Fråga: Flygplansläge till havs?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lejonel, 8 sept 2024.

1. lejonel

lejonel Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    713

MINA ENHETER

Är på väg till Tyskland just nu och vill stänga av allt så jag inte blir debiterad dyrt av Tele2 för satellit som jag blev förra resan.

Räcker det då att man sätter mobilen i flygplansläge? Är uppkopplad mot färjans wifi så kan fortfarande surfa och ringa via wifi.

Ser ut så här just nu:
    Screenshot_20240908_180800_Nova Launcher.jpg

Kristy gillar detta.
  2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 091
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stäng av data-roaming i inställningarna under tiden du är på båten så kommer du inte bli debiterad för surf via ditt SIM-kort, vilket nog är det du blev debiterad för förra gången

stelex och Kristy gillar detta.
  3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 011

MINA ENHETER

Jag håller med om att dataroaming-inställningen normalt räcker att stänga av.

Men det finns en funktion i flertalet moderna smartphonemodeller som är väldigt okänd, en funktion som diskuterats här på forumet tidigare. Nämligen att trots att dataroaming är avstängt, så tillåter telefonen ibland mycket små mängder dataroaming att förbrukas, för att GPS:en ska få en ungefärlig plats av var i världen den befinner sig, vilket sparar en hel del tid när telefonen ska ladda sin data från GPS-satelliter. Det kan rent av vara så att vissa operatörer inte debiterar för den datan, men för vissa användare som fått den datan på sin faktura så har det varit jättelåga summor, typ 2 kr max, vilket beror på att datamängden är så otroligt liten, typ nån KB, även om det kan vara jättedyr roaming telefonen använt.

Till trådskaparen, vill du vara absolut säker så har du gjort rätt - flygplansläge är då det bästa valet för att gardera sig.
    Annars vill jag minnas att om man stänger av platstjänster, eller stänger av GPS (ifall GPS finns som en egen inställning) så ska det också stoppa den dataförbrukning jag beskrivit.

Oklart exakt vilka telefonmodeller som agerar enligt ovan och släpper förbi sådan datatrafik trots att man stängt av dataroaming. Vid intresse kan jag försöka leta fram en forumtråd där detta beskrivits, jag tror den tråden handlade om Huawei eller Oneplus iaf.

Kristy gillar detta.