Flasha om mobilen

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av kieeps, 12 feb 2011.

1. kieeps

kieeps Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Det va ett tag sen jag fick min SGS nu och jag vart glatt överaskad när jag upptäckte vad mycket det finns att göra med den för att få den att fungera bra med tanke på att den va seg som ett as när jag fick den.

Jag började direkt läsa igenom tråd efter tråd på XDA för att förstå mej på saker gällande allt runt flashning, laggfixar, rootning och romar... jag måste erkänna att jag har inte heeelt fått grepp om detta med romarna när det kommer hur man lägger in dom.
    Vissa ska man ju tydligen kunna döpa om till update.zip och köra i clockwork medans vissa ska läggas in med odin....tror jag.

Det jag gjorde var att gå igenom denna guiden:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=818556

Det enda jag gjorde annorlunda var att använda voodoo.advanced.v666.2-20110111-21.53.tar istället för Voodoo-stable-5.4-Froyo-2.2.1-GT-I9000-odin-pda.tar som det står i den guiden... jag va skitnöjd med resultatet tills jag insåg att JPY_JPY_JPY.tar inte har svenskt tangentbord.
    Då gjorde jag lite sökningar här och hittade JS3_JS1_JPY.tar som hade detta.

Vad jag inte förstår är hur man vet om man kör den senaste firmwaren? och vad betyder JS3, JS1 och JPY?

Sen är det ju detta med alla olika romar... jag förstår ju också att det inte går att fråga efter den bästa då alla kommer svara sin favorit, så då undrar ju jag om det går att plocka det man tycker låter bra ur olika romar?

jag ser ju vissa saker jag skulle vilja ha så som nytt theme eller en ny batteri ikon... men när jag skulle instalera ett ny theme via en update.zip så kunde jag inte längre starta mobilen så fick göra om... det va lite då jag bestämde mej för att ta reda på mer innan jag leker vidare,

Jag kan även förstå om det kommer upp 10 liknande trådar varje dag här och jag har läst ett flertal FAQer från denna sidan och dom har gett mej många svar men jag vill vara säker.

Tack på förhand och jag kan inte be nog mycket om ursäkt om detta är den 20e "Jag har 1000 frågor och hittar inget när jag söker" tråden i dag, igentligen hade det väll varit smartare att vänta tills imorgon med och söka vidare då klockan börjar bli mycket och skallen funkar inte som den ska.... men skulle uppskatta all klargöring jag kan få vid detta tillfälle :innocent:

2. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

För dina allmänna frågor, läs min lathund förutom de andra du redan hittat.

Gällande frågan att plocka ut det bästa från olika ROM:ar... I Doc's kitchen kan man göra ungefär detta.

JS3, JS1 och JPY är tre versioner av bas-ROM:en. Dvs den ROM som Samsung använder. Ofta är det olika versioner för olika regioner i världen. Sen finns andra versioner på samma format för modemet, dvs det som har med själva telefonin och datatrafiken att göra.

Last edited: 12 feb 2011
    kieeps gillar detta.
  3. Perka

Perka Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Hämta skandinaviskt tangentbord på market.

4. kieeps

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

romkitchen...guds gåva till androidanvändare :D satan va smidigt, plockade ihop en hyfsat minimal rom som jag kör med ett tag.

Även om jag nu tack vare svaren här förstår mej på hur det funkar är det ju många av valen jag inte hade tid att kolla upp va det va.

Men jag funderar på en lite mer teknisk fråga... om man instalerar en rom via update.zip systemet, skriver den då över befintlig rom eller kan man lägga till saker på det sättet?

Om det är en wipe rom förstår jag att saker försvinner men om det är en non-wipe?

5. 1an

1an Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

En update.zip är byggd för att uppdatera/komplettera en annan rom och skriver alltså inte över hela ROM:en. T.ex. om någon gör en 2.3 port till galaxy s så kan han använda sig av update.zip-filer då det är svårt att få allt att fungera från början. Exempelvis kan en update.zip innehålla filer och script som gör att kameran i telefonen börjar fungera. En update zip kan även innehålla ett framework som byter tema.

Och som du säger finns det även "non-wipe"-romar som inte tar bort inställningar och data men däremot byter ut stora delar av rom:en.

En update.zip kan med andra ord både ta bort och lägga till filer beroende på vad utvecklar vill åstakomma med den!

6. kieeps

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ahhh ok ja det förklarar faktiskt en del.

Tack för förklaringen :)