Prisvärdast i kategorin billigt flaggskepp / äldre premiumflaggskepp
1a. Pixel 7 Pro 12/128 GB ca 6500 inkl frakt hos elgiganten. Gsmarenas recension.
1b. OnePlus 12 12/256 GB ca 7500 inkl frakt hos Tradingshenzhen.
2. Motorola Edge 30 Ultra ca 6800 kr inkl frakt hos
gomibo.
Prisvärdast i kategorin premium mellanklass / äldre flaggskepp
1. Poco X6 Pro 8/256GB ca 4100 kr inkl frakt hos amazon.it
2. Motorola Edge 40 8/256GB ca 3700 kr inkl frakt hos
gomibo.
3. Xiaomi 12 8/256GB ca 4600 kr inkl frakt hos
gomibo.
4. Xiaomi 13T 8/256 ca 5250 kr inkl frakt hos
gomibo.
Prisvärdast i kategorin mellanklass
1. Samsung Galaxy A34 6/128GB ca 3200 kr inkl frakt hos gomibo.
2a. Motorola Edge 30 8/128GB för ca 2600 kr inkl frakt hos
gomibo.
2b. Xiaomi 12 Lite 8/128GB för ca 2700 kr inkl frakt hos
gomibo.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag skapar en dedikerad tråd där jag listar prisvärda Android-telefoner. Jag kommer att uppdatera första inlägget varje vecka (eller oftare) utifrån vad jag just nu anser vara de mest prisvärda telefonerna i olika prisklasser. Jag listar 1-7 telefoner i varje prisklass. Till att börja med blir det inga dyra flaggskepp, då dessa sällan är speciellt prisvärda. Gamla flaggskepp som reas ut listas under den kategori som bäst motsvarar dess hårdvara jämfört med nya lurar.
Jag kommer endast att lista de mest prisvärda (med länk till aktuell butik) oavsett om man behöver beställa dem från Kina, Italien eller någon annanstans. Dock kommer jag endast att länka till butiker som har ett gott rykte och som skickar till Sverige utan tullavgifter. Listan kommer endast att inkludera telefoner som har komplett bandstöd och global mjukvara.
Vad som är prisvärt avgörs främst av tre huvudkomponenter: skärmen, systemchippet och kamerasystemet.
Skärm: AMOLED är ett krav. Kommer inte att lista några telefoner med IPS-skärm, då inte ens mellanklass-telefoner bör ha sådana skärmar 2023. I övrigt väger jag in upplösning, uppdateringsfrekvens och ljusstyrka (högre värden=bättre) samt vad recensionssajterna har att säga om skärmen.
Systemchipp (SOC): Visst kan mjukvaran spela en stor roll för upplevelsen av en snabb telefon, men systemchippet och dess processorkärnor väger oftast tyngst. Dyrare och mer avancerade systemchipp är ofta även mer strömsnåla samt har bättre grafikkretsar.
Kamerasystem: För många är det kameran som skiljer agnarna från vetet när det gäller smartphones. Här lägger jag mest vikt vid huvudkameran (då det är den kamera de flesta använder mest). Jag går mest på vad pålitliga recensionssajter har att säga om kamerasystemet. På dyrare lurar (över 6000 kr) blir telezoom och bra supervidvinkel också viktigt.
Jag kommer inte att lägga stor vikt vid mjukvaran utan definierar prisvärde nästan uteslutande i hårdvarutermer, även om en stabil, laggfri och uppdaterad mjukvara kan ge ett plus i kanten. God byggkvalitet, känsla i handen, bra haptik/vibrationsmotor och trådlös laddning är också plus i kanten liksom vattentålighet. Även batteritiden och snabbladdning ger ett litet plus, men idag har de flesta telefoner så pass bra batteritid att skillnaderna ofta inte är så intressanta. Jag kommer själv inte att ha testat alla telefoner jag rekommenderar, men jag följer de stora och pålitliga recensionssajterna noga och drar slutsatser därifrån.
Märket på telefonen är för mig ovidkommande i sig självt, men vissa märken kommer förmodligen att vara med på listorna oftare eftersom de helt enkelt satsar på prisvärde och går att importera billigt från Kina (läs: Xiaomi och OnePlus).
Skriv i tråden om ni har tips på telefoner jag missat eller om någon länk inte fungerar/utsatt pris inte gäller. Skriv också om nii tycker någon av mina rekommendationer är tveksamma. Listan baseras dock i slutändan på mitt eget tyckande så den kommer såklart inte falla alla i smaken. Framförallt inte för de som prioriterar en viss mjukvara över kraftfull hårdvara.