Fodral: någon erfarenhet av Dux Ducis slimmade Skin Pro Serie?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Tripod, 16 apr 2024.

1. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Väljer att posta här; frågan avser inte fodral för en specifik modell (även om det i det närmast aktuella fallet kanske lutar åt Motorola), utan om erfarenheter av, som ämnet säger, Dux Ducis slimmade fodral (i princip plånboksvariant, men inte av den ganska vanliga tjockare modellen, även om den råkar ha plats för ett kort är det ointressant).

De säljs av diverse som Phonelife etc. å på tillverkarens hemsida är det i princip fullt av märken å modeller som täcks in av denna serie fodral, t.ex. Xperia 10 VI (som knappt finns :)), se nedan ex.

Skin Pro Series Case for Sony Xperia 1 VI - Phone Cases, Tablet Cases, Screen Protection, Apple Accessories & Peripherals

Passform och annat är nog OK, men frågan gäller det som kallas "hidden magnetic closure design". Riskerar det att störa något? Behövs ett lås på något som inte innehåller något (och som vilar på skärmen av egen tyngd)?

Att det finns magnetlås (eller tryckknapp) på olika varianter av tjockare plånboksfodral (somliga gigantiska) med plats för flera kort etc. vet vi. Men jag har aldrig sett det på denna typ av slimmade fodral som i princip stötskyddar lätt, skyddar skärmen med ett "lock", och kan i bästa fall fungera som ett ställ. Vilka skal, fodral etc. man väljer kan ju variera beroende på användning av just den mobilen.

Jag har tidigare erfarenhet av bl.a. ett fodral från Sony av samma typ, utan särskilt lås, men där någon form magnet(?) i ena hörnet såg till att skärmen vaknade så fort man öppnade fodralet ("Väcker och släcker automatiskt när du öppnar och stänger"). Detta var idealiskt för den typen användning, och är det jag söker nu, och om inte den funktion så i vart fall ett enkelt slimmat fodral som är hyfsat stilrent. (För nuvarande Xperia-serie kör Sony en annan variant utan direkt skydd för skärmen, men som fungerar som ställ. Men nedan ett äldre exempel på det jag beskrev.)

https://www.sony.se/electronics/tillbehor/style-cover-stand-scsh10

Jag har sett en kommentar om Dux Ducis slimmade Skin Pro-fodral och dess gömda magneter bland mobiltrådarna, men vet inte om det var en direkt erfarenhet som beskrevs.
    Redmi Note 9S/Pro

Enligt mig ska det inte behövas något lås på dessa slimmade "plånboksfodral", och blir då fundersam om tillverkaren dränkt det i magneter.

Så, några erfarenheter av dessa eller liknande slimmade fodral?

2. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 284
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Jag har haft några tunna Dux Ducis, magneterna är inte så starka. Jag tror funktionen att tända och släcka skärmen har funnits på en del Sony Xperia tidigare och kanske Samsung.
    Men det kanske kräver något orginalfodral.

Tripod gillar detta.
  3. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    486
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Tack för svar. Bra att höra att magneterna inte är så starka (att det stör användningen, vilket vore väldigt korkat, men med alla dessa tillverkare av en oändlig mängd tillbehör är det inte helt självklart*).

Ja, funktionen att tända skärmen var/är utmärkt, på de versioner av mobiler & Android som var aktuella, före ev. Always on display etc. (Skärmen skyddad, du fäller upp locket med en hand å kan snabbt se klocka, ev. meddelanden etc. beroende på konfig. Och, ja, det var originalfodral. Å andra sidan, om den ligger/låg med locket uppfällt med släckt skärm, var det givetvis av/på-knappen, eller stänga-öppna locket som gällde för att aktivera skärmen; numera räcker det ofta med att peta på mobilen eller AOD.) Men den funktionen förväntar jag mig som sagt inte i tredjepartsfodral.

Frågan avser främst hur starka de är, om det stör användningen, hanteringen, eller funktioner på mobilen, å sekundärt kvalité (men man kan inte förvänta sig så mycket för 150-250 kr). För jag kan inte se finessen med att ha ett lås på ett så slimmat skal. Utan lås finns det i princip inget sätt du kan hålla mobilen där locket skulle öppnas "ofrivilligt".

Andra med erfarenheter av slimmade Dux Ducis får gärna kommentera.

*Kineserna är ju lite kul i sina beskrivningar. "No odor" (odour); vad bra, det är ju nästan ett minimikrav, jag hoppas de inte innehåller något annat, novitjok, polonium eller blymönja. :)