 timmar Deep Sleep när jag testade efter detta.
     
    Andresin, Suuugen och MatsGF gillar detta.
  2. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Tack!

    Det var för att kolla batteritråden om detta som jag gick in på swedroid nu. Jag stängde av åtkomst till min position helt och märkte att batteriet håller mycket bättre då och jag verkar inte få någon wakelock. Det känns dock lite drygt att behöva slå av det. Jag ska prova med bara gps och se hur det funkar att ha på hela tiden. Om det funkar dåligt kanske jag måste roota tidigare än planerat.
     
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 029
    Mottagna gillanden:
    1 965
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    jag gjorde detta nu, på vinst och förlust

    För mig stämde inte guiden dock

    fick söka i titanium på GMS för att hitta playtjänster, säkerhetskopierade och avinstallerade
    fick söka på "SÖK", säkerhetskopierade och avinstallerade