Problem: Flash med Odin fungerar inte

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av massadroid, 9 maj 2013.

1. massadroid

massadroid Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej!
    Jag försöker att uppdatera min dotters telefon men det fungerar inte.
    När jag kopplar den till Kies så säger Kies att det finns en ny programvara. När jag trycker uppdatera så släcker Kies ned sig.
    Blev trött på detta och försökte därför att uppgrdera till senaste firmware från sammmobile via Odin 1.85.
    Tyvärr får jag liknande resultat där. Odin hittar telefonen men stannar sedan (se skärmdump).
    Jag har prövat olika versioner av Odin och kollat i aktivitetshanteraren så att inget Kies program är aktivt, inget funkar....
    Odin stoppar alltid på samma ställe.

Hjälp!

Glömde att säga att dotterns telefon är en gammal galaxy Ace om det nu spelar någon roll...

Bifogade filer:

• Bild2.jpg
      Bild2.jpg
      Filstorlek:
      60,3 KB
      Visningar:
      142
    Last edited: 9 maj 2013
  2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Nu hör väl denna tråd inte direkt hemma i Galaxy S2-forumet men men :P

- Kör du med USB-port på baksidan av datorn? Alltså direkt på moderkortet?
    - Vilket operativsystem kör du på datorn?
    - Prövat med nån annan dator?
    - Säker att ALLT med KIES är avstängt under Aktivitetshanteraren > Processer (viktigt att inte bara kolla under "Program")

3. massadroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Japp Kies är avstängt. Har prövat olika USB portar (jag har flashat min S2:a + andra mobiler på samma dator förut).
    Det som skiljer denna telefon är den att efter att man gjort en factory reset så blir språket tyska. Kan alltså vara en tyskimport...Spelar det någon roll?

4. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Vet inte hur det är med just Galaxy Ace men... Galaxy S2 finns ju i några varianter, bl.a. för AT&T och de där Amerikanska... Sen finns det ju I9100 och I9100G... Och dem skiljer varandra åt t.ex.!

När du startar upp Ace:n, står det "S5830" (eller vad den heter) eller står det någonting efter?

5. massadroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den heter endast S5830. Har även prövat med några tyska firmwares men det blir samma resultat. Odin nedladdningen vill liksom inte starta. Jävligt mysko tycker jag...
    Dottern får väl köra vidare på 2.2.1 då.

6. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Verkar som att man måste köra nån Odin Multidownloader (4.42 ska passa Galaxy Ace, du måste nog göra ett konto på 4shared), nån "cooper" och sen ROMen du redan hade!

Hoppas att det funkar!

http://www.youtube.com/watch?v=ShjB_rJ9Kmg - Visar hur man installerar 2.3.5, men du kör med din 2.3.6 istället ;)

massadroid gillar detta.
  7. massadroid

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar!!!
    Det fungerade fint!!!
    Tack så himla mycket Arbu 11.

Underligt att just Ace:n beter sig så här, problemet verkar ju vara specifikt för den telefonmodellen. Vore faktiskt bra om denna tråd hade varit i Ace avdelningen, men jag trodde inte att felet var specifikt för Ace...

PS:Kan tillägga att jag laddade ner Kies i en annan dator, då gick det lite bättre att uppdatera, men inte helt. Uppdateringen startade men fallerade i sista steget och telefonen var tvungen att nödåterställas via Kies. Prövade två gånger med samma resultat.

8. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Inga problem, alltid kul att hjälpa! :) Japp, synd att man gör allting så krångligt så att det går ut över användarna ;)

Lycka till nu ;)

9. Eksell

Eksell Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har samma problem fast med en galaxy s2 hittar inte telefonen i odin multi .

har rootat telefonen å sen försökt mig på att lägga in en orginal rom på min S2a.
    men det verkar stå still
    Added!!
    Enter CS for MD5..
    Check MD5.. Do not unplug the cable..
    Please wait..
    I9100XWLSD_I9100OXXLS6_I9100XXLS8_HOME.tar.md5 is valid.
    Checking MD5 finished Sucessfully..
    Leave CS..
    Odin v.3 engine (ID:6)..
    File analysis..
    SetupConnection.. så står det men sen händer det inget mer ?? HJÄÄLP.

10. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Har du följt?:

Ladda ner:
    http://www.hotfile.com/dl/213346041/...9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download)).
    http://www.mediafire.com/?7v7zor9d379emeg (Odin 3.07 (Tryck "Download")).

Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 1.85. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!

1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen).

7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

Klart!

Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

Skriven av: Arbu11