Flasha GalaxHero Utan USB eller koppling till datorn. (Det fungerade!)

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av Burns, 10 feb 2010.

1. Burns

Burns Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du kan flasha en Samsung i7500 utan att behöva koppla usb till datorn! Säkert? kanske inte, men det fungerade.

Flasha GalaxHero Utan USB eller koppling till datorn. Eller oavsett vilket duma operativsystem du har och inte lyckas installera usbdrivers eller annat, Eller som jag i detta fall sitter på jobbet och glömt usbkabeln hemma.

Teorin är klar, sitter och väntar på att telefonen ska jobba klart bara.

Är någon intreserad av hur? Om jag ska orka skriva mer utförligt hur jag gjorde.

OBS säkert skit farligt för telefonen och kommer bricka den stenhårt, jag startar nog en ny tråd snart hur man återställer en brickad telefon.

Återkommer med resultat...

EDIT1: Den har bootat!

EDIT2: Det jag gjort är att jag har laddat ner alla filer som behövs för att flasha från hdblog.it och packat upp i en valfri dator. Sedan har jag skapat en dropbox där jag lagt upp alla filer för att sedan kunna ladda ner dom i telefonen (flat rate är ett måste annars blir det dyrt). Var tvungen att döpa om alla till .apk för att browsern i telefonens kulle gilla dom.
    Sedan flyttade jag dom med en file manager (Linda manager i detta fall) och döpte om dom till rätt namn och la dom under /sdcard (II5.tar HTC.zip update.zip RECTOOLS.tar.gz) Sen körde jag flashrec 1.1.3 och laddade in recovery 4.4 imagen och sedan var det bara tuta och köra som med andra guider!

Last edited: 11 feb 2010
  2. Burns

Burns Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick ett pm om lite mer hjälp så jag tänkte att jag kan ju skriva svaret på pmet här också ifall andra har samma funderingar.

Flashrec är det program som gör hela detta möjligt. Får du inte igång det så kommer det inte fungera.
    Det hittar du här: Flashrec 1.1.3 : http://zenthought.org/content/project/flashrec

Och den vill ladda hem recovery.img från en hemsida som den sen flashar in i din telefon, och det är just denna flashning som man måste ha usb och alla dom där programmen och drivers för att göra annars på det "normala" sättet.
    Det du gör är att du lägger upp din recovery.img på en hemsida och skriver in http://minhemsida.se/recovery.img i adressfältet i flashrec, (gör backup innan).

Om du har USBkabel och kan koppla in den för att komma åt filer på din mobil så kan du lägga in filer den vägen och sedan göra all flashning i mobilen sen.

Ta ur ett ev extra minneskort du har satt in.
    Anslut sedan mobilen till datorn och den enhet av dom två som du kan lägga filer på när du inte har något annat minneskort anslutet det är den enheten som är /sdcard, säg att den heter h:\ i windows så är det direkt i h: du ska lägga filer då hamnar dom i /sdcard utifrån hur mobilen ser det.

Testa om du kan lägga recovery.img på /sdcard och skriva /sdcard/recovery.img i adressfältet istället, vet itne om det fungerar men kanske om du inte har en hemsida att kunna lägga det på. Var noga med att du kollar att du verkligen får ner hela filen och inte någon "url file not found" sida. Om du lägger recovery.md5 brevid på samma ställe så veriferar den att du fått ner en hel och fin recovery.img och detta rekomenderar jag starkt att du gör.

i /sdcard mappen ska du lägga: RECTOOLS.tar.gz update.zip HTC.tar II5.tar också, börja med RECTOOLS.tar.gz för den måste recovery.img ha för att kunna starta i fullt läge annars är den i något mini läge.

När du fått flashningen att fungera i flashrec och du tror att den har gjort en komplett flashning och du har RECTOOLS ilagt så stäng av telefonen och starta den igen med det magiska "start in recovery" kommandot volym ner + grön lur + röd lur (som är silvriga båda två :P )
    Det du gör nu är kör nandroid backup, när den är klar så starta om telefonen och starta den normalt och anslut den till datorn och kopiera nandroid mappen från interna minneskortet om du vill ha din backup av telefonen i säkert förvar.
    Oavsett om du ska kopiera nandroid till datorn eller inte så rekomenderar jag att du startar om telefonen i vanligt läge och sedan stänger av den igen och startar recovery läget och kollar att din nya recovery.img ligger kvar för i manualen till falshrec så står det skrivet att mobilen skriver över recovery.img vid varje uppstart! Är den borta så kan det bli jobbigt att göra allt detta.

Är den kvar så kan du kopiera in alla filer som behövs update.zip HTC.tar II5.tar till /sdcard om du inte gjort detta redan.

Följ sedan guiden som står skrivet för Galaxo där det står i vilken ordning du ska formatera och flasha mobilen. Viktigt att köra restore gapps direkt efteråt när dom säger att du ska det annars blir det mer problem.

Sedan ska det fungera. jag är inte så pedagogisk men det kasnke hjälper lite.