Flera mobiler kopplade till samma Marketkonto?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Max Power, 27 apr 2011.

1. Max Power

Max Power Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej!

Med iOS kan man ha upp till 5 olika enheter kopplade till samma iTuneskonto, vilket innebär att flera enheter kan ha samma appar utan att man måste betala för dem mer än en gång. Nu är jag och flickvännen äntligen på väg över till Androidlägret, så jag undrar om detta funkar i Android också? Dvs att vi kan koppla båda mobilerna till samma Marketkonto och ladda ner apparna till båda enheterna men endast betala en gång. Vi har naturligtvis olika gmailadresser. Blir det ett problem?

Hur går man till väga? Tacksam för svar!

Mvh Max P

2. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Du ha inget speciellt marketkonto, det sitter ihop med gmailkontot.

3. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    354

MINA ENHETER

Flera mobiler till ett konto är inga problem men om du kan ha betalprogram till flera telefoner är jag osäker på.
    Sedan är det inte ett specifikt Market konto utan det är ditt googlekonto du använder och jag gissar att din tjej har sitt egna googlekonto inkluderat gmail så jag tror inte du kommer kunna göra det du vill.
    Det kanske finns någon annan här som har bättre erfarenhet av problemet dock.
    Jag vet att det finns ganska många trådar om frågan sedan tidigare så prova gärna att söka.

4. Max Power

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack för snabba svar!

Det hade varit smidigt om man kunde koppla samma "Marketkonto" till två olika gmailadresser, men det lär ju inte gå om det är kopplat direkt till ett gmailkonto...

Kan ett alternativ vara att aktivera mobilerna med ett gemensamt gmailkonto, som blir kopplat till Market och sedan lägga in våra egna gmailkonton som extra mailkonton i varsin mobil? Nån som provat detta?

Jag har faktiskt sökt som en tok på forumet efter liknande trådar utan att hitta rätt, så du får gärna länka till dem om du hittar något som passar in. Tack på förhand!

Last edited: 27 apr 2011
  5. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Du kan registrera vad jag vet hur många telefoner som helst med samma market konto och sen dela både gratis appar och betal appar. Ni kan såklart lägga till fler konton till era telefoner med andra mejl adresser. Inga problem alls. Delar alla mina appar med både tableten och min telefon. Sen vet jag inte om jag tycker det är helt okej mot utvecklarna men det får du själv bestämma om du tycker det är rätt.

Max Power gillar detta.
  6. Trexgbg

Trexgbg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Det är väl egentligen det enda sättet om det skall vara hanterbart. Har man bara en mailadress och ett gmailkonto kan man ju inte köpa apparna mer än en gång. Så länge systemet är uppbyggt som det är kan vi ju inte göra på nåt annat sätt!?

Så personligen tycker jag att det är ett bra system eftersom det är enkelt att byta telefon, det motverkar piratkopiering och man ser inte utgiften så stor eftersom man köper en gång.

Max Power gillar detta.
  7. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Ens GMail-adress är ens Market-konto. Mao så kommer ni inte kunna ha samma appar på bägge telefonernan då ni använder olika gmail-adresser... hade ni däremot haft SAMMA gmail-adress på båda telefonerna så hade det funkat perfekt...

Max Power gillar detta.
  8. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Enklaste blir att registrera båda telefonerna på samma gmail-konto och därmed samma market-konto. Sedan lägger ni till era privata mailadresser utöver det, så att ni kan ta emot mail och kalender som vanligt.

Max Power gillar detta.
  9. Max Power

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tack för alla bra svar! Guld värt!!!

Det låter bra att vi kan dela på apparna genom att aktivera mobilerna med samma gmailadress. Detta funkar alltså med alla appar, eller blir det problem med appar som låses mot mobilens IMEI-nr (jag har för mig att det finns sådana appar, tex vissa gps-appar)?

Detsamma borde väl gälla för appar som köps utanför Market, dvs man kopplar dem bara till sin gmailadress/Paypalkonto, så kan man ladda ned dem flera gånger oberoende av mobil?

Finns det risk för andra begränsningar om man delar en gemensam gmailadress och lägger in sin "egen" gmailadress i efterhand i mobilen. Jag tänker på synkning av kontakter och liknande (har för mig att denna synkning görs mot gmailkontot som telefonen aktiverats med?) - eftersom jag och tjejen i sådana fall vill kunna synka mot våra egna adresser istället (men det kanske går att lösa med någon app eller inställning).

Mvh Max P

10. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Visst är det ett bra och smidigt system det är inte det jag säger jag utnyttjar själv det. Det jag lite vänder mig emot är att vara två personer som utnyttjar det tillsammans altså inte köper apparna själv tror detta bryter mot användar vilkoren.

Men tycker det är upp till var och en att bestämma hur de vill göra kan se att det kan vara okej i familjer och så speciellt när det är barn som delar på apparna. Jag menar mest att man inte ska utnyttja det typ 20 vänner som delar på ett konto är inte rätt även om jag tror det skulle gå.