Flytta filer från kamera till USB-minne, med Desire som nav?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av samuel99, 1 nov 2010.

1. samuel99

samuel99 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vi ska iväg två månader till Asien i början av 2011 och kommer då knäppa en massa bilder, naturligtvis. Målet är alltså att flytta över bilder från kameran till USB-minnet när kamerakortet är fullt, men jag har själv ingen idé om hur detta skulle gå till

Tillgänglig hårdvara:

* HTC Desire
    * Canon Ixus 100
    * USB-minnen av varierande storlek 1-16GB

Finns det något sätt att koppla ihop Desiren med kompaktkameran samt ett USB-minne så att man kan flytta filer emellan de två?

Det låter svårt men...do your best!

2. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Hur hade du tänkt dig den kopplingen rent fysiskt?
    Du har med andra ord 3 usb-enheter
    micro usb
    usb (hane)
    mini usb (antar att det sitter en sådan på kameran)

Skall du då försöka hitta en kabel med 1 usb hona och sedan 1 micro hane och en
    mini hane på samma kabel? Finns inte kan jag ju säga.

Så det är nog bara att tänka om....

Vad säger du om att springa och köpa en minneskortsläsare för 89kr
    som klarar det sd-kort som sitter i kameran. Sedan tar du med dig läsaren
    till ett webbkafe och lånar en dator. Stoppar in den i usb-porten tillsammans
    med usbminnet och tankar över korten. Kolla på läsaren om det behövs några
    drivrutiner, men det bör inte vara några problem..

men det är klart, varför inte förenkla det ytterligare. Ta med dig usbminne
    och kamera samt usbsladd för kameran. Stoppa in båda i dator på webbkafe,
    då ploppar väl båda upp som enheter (utan att man får trixa med drivrutiner) och
    sedan är det bara att flytta över bilderna.

Last edited: 1 nov 2010
  3. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

4. samuel99

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag hade isf tänkt mig

Desire micro-USB
    |
    |
    USB-hub-----Kamera Mini-USB
    |
    |
    USB-minne

Om jag kan undvika internetcafén så hade det varit gött, förra gången fick jag virus på USB-minnet efter 2 sekunder på två av hotellen. De är inte så noga med sånt i Thailand...

Dessutom skulle jag vilja kunna synka upp alla bilder till dropbox som backup. Jag har själv ingen klockren lösning, det är därför jag frågar :)

Pallee, det var ju snyggt iofs, men jag skulle vilja behålla min telefon "vanilla" :/ Men det var bästa svaret hittills! (har frågat runt på några forum och alla säger "det går inte")

5. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Det är klart att det går :P det är ju android ^^ och alla som säger att det inte går, måste aktivt låtit bli att googla ;) Du kommer nog hitta lite mer info om du googlar på "Desire usb host" eller liknande.

jag förstår din tvekan med root, som jag sade så sitter jag i samma sits själv...

"Vanilla" brukar vanligtvis betyda att man kör med androids standard gränssnitt (altså inte HTC Sense etc.) vilket i sin tur betyder att om man ska köra "Vanilla" på en disire så krävs root... hoppas du inte tar illa upp av att jag märker lite ord ;)

Edit: En annan lösning är att köpa en så kallad (i brist på bättre namn) "bildtank" vilket är en extern hdd med en kortläsare på. Jag hittar inte länken just nu, men jag vet att det finns (farsan har en). Det kanske trots allt är det smidigaste för eran del?

6. samuel99

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja vanilla var nog lite fel ord. Standard sense är kanske mer rätt :)

Ja en bildbank funkar ju, men om man köper en sådan här: http://www.dustinhome.se/pd_5010107933.aspx plus disk så landar man ju på iaf 1500kr och det känns tradigt...

Jag tror jag köper 2 x 16GB SDHC (runt 500 kr) till kameran och sedan försöker ladda upp bilderna om man hamnar på nått bra hotell med vettig uppkoppling där man kan låna en dator. Det får nog bli så ändå, även om datorberoendet och bristen på backup (vatten i kameran/stöld osv) tills jag fått upp bilderna på dropbox stör mig lite :/

Edit: Skydrive passar nog mina behov bättre än dropbox för just det här ändamålet, och man får 25GB gratis vilket borde räcka ett tag.

7. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Mjo, virus är skit.
    Japp, det där var mitt fjärde förslag.
    Köp stora minnen och när de tar slut så tar du och köper ett BILLLIGT i asien. :)

Akta dig för shangahi-pirater nu :)