Flipps topplista: Prisvärda Android-telefoner (Lokalt & Import) – Uppdaterad 1 feb 2024

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av flipp, 20 aug 2023.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

Prisvärdast i kategorin billigt flaggskepp / äldre premiumflaggskepp

1a. Pixel 7 Pro 12/128 GB ca 6500 inkl frakt hos elgiganten. Gsmarenas recension.
    1b. OnePlus 12 12/256 GB ca 7500 inkl frakt hos Tradingshenzhen.

2. Motorola Edge 30 Ultra ca 6800 kr inkl frakt hos gomibo.

Prisvärdast i kategorin premium mellanklass / äldre flaggskepp

1. Poco X6 Pro 8/256GB ca 4100 kr inkl frakt hos amazon.it
    2. Motorola Edge 40 8/256GB ca 3700 kr inkl frakt hos gomibo.
    3. Xiaomi 12 8/256GB ca 4600 kr inkl frakt hos gomibo.
    4. Xiaomi 13T 8/256 ca 5250 kr inkl frakt hos gomibo.

Prisvärdast i kategorin mellanklass

1. Samsung Galaxy A34 6/128GB ca 3200 kr inkl frakt hos gomibo.
    2a. Motorola Edge 30 8/128GB för ca 2600 kr inkl frakt hos gomibo.
    2b. Xiaomi 12 Lite 8/128GB för ca 2700 kr inkl frakt hos gomibo.​

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skapar en dedikerad tråd där jag listar prisvärda Android-telefoner. Jag kommer att uppdatera första inlägget varje vecka (eller oftare) utifrån vad jag just nu anser vara de mest prisvärda telefonerna i olika prisklasser. Jag listar 1-7 telefoner i varje prisklass. Till att börja med blir det inga dyra flaggskepp, då dessa sällan är speciellt prisvärda. Gamla flaggskepp som reas ut listas under den kategori som bäst motsvarar dess hårdvara jämfört med nya lurar.

Jag kommer endast att lista de mest prisvärda (med länk till aktuell butik) oavsett om man behöver beställa dem från Kina, Italien eller någon annanstans. Dock kommer jag endast att länka till butiker som har ett gott rykte och som skickar till Sverige utan tullavgifter. Listan kommer endast att inkludera telefoner som har komplett bandstöd och global mjukvara.

Vad som är prisvärt avgörs främst av tre huvudkomponenter: skärmen, systemchippet och kamerasystemet.

Skärm: AMOLED är ett krav. Kommer inte att lista några telefoner med IPS-skärm, då inte ens mellanklass-telefoner bör ha sådana skärmar 2023. I övrigt väger jag in upplösning, uppdateringsfrekvens och ljusstyrka (högre värden=bättre) samt vad recensionssajterna har att säga om skärmen.

Systemchipp (SOC): Visst kan mjukvaran spela en stor roll för upplevelsen av en snabb telefon, men systemchippet och dess processorkärnor väger oftast tyngst. Dyrare och mer avancerade systemchipp är ofta även mer strömsnåla samt har bättre grafikkretsar.

Kamerasystem: För många är det kameran som skiljer agnarna från vetet när det gäller smartphones. Här lägger jag mest vikt vid huvudkameran (då det är den kamera de flesta använder mest). Jag går mest på vad pålitliga recensionssajter har att säga om kamerasystemet. På dyrare lurar (över 6000 kr) blir telezoom och bra supervidvinkel också viktigt.

Jag kommer inte att lägga stor vikt vid mjukvaran utan definierar prisvärde nästan uteslutande i hårdvarutermer, även om en stabil, laggfri och uppdaterad mjukvara kan ge ett plus i kanten. God byggkvalitet, känsla i handen, bra haptik/vibrationsmotor och trådlös laddning är också plus i kanten liksom vattentålighet. Även batteritiden och snabbladdning ger ett litet plus, men idag har de flesta telefoner så pass bra batteritid att skillnaderna ofta inte är så intressanta. Jag kommer själv inte att ha testat alla telefoner jag rekommenderar, men jag följer de stora och pålitliga recensionssajterna noga och drar slutsatser därifrån.

Märket på telefonen är för mig ovidkommande i sig självt, men vissa märken kommer förmodligen att vara med på listorna oftare eftersom de helt enkelt satsar på prisvärde och går att importera billigt från Kina (läs: Xiaomi och OnePlus).

Skriv i tråden om ni har tips på telefoner jag missat eller om någon länk inte fungerar/utsatt pris inte gäller. Skriv också om nii tycker någon av mina rekommendationer är tveksamma. Listan baseras dock i slutändan på mitt eget tyckande så den kommer såklart inte falla alla i smaken. Framförallt inte för de som prioriterar en viss mjukvara över kraftfull hårdvara.

Last edited: 1 feb 2024
    P.F, Slinky, larsen6 och 25 andra gillar detta.
  2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Trevligt. En relevant kategori kanske borde vara "mest prisvärd med uttalat stöd för mjukvaruuppdateringar" :).

Kristy, pernils94231, Gorgeous och 2 andra gillar detta.
  3. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, kanske. Dock vill man nog ta hänsyn till vilket track record märket har i så fall och inte bara att de "lovar" uppdateringar. Sedan undrar jag hur stora skillnaderna egentligen är numera? Kan man säga att vissa märken är klart och tydligt bättre på uppdateringar än andra om man håller sig till de stora etablerade märkena? Min gissning är att Samsung kanske står ut lite och det är en av anledningarna till att jag listat A34 över t.ex. Redmi Note 12 Pro 5G.

zztop007 gillar detta.
  4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Någon kanske undrar varför Samsung A54 inte är med. Svaret är att Poco F5 fullständigt krossar A54 prestandamässigt och verkar ha en skärm och kamera som grovt sett motsvarar A54. Poco F5 har även en "modern" design med tunna kanter runt skärmen. A54 har vissa fördelar som förmodat bättre uppdateringar och IP67 men jag bedömer att det inte kan kompensera det mycket bättre systemchippet på F5.

bernard gillar detta.
  5. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 222
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Last edited: 20 aug 2023
    bernard och flipp gillar detta.
  6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, den platsar nog faktiskt givet att den faktiskt finns för ca 5000 kr hos gomibo. För prisklassen har den en bra skärm, skapligt systemchip bra kameror plus godsaker som trådlös laddning, IP67 och greppvänlig baksida. Jag lägger in den i listan.

7. spigen

spigen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    521
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oppo Find X8 Pro
    Telefon 2:
    Xiaomi 14
    Kristy, Johnh3 och flipp gillar detta.
  8. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kanon. Har uppdaterat med länk till webhallen.

Ja, kameran på Edge 40 har fått lite blandade betyg men gissar att den ändå är i samma ballpark som andra lurar som kostar runt 5K.

9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har utökat listan med lurar i prisklassen runt 5000 kr då det finns många att välja på där. Pixel 7a åker in trots 90hz skärm och tjocka skärmkanter. Systemchippet/prestandan, kameran, mjukvaran och trådlös laddning gör att den platsar.

Edit: Oppo Find X5 åker också in då den erbjuder påkostad design och skärm, bra prestanda och haptik, bra kameror (stor sensor på vidvinkeln och 2x telezoom) samt trådlös laddning.

Kristy gillar detta.
  10. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    OnePlus 10T åker in då skärm, flaggskeppsprestanda och huvudkamera gör den mycket prisvärd för 4500 kr. Dock saknas trådlös laddning och användbara extrakameror.

11. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Poco F5 Pro åker in på listan. Skärm och prestanda på flaggskeppsnivå samt trådlös laddning är de starkaste punkterna. Mediokert kamerasystem är största svagheten. Prisklassen runt 5000 kr är ett riktigt getingbo med många lurar som är starka. Svårt att hitta riktigt prisvärda telefoner i prisklassen ovanför.

FreeChili gillar detta.
  12. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 567
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    A34 va A54 ? Hur ska man tänka där ?

13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bättre kameror på A54. Resten av hårdvaran är rätt likvärdig. Om den vore 500 kr dyrare än A34 skulle jag tycka att de var jämbördiga i prisvärde men runt 1000 kr tycker jag är svårt att försvara. Speciellt när de finns telefoner som Poco F5 och OnePlus 10T när vi rör oss över 4000 kr.

wmb gillar detta.
  14. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inkluderar Mi 11 Pro i högsta prisklassen. Kan tyckas märkligt när den börjar bli rejält till åren men faktum är att den fortfarande är top 5 av alla telefoner jag testat senaste åren. Då har jag testat många flaggskepp från 2023.

Skärm, byggkvalitet, haptik och primärkamera är toppklass. Sedan har den en hyfsad 5x telezoom, IP68 och trådlös laddning. En nackdel är att SD888 inte är den mest energisnåla chippet men spelar man inte mycket bör det inte vara någon stort problem. Den har komplett bandstöd vilket kinesiska versioner av Xiaomis senare flaggskepp saknar.

Har just nu både Mi 11 Pro och Xiaomi 13 Ultra och det är inte så att 11 Pro känns som en stor nedgradering när jag använder den.

marcusjj och spigen gillar detta.
  15. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Även Pixel 6 Pro åker in på listan tack varje att den i stora drag är lika bra som Pixel 7 Pro. Tänk dock på att radiomottagningen är sämre på 6 Pro så den kan vara en dealbreaker för vissa. Nattläget på kameran är också långsammare på 6 Pro.

Äldre flaggskepp är dock smartast att köpa begagnade.

Kristy och spigen gillar detta.
  16. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Oppo Find x5 Pro åker in på listan nu när amazon.it rear ut den. Byggkvaliteten är verkligen one of a kind och den vita varianten är en av snyggaste telefoner jag någonsin sett. Det är egentligen inget mer än en lite mer påkostad variant av OnePlus 10 Pro så 7800 kr är kanske inget fynd men svårt att hitta mer prisvärda lurar i de högre prisklasserna.

bernard och Kristy gillar detta.
  17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Honor Magic 5 Pro och S23 Ultra nu med på listan över ultra premiumlurar.

bernard gillar detta.
  18. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Pixel 7 Pro in på listan istället för Pixel 6 Pro nu när amazon.se säljer 7 Pro för 7995 kr.

Kristy, bernard, katho och 2 andra gillar detta.
  19. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Amazon.it har sänkt priset på Find X5 Pro nu ca 400 kr.

IRONMIKE, bernard och spigen gillar detta.
  20. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi 12 för $399 hos amazon.fr:

Amazon.fr

(SiC), IRONMIKE och bernard gillar detta.