FM Transmitting app till Desire?

Discussion in 'Desire - Frågor och problem' started by Whylex, Sep 26, 2010.

1. Whylex

Whylex Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns det någon sån?
    Jag har ingen AUX hona i stereon så skulle vara perfekt att kunna streama musiken från Desiren.

Finns det någon app som gör det möjligt att sända utan att köpa en separat?

Har googlat och läst lite om det, hittar ingen app, men däremot att det ska vara möjligt.

2. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Näe, vi trodde att det skulle bli möjligt, men tydligen inte.

3. Whylex

Whylex Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Synd! Hade vart perfekt.

4. Pallee

Pallee Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det ryktas att det ska finnas en fm-sändare i desire, men inget mjukvarustöd (drivrutiner) alltså kommer inga appar kunna komma åt den :(

5. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag har följt liknande diskussioner om andra telefoner där hårdvaran skall ha haft stöd för FM-sändare. Där har man ofta upptäckt att det är omöjligt att kunna använda sig av sändaren då den saknar antenn eller så är benen som styr funktionerna inte anslutna någonstans från chippet till telefonen... om jag inte har missuppfattat allt.

6. cdgustafsson

cdgustafsson Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja detta skulle vara en mycket mycket användbar funktion som Appel redan verkat fatta för länge sedan.

Hellre en transmittor än alla jävla interaktioner med FB och twitter och skit.

7. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Är det nåt fel med att stoppa in en BT mottagare i AUX-ingången på stereon och köra BT? Eller ännu bättre; skaffa en stereo som förstår sig på BT...

8. Andy Roid

Andy Roid Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Övrigt:
    Tizzbird N1
    Kan rekommendera att använda BT. Har själv en bilstereo med inbyggd BT-mottagare och det är hur smidigt som helst, kan till och med byta låt på via stereon. Den har även inbyggd BT-handsfree så man talar via stereon och hör i högtalarna.
    Har sett att vissa på forumet påstår att det är för dåligt ljud med BT, men frågan är om de testat själva eller läst det nånstans bara... Jag hör i alla fall ingen skillnad mellan detta och när jag spelar upp CD.

9. Thiesen

MINA ENHETER

Det fetstilta kommer jag ALDRIG nånsin att köpa då A2DP't är digital överföring... dvs skit in > skit ut. Sen att en del tillverkare jag knasat A2DP'n så att den skickar i fel kvalitet är en annan sak...

10. Pallee

MINA ENHETER

Bara för att överföringen är digital betyder det inte att det är lossless komprimering av ljudet som skickas. Jag vet inte vilka codecs som används för att komprimera ljudet i A2DP, men som jämförelse kan man ju kolla på en CD-skiva och jämföra med en normal mp3-fil. båda två är digitala och även om dom har samma ursprung så kommer ljudet låta olika i slutet.

11. Thiesen

MINA ENHETER

MP3 är ett förstörande packningsformat för ljud. MP3 är en codec. Ett protokoll som A2DP är ingen codec utan ett överföringsprotokoll för ljud.

A2DP = En väg där information av en viss typ kan passera.
    MP3 = information som kan använda olika typer av vägar.

Således är det MP3'orna som är kodade för hårt.

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Säger det inte mer om din hörsel eller din ljudutrustning än på hur bra (dåligt) mp3 är vs cd och allt som diskuteras?

13. Andy Roid

Andy Roid Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Övrigt:
    Tizzbird N1
    Tja, egentligen är det väl oväsentligt för denna tråd vad som låter bäst av mp3 eller andra ljudformat vs. CD. Det som efterfrågades var ju om det gick att föra över ljudet till bilstereon med den ev. inbyggda FM-sändaren i mobilen. Eftersom det tydligen inte går enligt flera ovanstående kommentarer så är mitt tips att göra överföringen med bluetooth istället, eftersom det bevisligen är möjligt. Jag har svårt att tro att ljudkvaliteten blir sämre med BT än via en FM-sändare i alla fall. Fast jag VET inte, då jag inte har gjort något större jämförande test. För MIG är ljudet tillräckligt tillfredställande. Andra kan ju ha en annan uppfattning.

14. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Den här tråden borde redan varit låst och bortglömd.

15. Pallee

MINA ENHETER

Jag är medveten om skillnaden mellan töverföringsprotokoll och codec (men jag håller med om att jag var lite otydlig). Anledningen till att det blev otydligt är att jag inte vet vilken codec som vanligast (alltid?) används vid ljudöverföring med A2DP. Jag antar att telefonen kodar om ljudet innan det skickas till BT-headsetet och på det viset behöver headsetet endast kunna decoda ett format (om det nu är mp3, ogg eller något helt annat). Det använda formatet bör även ha en relativt hög komprssionsgrad (eftersom BT har en ganska begränsad datahasighet på ~100kbps) och med den begränsningen är det svårt att få ljud som låter lika bra som originalet.

Är det något jag har missförstått så skicka gärna ett PM så slipper vi hijacka tråden och så kan jag kanske lära mig något nytt ;)

16. Thiesen

MINA ENHETER

Mig vetligt så borde väl A2DP skita fullständigt i vad det är för format på ljudet. Jämför A2DP med en vanlig bilväg. På en bilväg så kan du köra med en trött gammal skitig Lada eller så kan du köra med en Koenigsegg. Eller varlör inte en Guldvinge? Du kan även jämföra A2DP med olika fysiska överföringssätt så som ljudkablar och nätverkskort osv.

Nu har jag iofs inte satt mig in i de tekniska aspekterna av hur A2DP hanterar ljudinformationen men det du skriver om att bandbredden inte är så stor ger ju en antydning om att någon form av kompringering antagligen sker... men vilken isf?