Flash gick snett, nu startar den inte

Diskussion i 'Liquid/Liquid E' startad av sir88alex, 27 sept 2010.

1. sir88alex

sir88alex Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en Acer Liquid och försökte mig på att följa den här guiden tidigare ikväll. http://theunlockr.com/2010/03/16/how-to-root-the-acer-liquid/#comment-38249
    OBS! Följ inte guiden på länken får då lär ni också få problem!

Jag kom till punkt 3 eller 4 under Install Superboot and Custom Recovery Image innan telefonen hängde sig. Nu vägrar den starta upp ordentligt. Först visar den Acer loggan och sedan Android loggan. Efter det blir skärmen helt svart(bakgrundsbelysningen är på) och i det läget stannar den. Har den hamnat i det läget går den inte att stänga av utan det enda som går att göra är att plocka ur batteriet.

Datorn kan inte få kontakt med den via USB så det fungerar inte att flasha om den på det sättet.

Det enda jag kan göra är att trycka volym ner+kamera+power och komma in i Malez recovery. Väl där kan jag inte göra värst mycket, har provat factory reset utan resultat och tyvärr har jag ingen tidigare backup att återställa till.

Har ni någon idé på hur jag skulle kunna lösa problemet?

Finns det någon zip fil man kan lägga på SD-kortet och flasha den vägen?
    Eller kan någon lägga upp en Malez backup från en fungerande telefon som jag kan använda och återställa med?

Vore väldigt tacksam för hjälp!

2. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det *borde* inte vara fel på guiden i refererar till. Vad har/hade du för OS? 1.6, 2.1 eller 2.2? För man kan prova flasha en custom rom bara radion stämmer så kan det fungera.

3. sir88alex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Den officiella 2.1 som finns på Acers hemsida.

Läser man kommentarerna som finns på guiden(vilket jag givetvis borde gjort innan) så är det många som fått samma problem.

4. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Den superboot som finns i guiden är gjort för build 1.100.05, och Acers officiella är 1.100.09, och det är inte självklart att de fungerar med varandra.

Testa att starta den i recovery och sen flasha om Acers officiella. Programmet borde få kontakt med telefonen när den är i recovery, gör den inte det kan du testa att flasha valfri .bin-ROM med Acer Downloading Tool.

5. sir88alex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Datorn får ingen kontakt med liquid när den är i recovery läge. Recovery läge är volym-ner+kamera+power om jag inte är helt fel ute? Vilket program är det du syftar på?

Acer Download tool får ingen kontakt, står bara Not Connected... :(

Så jag vette fan hur jag ska göra för att ens få datorn att få kontakt med telefonen.
    Därför jag undrade om det på något sätt går att göra något från sdkortet genom malezrecovery?

6. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

7. sir88alex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Funkade inte. :( Jag laddade ner filen, kopierade den till SD-kortet. Gick in i recovery läge, Apply any zip from sd och valde den filen.
    Följande text kom upp i recoveryn när jag försökte installera.
    Installing from sdcard...
    Finding update package...
    Opening update package...
    Verifying update package...
    Installing Update...
    E:Error in /sdcard/LCR-E_1.8.2.2-signed.zip (Status 2)
    Installation failed

Vad innebär alternativet Nandroid: restore latest backup i recovery menyn? Jag misslyckades med min backup så det fungerar inte för mig. Går det få tag på en fungerande backup någonstans, lägga över på minneskortet och sen köra restore latest backup?

8. sir88alex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har äntligen fått liv i den nu!

Lyckades komma in i fastboot mode på telefonen(Stänga av telefonen och dra ur USB. Håll inne volym upp+kamera+power. Telefonen vibrerar två gånger och stannar med en svart skärm. Ta ur batteriet och stoppa i USB så ska den starta i fastboot).
    Använde sen ett kommandofönster som pekar på android-sdk-windows mappen som finns i den här guiden: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=4052

Tankade ner superboot filen som finns i den här tråden och la den i android-sdk-windows mappen. http://android.modaco.com/content/acer-liquid-liquid-modaco-com/308361/bricked-liquid-heeelp/#

Sedan skrev jag i kommandofönstret:
    fastboot -i 0x0502 flash boot superboot.img
    fastboot -i 0x0502 reboot

Då startade den upp som vanligt och jag kunde dra en lättnadens suck. Skrev ganska så utförligt så kanske någon som råkar hamna i samma problem som mig få hjälp.

Tack Tisu för hjälpen! Har dock en sista fråga till dig. Vilken rom osv bör jag köra med? Du får jättegärna ge mig länkar till det du har så slipper jag halka in på en till skit guide.

9. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

10. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ja, det finns ju flera olika till 2.1 som är bra, men du kan få trådarna till två av dem vanligare till 2.1 så kan du läsa lite. Jag har använt båda och varit nöjd.

Liquid Community ROM E 1.8.2.2:
    http://android.modaco.com/content/a...0/rom-liquid-community-rom-e-1-8-2-2-rebirth/

LS 2.1.4
    http://android.modaco.com/content/a...-only-the-best-for-your-liquid-eclair-2-9-10/

Annars skulle jag ju rekommendera 2.2 som läckt. Sägs vara en beta men känns och fungerar som en final.

11. sir88alex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för förslagen! Det som står i Wikin känner jag mig ganska så hemma på. Det är bara en sak jag funderar över. Behöver man olika boot till olika rom?

12. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ofta är boot-partitionen (som bl.a. innehåller Linux-kärnan) anpassad till den ROM den hör till. Att flasha en separat boot till en ROM där det inte uttryckligen står att den funkar för kan funka, men det kan också leda till att telefonen inte startar.

13. sir88alex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

14. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

I bin-filer finns det alltid en boot-image med. I custom ROMs finns det oftast med en boot. men man behöver inte riktigt tänka på detta, en bin-fil kan alltid flashas oavsett vad redan har på telefonen, den ersätter ALLT. När det gäller custom ROMs så står det oftast vilka bins det funkar att flasha den över.

Superboot-filen i den guiden är tänkt att flashas över bin-filen med buildnr 1.100.05. Guiden är med andra ord några månader för gammal för att vara aktuell.

15. sir88alex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har nu kört LS ROMen i en dryg vecka men trivdes inte alls, tyckte den var ganska seg och krånglig så jag valde att flasha den nyaste officiella ROMen från Acers hemsida. Dock tyckte jag att LSsettings som fanns i LS ROMen var grymt bra och undrar om det finns någon möjlighet att få tillgång till de inställningarna även i det officiella?

Gillade särskilt funktionen där man kunde dölja vissa appar som man inte använder i menyn. Finns det någon andra inställningar där man kan göra det i det officiella?

16. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

På frågan om att dölja appar i Appdrawern kan jag rekommendera LauncherPro, den finfin launcher som innehåller just den funktionen.

17. sir88alex

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Perfekt, tack! Det var ju precis samma inställningar som fanns i LS. Jag hade inte insett vad som var Launcher Pro och vad som var LS.

Vet du om det finns någon app som gör att man kan styra datorn från mobilen? När man rör fingret på mobilen så rör sig musen på datorn. Jag har provat Gmote men det gav inte alls den friheten utan mest bara möjligheten att pausa musik typ.

18. dekadans

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER