Som @Leo83 säger är det inga som helst problem med flera konton. Har du dessutom köpt appar på ett konto i Google Play är de apparna åtkomliga även om du byter till ett annat konto i Play-butiken. Det första kontot du lägger in blir i regel "primärkontot", som tex SMS och sådant synkas till, sedan kan du välja vilka konton du vill använda för varje tjänst. Startar do Youtube, GMail osv kan du i dessa appar välja vilket du vill använda som standard och vilka som skall synkas etc.
Jag har kört så länge. Alla köp är gjorda på ett konto. Tyvärr så blir det lite mer problematiskt i nyare appar då köpkontot måste vara primärt/första kontot för att de ska gå att aktivera köpen vilket förstås ställer till med andra bekymmer såsom standardkalender, e-postkonton m.m. Men det funkar bra för det mesta med köpekonto sekundärt.
Vet inte hur det är nu, men för ett tag sedan var det lite meckigt när man skulle genomföra köp i Play butiken. Det var väldigt svårt att få till ett köp på något av de kontona som inte var primärt. Kommer inte ihåg hur vi löste det till sist. Kan ha varit så att jag loggade in på datorn och sköt ut det därifrån.
Förstår inte riktigt vad det är för problem vid köp ni pratar om. för mig är det bara att se till att jag är inne i Play Store med den profil jag vill handla till och sedan genomföra köpet. Detta på mobilen alltså. Så har det "alltid" varit för mig (har haft minst två konton på mobilen ett gäng år). Jag är inloggad med olika konto i olika appar.
Det kan man tycka. Men det fungerade inte så bra för oss när vi skulle genomföra köp på grabbens lur. Edit; stavfel, damn u autocorrect.
Vissa appar aktiveras/köps direkt via appens egna köprutin, och erbjuder inte att välja vilket konto du vill köpa med utan köpet görs per automatik med primära kontot och kan således inte köpas eller aktiveras med licens på sekundärt Google-konto. Vill minnas att Solid Explorer är en sådan, tänkte jag skulle göra mig av med Classic aktiveringen och köpa det på nytt men fick inte till att aktivera med licensen på sekundära/köpe-kontot, men det var några månader sedan så det kanske funkar numera.
Efter 2016 eller nåt sånt kan man blippa i familj så får alla ta del av den appen, iaf upp till 6st. Så köper jag ett spel kan även min fru och grabb ladda ner det. Jag har min mail som huvudkonto med konto kopplat till play. Har dessutom 4st till för olika privata saker.
Så länge man är villig att uppge ett kortnummer, funkar tyvärr inte med presentkort eller betala med kontantkort.