Diskussion: Fler som är besvikna över hårdvaran?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Sgt. Stinger, 19 okt 2011.

1. Sgt. Stinger

Sgt. Stinger Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Efter morgonens presentation måste jag säga att ICS ser lovande ut. Tyvärr känner jag mig inte alls lika entusiastisk över hårdvaran i Galaxy Nexus.

Kameran uttalar jag mig inte om då megapixlar inte är viktigt för mig, och jag har inte sett några sample photos.

Nfc: ingen överraskning.

720p-skärm: awesome, men om det är pentile drar det ner en del.

Batteri: kunde de inte tagit 2000mAh-batteriet man kan köpa till S2 istället?

LTE: får se hur mycket batteri det drar. Kan vara awesome, men också mediokert....

Processor: ok, men inte mycket mer.

Grafik: sämre än iPhone 4, en telefon som är över ett år gammal? Wtf google/samsung?

2. Inso

Inso Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag är då inte ett dugg besviken. Tyvärr verkar det inte som att det blir någon för mig, min Desire får hänga med ett halvår till.

Last edited: 19 okt 2011
  3. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop

Framförallt så är den ju gigantisk! Väl stor för min smak..men kanske blir en ändå. ;)

4. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Sgx540? Hade ju sgs original :S

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Då det var på tal i den andra tråden och ReconnnnReconnnn; sade några väl varda ord väljer jag att citera honom.

6. Sgt. Stinger

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det är grafikkretsen jag är mest besviken över, allt det andra känns helt ok iallafall. Älskar att de fixat zero shutter delay på kameran iallafall!

7. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Hade ju känts bättre med sgs 2 hårdvara, iaf grafikdel samt kamera :/
    Processor, batteri och skärm är ok tycker jag. Dock lite orolig över storleken.
    Tänkte beställa en snarast förut, men nu vet jag inte riktigt :/

8. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Visst är jag besviken, eftersom jag hade hoppats på samma Exynos-plattform (eller något aningen vassare) som i SGSII. Jag kan dock inte skylla det på någon annan än mig själv eftersom jag skapar mina egna förväntningar.

För mig handlar dock Nexus-serien betydligt mer om mjukvaran, så jag är övertygad om att jag kommer vara störtförtjust även i Galaxy Nexus då jag väl har den i mina händer.

9. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Nexus-serien är i grunden till för utvecklare - inte hårdvarufreaks.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Yuso, KaliYuga och tekken gillar detta.
  10. Volatyle

Volatyle Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Fast det där stämmer ju inte. Eric Schmidt gick en gång ut och sa
    "the Nexus product is supposed to push the hardware boundaries"

Visst, dom hade kunnat ha samma hårdvara som S2 och folk hade ändå hyllat telefonen. Men att sätta samma GPU i Nexus Galaxy som dom har i Nexus S?

Det är för mig ett hån! Den är 1 år gammal!

Så många steg bakåt tar man bara inte, det finns inte på världskartan.

Vidare - plast.. c'mon!

/Vol

11. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Schmidt är en säljare dock, en company man. Han ljuger sig gärna blå, eller vinklar saker kraftigt, om det gynnar Google.

Han sade för övrigt även att Nexus-serien var död i mitten av 2010, ett halvår efter att Nexus One hade släppts. Hans ord betyder väldigt lite för mig.

12. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Absolut, så där är det ju alltid. Men då kan man inte heller påstå att Google gått ut med att det endast ska vara ny mjukvara på en gammal hårdvaruplattform. Ljug eller inte ljug så har dom de facto gått ut och sagt att det ska ligga i framkant. Inget annat motsäger detta påstående vad jag sett...

/Vol

13. NaxoS

NaxoS Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Series 7 45mm
    Sjukt besviken. Känns NÄSTAN som ett steg tillbaka. Om det inte vore för att den har NFC vet jag inte vad jag skulle tro...

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Manny har några poäng kring att Schmidt är en säljare. Säljare brukar smöra på saker.

En liten notis är dock att det inte bara är dåligt med saker som har lite tid på nacken. En nackdel är givetvis just att den är gammal men en som jag ser det, fördel är bland annat att det då finns erfarenhet kring det chippet och optimering för just det chippet.

För mig är det fortfarande väldigt intressant att införskaffa mig en Nexus.

15. Volatyle

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ja, visst har han en poäng - jag motsätter mig inte det alls, utan snarare att man påstod att Google gått ut med motsatsen, att det INTE ska vara bra hårdvara utan endast ett nytt OS - vilket jag inte hittar något påstående om :-).

Jag kommer köpa Nexus Galaxy, det var redan bestämt sedan tidigare eftersom jag behöver alla Nexusarna av affärsmässiga själ. Men det fråntar inte besvikelsen över hårdvaran, jag hade absolut inte väntat mig någon revolutionerande hårdvara, men jag hade faktiskt väntat mig att man inte skulle behöva gå tillbaka över ett år i prestanda.

Klart jag är besviken, och det tycker jag att jag är med all rätt. Sen detta med plast - jag tål det bara inte, men det kanske bara är jag... :)

/Vol

16. NisseG

NisseG Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Helt ok hårdvara för att vara en nexus, galaxy 3 kommer snart med bättre hårdvara.

17. mannyb

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Ja, alltså, jag blev som sagt lite besviken över hårdvaruvalet, men inte på grund av något som den där tomten Schmidt har vräkt ur sig.

Han kan dessutom fortfarande hävda att han talade sanning då det inte finns någon officiell och lagstadgad definition av hur kraftfull hårdvaran måste vara för att leva upp till hans uttalande om "hardware boundaries". Den typen av company men är hala som ormar och vrider och vänder på allt.

Det är riktigt dålig stil dock, det kan jag inte förneka, och jag tycker personligen inte att SGX540 ens nästan lever upp till Schmidts uttalande. SGX540 var i teknikens framkant för ett och ett halvt år sedan. Inte nu.

Jag är vidare lite orolig att den inte kommer orka skyffla 1280x720 pixlar i tillräckligt högt tempo (60 FPS), oavsett hur optimerad mjukvaran är.

18. Fredde88

Fredde88 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hur fasen är den sämre än iphone 4 grafikmässigt?! Upplösningen verkar ju sinnessjuk?!?!

Sen kan ni ju läsa detta innan ni hakar upp er på dual core 1.2 ghz:

"Android 4.0 (or Ice Cream Sandwhich if you will) has 3 major software enhancements that will make a 1.2ghz dual core phone seem like it’s a 3ghz phone running Gingerbread. Here’s why:

1) Hardware Acceleration -- this version of Android is the first Handset version that has the Graphics Processing Unit (GPU) in use throughout the operating system. Previously all handset versions of Android had access to the GPU but only through calls to OpenGL in applications and games. Android 4.0 brings native Hardware Acceleration to all parts of the OS. This will make a HUGE difference.
    Ever wonder why your iPhone loving friends have a super smooth OS even on a lowly single core cpu on an iPhone4? That’s right, Hardware Acceeration has been in all of ios for a while now. You do NOT need a monster CPU when you have a GPU helping you out.

2) Dual Core Support -- Previous handset versions of Android did not truly support dual cores. Android 4.0 will allow an application to run multiple threads split over the cores. This will make a big big difference in Application feel and performance.

3) Garbage Collection -- One of the best features of Java can also be it’s worst. Garbage Collection. For those of you that aren’t programmers let me explain. Garbage Collection is when Java (which all Android apps are written in) frees up memory for you. On ios the programmer is responsible for freeing up used memory when it’s no longer needed, Java does this for you. It sends in the Garbage Collectors. This is great but on older versions of Android you could tell when it was happening sometimes… Those freezes and pauses you see in apps sometimes for no apparent reason? Yepp that’s garbage collection.
    Android 4.0 will allow the Garbage Collector to run on a different core from your Application. Again this will make a big difference in performance."

Fasen det äger ju allt som finns ute idag!

infexis gillar detta.
  19. Sgt. Stinger

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det stämmer, men hur ska de som utvecklar spel använda sig av galaxy nexus? De är också utvecklare, och ärligt talat, det är i spelbranchen man tjänar mest pengar på mobilfronten just nu...

20. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det tycker jag med. Jag är själv lite smått besviken men får hoppas att de kan den där plattformen bra :). Ska också köpa den av affärsmässiga själ. Är själv lite allergisk mot plast jag med.
    Skulle älska en Legend med värstingspecs.