ROM: Flasha in Custom Roms från S3

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av blitzsnake, 21 nov 2013.

1. blitzsnake

blitzsnake Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan man flasha in en Custom Rom som funkar med en vanlig S3 på en S3 LTE? Eller är det specifika roms för S3 LTE? Jag tänkte mest på den cyanogenmod installer på Play Store. Om svaret är nej, finns det en bra sida där det finns roms för S3 LTE? Vad har ni för erfarenheter av att installera custom roms? Anledningen till att jag vill byta är att Samsungs Rom är nog den mest bloatade mjukvara jag någonsin sett.

2. EVVK

EVVK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nej
    Ja, De har en annan partitionslayout.
    Ingen aning, Det är annars inte så svårt och installera en custom recovery, typ clockworkmod eller TeamWin. Viktigt dock och hålla fräscha versioner av dessa när man flashar in ROMs via dem.

När det är gjort kan du i princip bara tanka ner en ROM i luren och flasha om den i Custom recoveryn.
    Ja. http://forum.xda-developers.com/galaxy-s3/development-i9305
    Gör en backup av modem och IMEI, läs på XDA så slipper du gråta ifall nåt konstigt händer. Övrigt ska det inte vara några konstigheter, men de finns folk som råkat ut för att de tappat sitt IMEI nummer och då är telefonens moderkort rökt. Gissningsvis har de tryckt in vanliga S3 roms på S3-9305
    Jepp, Och sen har vi svenska operatörer som t.ex. Tele2 som gillar och vänta. In med Cyanogenmod bara. Den är rullande och kan uppdatera sig med några pekningar. http://wiki.cyanogenmod.org/w/SGS3FAQ

Notera dock att det finns två varianter av S3 LTE Sverige beroende på vilken operatör man har och vad de använder för frekvenser.

Comviq/Tele2/Telenor kör 9305N, övriga 9305

tcntad och blitzsnake gillar detta.
  3. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Så länge det inte följer med modem i en ROM så är det samma till 9305 och 9305N.
    Och skulle det följa med modem i en ROM borde det bara vara att flasha in ett annat modem.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=103207

blitzsnake gillar detta.
  4. blitzsnake

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Grymma svar! Jag har 9305N modellen men förhoppningsvis ska det funka. Ska försöka få in en custom ROM under helgen. Kan uppdatera tråden sen o säga hur det gick för de som har N-modellen och är osäkra på hur stabil en ROM är.

5. Loxus

Loxus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47

MINA ENHETER

Jag har N-modellen och kör CM 10.2 för 9305. Funkar bra :)

6. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    nej det går att återställa om man nu skulle tappa IMEI, finns trådar om det på XDA (och säkert någon ett år gammal tråd på Swedroid om man letar)

och ja det är precis så att dom flesta som tappat IMEI har flashat en 9300 ROM på en 9305/N telefon

7. EVVK

EVVK Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kanske, men inget man bör ta förgivet att det fungerar. I vissa fall är den enda räddningen en Samsung Anyway något som knappast alla har tillgång till.

8. blitzsnake

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Aja, bestämde mig för att till slut flasha min S3 LTE då Tele2 verkar inte bry sig om 4.3. Uppgraderade till SentinelRom 6.0 som baseras på CM 11.0. Alltså är det Kitkat som är optimiserat för att spara batteri. Kan redan nu säga att min batteritid har minst fördubblats. Det känns som en helt ny telefon. Den är snabb. Den laggar inte. Att surfa på nätet har aldrig gått så här snabbt. Allt känns elegant, fint och väl genomtänkt. Inte alls som Samsung's bloatade OS som drog all kräm ur batterin efter halva dagen. Enda nackdelen är att jag inte kan få in en 4G anslutning som jag nämnde i en annan tråd. Men 3G funkar och det gör Wi-fi med och det är allt jag behöver.

Kan starkt rekommendera detta till er som inte kan bestämma er för en specifick Custom Rom. Jag har i och för sig bara testat detta men jag ser ingen anledning till att byta till nån annan Custom Rom. Samsungs egna OS kan ta och dö.