Fråga: Flytet i Chrome

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Ekofasc, 28 feb 2014.

1. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag var och kände på en Nexus 5 i en butik i dag. När jag öppnade upp mobilanpassade dn.se och höll fingret på skärmen och drog det fort upp och ned, flyttades sidan med rätt stor fördröjning efter fingret. I princip var jag ett steg före hela tiden, jag drog sidan ner medan den var på väg upp.

Jämförde med min iPhone 5 på plats där sidan följde fingret med knappt någon skönjbar fördröjning.

Var exemplaret i butiken trött eller beter sig era likadant?

2. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Använder inte chrome, men i min browser beter sig min telefon inte så.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

3. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Nexus 5 är nog den ända mobilen jag varit nöjd med angående flytet i Chrome.

Vet du om nätverket var slött eller kanske högt belastat vid tidpunkten?

För övrigt så brukar det vara tungt att ladda nyhetssidorna, adblocker underlättar avsevärt.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

4. Englund81

Englund81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Nä.. Känns som de har nån annan inställning då det är i butik?
    Har aldrig varit med om ngt lagg /frysning på min N5:a...
    Det jag har mest problem med är att min verkar tappa kontakten med nätverket ofta samt Hangouts är nog inte färdigutvecklat.. Funkar inte som det ska på min N5:a iaf..

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

5. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Jag är nästan säker på att nätverket är rätt så slött, tänk på hur många prylar som är uppkopplade.

Det kanske är värt att testa dela internetanslutningen från iPhonen.

6. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Det var nog lite svårt för mig att beskriva vad för slags test jag gjorde, men det har inte alls med nätverksanslutningen att göra. Sidan är färdigladdad osv, och jag bläddrar fort upp och ned utan släppa upp fingret, och Nexusen hamnar långt efter till skillnad från iPhonen.

7. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Jaså, det var konstigt. Hade du mycket appar igång i bakgrunden?

8. maxperes

maxperes Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Swedroid hade ju ett inlägg om detta för ett tag sedan. i iPhonen/ iOS så är responstiden mycket snabbare, eller hur det nu var. Det spelar ingen roll vilken monsterlur du tar som kör Android så kommer den aldrig hänga med som du vill. I nuläget då såklart!
    Någon får gärna rätta mig om jag har fel, alternativt länka till det jag menar :)

9. Eeelgen

Eeelgen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

10. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Betydligt mer eftersläpningar på N4an i videon än vad jag kan framkalla på min N5a i alla fall. Min är närmre iPhonen i snabbhet.

11. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

Att det blir i princip omvänt om man drar snabbt upp och ner, dvs man drar upp och sidan går ner osv är väl som det är. Även på iphone går det ju att göra detta bara att man får dra fortare.

Dock kan man fråga sig varför man ska haka upp sig på detta då jag inte kan komma på en enda som surfar på detta vis.

Jag har inte och orkar inte ens testa på min telefon, men det jag kan säga är att chrome flyter på bra då man surfar fast det kan ju såklart vara bättre. Men inget som stör surfupplevelsen. Jag skulle vilja gå så långt att säga att jag hellre skulle föredra om det var 50x sämre än att surfa på en iphone med en liten skärm. Som att åka tillbaka till 80-talet och sno en skärm på 12" och ta med sig hem och koppla in i dator och surfa. :)

12. HenrikCL

HenrikCL Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Chrome har mer friktion än t.ex. Firefox till Android, men det märks bara när man har släppt fingret.

13. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Nånstans runt Chrome 30 så upplevde jag att den var märkbart långsam på min Nexus 7, vilket fick mig att hacka in Stock browsern istället.

Dock tycker jag de senaste versionerna har varit ett lyft i prestanda, men kan ändå ibland märka av att webbläsaren blir "långsam" med tiden. Firefox lider lite av samma problem, men den tycker jag degraderar ännu snabbare.

Det beteende som du beskriver kan jag inte känna igen på min N5. Nog för att det är ett visst släp men det är det på alla telefoner, inklusive iPhone. Mitt råd är att se till att avsluta Chrome fullständigt och starta den igen, och se om du upplever samma sak. Dvs, under Settings / Apps, Force stop.

Om telefonen aldrig gör något annat än bara står på och har Chrome igång så har den nog alltid cachat den processen. Föreställer mig att en normal telefon har ett annat användnignsmönster.

14. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Jag förstår nog vad du menar.

Först ska jag bara säga, att som någon annan skrev ovan så har Nexus 5 ett otroligt bra flyt i Chrome-webbläsaren, väldigt snabbt att scrolla och byta flik. Däremot verkar det ibland uppstå något mjukvarufel som gör att när man scrollar en sida så reagerar den otroligt långsamt, eller inte alls, kanske till och med hänger sig. Detta händer inte jättefrekvent men har väl hänt kanske 10 ggr sedan jag köpte telefonen för någon månad sedan. Händer även i Google Maps när jag scrollar runt på kartan.

Vet inte vad det kan bero på, men är inget jag stör mig på direkt. Hoppas att dom löser det i kommande uppdatering!

Ingen annan som märkt detta?
    Men som sagt, Chrome är otroligt smidigt vanligtvis.

15. waghead

waghead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag har använts min telefon i mindre än en vecka.
    Inte prövat DN.se men Aftonbladet och wow vilket flyt!
    Min gamla SGN klarade knappt av att ladda sidan men nu är allt som silkeslent.

Prövade precis DN.se (begärde självklart skrivbordsversion) flöt på hur bra som helst!

Last edited: 23 mar 2014