Fråga: Flasha kernel och rom utan upplåst bootloader med clockwordmod på rootad ARC S?

Discussion in 'Xperia arc - ROM-filer och utveckling' started by Retardo, Dec 26, 2011.

1. Retardo

Retardo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bytte till en ny ARC S från en gammal ZTE Blade, vilket var en mycket trevligt telefon för att leka med firmware och dylikt. Bland annat kunde man flasha in nya kernels direkt med en zip fil via clockworkmod recovery. Nu har jag lyckats få in clockworkmod på min rootade ARC S, men jag har ännu inte låst upp bootloadern. Måste man göra det för att lägga in en ny kernel? Hade tänkt prova lägga in rommen Arconium 5.0 men såg att man då behövde lägga in Doomlord's kernel också, och den verkar inte gå att flasha med cwm.

Det finns ju instruktioner för att flasha nya kernels med fastboot men då måste man ju låsa upp bootloadern, eller?

Tacksam för svar

2. damagee

damagee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag ska inte säga att jag vet till 100% men jag är relativt säker på att du måste låsa upp bootloadern för att flasha andra kernels eller romar tyvärr! Sitter själv på en icke upplåst bootloader på min ray och då går det inte än att flasha annan rom till exempel och det bör vara samma på en arc S.

3. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag är också intresserad om någon vet hur det ligger till med låst bootloader kontra flasha rom. Ingen som kan ge ett definitivt besked?

4. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Annan rom är nog inga problem så länge som den funkar med std kernel och man har cwm installerat.
    Men så fort det krävs en annan kernel så måste bootloadern vara upplåst för att det skall vara möjligt att flasha in den.

5. Zee

Zee Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Och det går inte att låsa bootloadern om man väl låst upp den?

6. MrKingLouie

MrKingLouie Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det går att låsa den igen med flashtool. Googla på "relock bootloader xperia"

Sent from my LT18i using Tapatalk