Flasha custom ROM - vad krävs?

Diskussion i 'Hero' startad av Swesnow, 19 maj 2011.

  1. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är helt ny till hero delen här på swedroid men har själv en x8. Min kompis som har en hero behöver hjälp med att flasha en custom rom. Han har redan flashat en 2.1 rom så den går alltså inte på stock. Jag har lyckats komma in i recovery mode så det är klart.

    Är det bara för mig att ladda ner en rom åt honom, döpa den till update.zip och sedan flasha eller behövs det göras något först???
     
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Har du recoveryn ordnat så är det bara att flasha in en ny rom. Du kan ju ta en backup först så att ni kan återställa den ifall ni vill.
     
  3. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ni ska inte behöva döpa om ROM-filen utan det räcker med att ladda hem den och lägga den i rooten på sd kortet. Ex:
    1. Ladda hem ROM, t.ex Elelinux-7.1.0-Hero-v2.4.zip
    2. Lägg den på sd kortet i rooten
    3. Boota om tfn i recovery läge
    4. Gör en back-up om ni så vill
    5. Gör en fullständig wipe. Dalvic, cache, etc
    6. Välj att installera Elelinux-7.1.0-Hero-v2.4.zip och vänta, det tar någon minut
    7. Starta om telefon och njut
    Första uppstarten tar några minuter men det ska inte kännas overkligt länge, nu mera för mig tar det sällan, efter en ny ROM installation, mer än 5 min.
    Efter första uppstarten kan det vara värt att starta om den några gånger till har jag märkt, hjälten känns stabilare och snabbare. Lycka till och självklart finns det uppsjöar av andra ROMmar, men jag gillar Elelinux arbete och denna GB börjar vara riktigt stabil i mitt tycke.