Flasha ROM, Garantier och Recovery

Diskussion i 'Allmänt' startad av danneth, 20 sept 2009.

1. danneth

danneth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Alla.

Jag är ännu inte Android-ägare, men hoppas bli det inom kort.

Något som verkar väldigt spännande (och lockande) med Android är möjligheten att köra custom-varianter. Men jag har några frågor kring det. Jag anser mig tillräckligt teknisk för att faktiskt utföra själva flashningen, även om det inte är något jag gjort tidigare. Det som jag undrar över är dock risken över att förvandla telefonen till en tegelsten. Då jag kommer få telefonen från jobbet blir det inte så populärt om det inte skulle gå att återställa den om något går snett.

Jag funderar även lite på hur det funkar med uppdateringar av Android. Är de officiella uppgraderingarna (2.0) "mjuka" (ladda ner och uppgradera) eller "hårda" (ny rom, blås hela telefonen) och vad får det för effekter på en custom-rom?

Någon som är insatt?

2. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Risken att förvandla den till en tegelsten är ganska liten om du läser först och förstår vad det är du ska göra innan du börjar, sedan går det mesta att rädda oxå som det finns trådar som bevisar här på forumet med folk som råkat ut för något galet :)

Garantier m.m. är lite olika, beror på vad man tittar på, t.ex. så om du gör din telefon till en "tegelsten" så har ju företagen inte egentligen någon skyldighet att fixa det, dock ska det tilläggas att det inte på något sätt ändrar garantierna för telefonens hårdvara sålänge de inte kan påvisa vårdslöshet och att det är en skada som uppstått direkt ifrån ditt missbruk (inte missbruk att flasha men att flasha fel kan ev räknas dit) av produkten, dock verkar det som att de är ganska snälla på den punkten, troligen pga att HTC inte tjafsar om att reklamera telefoner så mycket.

Uppdateringarna av Android e "mjuka" om det är så att du har en uppdatering som passar till din ROM, dvs har du "Hedliga Helges hemmabyggda ROM" och han gör en update så är det bara applicera som en vanlig update och ingen wipe behövs, däremot om du inser att Helge inte gör någon update och du vill ha nya kan du inte bara ta en random update och köra utan måste "blåsa ur" telefonen och lägga in helt nytt.