Fjärrkontroll för IR

Diskussion i 'Allmänt' startad av Mr_Miyagi, 11 apr 2010.

1. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Står i begrepp att köpa mig en Android-telefon har har då naturligtvis börjat spana in lite appar och spåna på lite idéer.
    En sak jag vill kunna göra är att fjärrstyra det mesta här hemma. För musik finns MPD och för video finns VLC så den biten är ju avklarad.

MEN - jag vill hemskt gärna bli kvitt mina fjärrkontroller till stereon och TV:n, alltså kontroller som använder IR. Läst att det finns någon lösning med en ir-sändare som man kopplar in i 3,5mm jacket men jag vill helst slippa koppla in något i telefonen (kommer ju komma bort direkt) samt att det är väldigt dyrt. Det jag har tänkt mig är att bygga en IR-sändare (eller köpa en billig färdigt) och ha kopplad till min stationära dator och sedan via wifi styra denna från Android telefonen. Har sökt runt lite efter lite grejer som skulle kunna hjälpa till med detta men har inte hittat något klockrent så jag antar att man kommer få göra en hel del själv. Så jag tänkte jag skulle fråga er om ni har bra tips på färdiga program eller andra saker som man skulle kunna utnyttja eller om man måste utveckla detta själv och i så fall hur mycket.

Min stationära dator kör jag Ubuntu Linux på och jag antar att man kanske kan använda Lirc för att sända ut IR-data. Men då är frågan hur man ska kunna styra detta över wifi. Finns det några färdiga daemons som man kan använda eller måste man göra detta själv? Och sen själva Android applikationen, finns det några färdiga som ni känner till eller något öppet källkodsprojekt man kanske kan utgå ifrån eller är det bara att göra detta från scratch själv? Har ni några tips på hur man bäst lägger upp detta projekt för att slippa göra det onödigt krångligt?

Har kollat runt en del själv och kommer att fortsätta göra det men som sagt, om ni har några tips eller synpunkter så vore det kul att höra!
    /David

2. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Välkommen till forumet och snart till Androids underbara värld. Jag är nog inte mycket till hjälp i det här ämnet. Det jag kan tipsa dig om däremot är två program som heter Intelliremote och Ghostevent som är IR-program för datorn. Med dessa kan man omvandla t.ex. ett ir-kommande till en "knapptryckning på tangentbordet". Har inte använt det själv men funderar på att köpa det. Jag äger nämligen en Logitech Harmony 880 som jag försöker få att fungera tillsammans med XBMC för windows. Det verkar vara det enda sättet.

3. Peter

Peter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har en USB-Uirt kopplad till min dator för att skicka IR-signaler. På datorn använder jag Girder som programvara (jag kör dock med version 3 som var gratis på sin tid, finns att få tag i på nätet lite här och där). Det är dock för Windows. Sen har jag även en sändare kopplad till datorn som kan tända och släcka mina nexa-brytare så jag kan styra belysningen. På telefonen använder jag HomeControl för att skicka kommandon till datorn.

4. Mr_Miyagi

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Haha, satt precis och surfade på Clas Ohlsson och kikade på sån där sändare för belysningen :)
    Tack för länken!

Du förresten, vet du om det programmet kan ställa in exakta dimmernivåer (alltså inte bara stänga av/sätta på)? Vore ju rätt coolt!

Last edited: 11 apr 2010
  5. Peter

Peter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Sändaren jag har till datorn för att kontrollera belysningen tror jag inte man kan köpa längre. Men det finns en svensk produkt som kallas Tellstick som fungerar på liknande sätt. Men om det går att ställa in en exakt dimmernivå beror nog mer på vilka mottagare du har, det går inte att göra med nexa i alla fall, tyvärr. Vet att ikea hade några mottagare för några år sen där det gick, vet inte varför dom inte säljs längre.

6. Mr_Miyagi

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

7. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag styr både min tv o reciver via rs232

8. Peter

Peter Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Se där, då kanske det blir ett inköp av en tellstick för mig med. Tack för tipset.

9. Mr_Miyagi

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Styr du dem från din telefon eller bara från datorn?

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Bra ide detta vore en super lösning om man slapp alla fjärrkontroller. Lirc har ju hur många olika prylar som helst så det vore ju grymt om man hade kunnat lägga in alla dem på ett smidigt sätt

Jag har tidigare byggt en liten ir sändare för att styra tvn via datorn. Då använde jag en arduino för att styra själva ir dioden och sen gjorde jag ett C# program som skickade signaler till arduinon detta borde gå att vidare utveckla så att man kan styra allt via telefonen och ett trådlöst nätverk. Kostnaden är ganska låg också några hundralappar per enhet. Problemet med denna lösning tycker jag är att du måste bestämma var du vill ha de olika ir sändarna och därmed begränsar vilka prylar som kan styras via dem dessutom måste de vara kopplade till en dator via en usb sladd vilket inte gör det särskilt smidigt jag tycker personligen att det vore coolare att ha en lite ir diod kopplad till telefonen via 3,5mm jacket.

//Reconnnn

11. Mr_Miyagi

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Nämen, tror jag har hittat lösningen! :D
    Kolla in den här applikationen: http://andremote.anddev.org/
    Verkar gå skitlätt att skapa nya plugins. Kolla filmen här: http://andremote.anddev.org/pluginlayouts/builder.php
    Verkar som att det bara är att lägga till lite knappar och sedan att man kan koppla knapparna till olika textkommandon (ser ut som att det finns flikar för det i programmet i videon), MAO går det enkelt att koppla samman det med Lirc. :cool:

Hmm, hittar inte sidan där jag läste om det där programmet som kom med en liten 3,5mm dongel, dock har jag för mig att den kostade $100 vilket jag personligen tycker är lite saftigt för att slippa sträcka mig efter en extra fjärrkontroll.
    Jag funderar på att bygga något enkelt och koppla in i parallell/serie-porten. Tror jag har någon gammal ir-mottagare också som ligger och skräpar någonstans som jag byggt men aldrig använt, kan vara bra om man behöver "lära upp" lite ir-kommandon. Funderat på USB-också men då blir det lite dyrare igen. Kanske bör tillägga att jag är fattig student... ;)
    Därmed har jag nog inte råd med en sån där Tellink grej heller, satt mest och dagdrömde om möjligheterna med Android...istället för att plugga till tentan som jag har på onsdag...

12. Mr_Miyagi

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag hittade sidan: http://www.bukisa.com/articles/260916_universal-remote-control-apps-for-android-smart-phones

Letade reda på den där grejen, den finns här: http://thinkflood.com/products/redeye-mini/what-is-redeye-mini/
    Verkar som att den kommer att gå att köpa för $50. Men det verkar också som att mjukvaran är till iPhone/iPod touch. Men det är väl inget som säger att den inte skulle fungera i Android...men då måste man nog kavla upp ärmarna och programmera lite, bör nog inte vara supersvårt, man kan nog ta en del hjälp av lirc-projektet.

13. JockeLi

JockeLi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Undrar varför det inte finns inbyggt redan.. fanns ju en gammal nokia med ir

14. Mr_Miyagi

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Förr i tiden använde man ju IR för att föra över filer och sånt men det försvann ju när bluetooth kom. Och sådär jättestor marknad för att använda mobilen som fjärrkontroll har väl egentligen aldrig funnits ;)
    Egentligen är det väl först nu med smartphones som det börjar bli riktigt intressant då man kan utveckla lite själv.

Hittade detta på thinkflood's hemsida: http://thinkflood.com/company/about/what-is-next/
    Så om ni är intresserade av denna produkt så hör av er till dem och säg det. Jag har redan skickat ett litet mail.

15. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    EventGhost har även en androidklient där du kan skapa egna knappar och koppla till valfri funktion i datorn, utvecklaren har också skrivit plugin så att den känner av när du får sms eller samtal. Klienten skulle dock behöva sig en rejäl uppdatering innan den blir riktigt användarvänlig. Men den funkar klockrent redan nu.

EventGhost - http://www.eventghost.org/
    EventGhost för Android - http://www.eventghost.org/forum/view...t=1847&start=0

16. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Det borde väll inte vara svårt att bygga en egen ir sändare för 3,5mm pluggen typ en ir diod något motstånd en 3,5mm plugg. resten borde bara vara programmering eller? Någon som kan berätta varför inte detta skulle gå. Jag vet visserligen inte hur APIer för ljud ser ut i Android kanske är skit svårt att spela speciella ljud.

17. djrov

djrov Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Skulle inte en sån här kunna funka eller är den bara för att skicka data??

http://www.kjell.com/?item=31153&path=

Edit: såg nu att du skulle ha det till en telefon och inte en surfplatta som mig, men nån som skulle kunna svara ifall den där skulle funka?

Last edited: 10 apr 2011