För bra deal?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Boyka, 4 jul 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Fick ett erbjudande för en av mina liggande nexus:

Iphone 4s i fint skick + 500kr imellan..

Kruxet va att kvitto saknades.. bör man ana trubbel? Vet inte själv vad jag ska göra, vore allt fint vore det en fin deal..

Ngr råd?

2. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Inge kvitto = ingen deal.

Sen vet jag inte.. Hade du fått 2000:- mellan hade jag väl sett det som en bra del.
    Annars bara en nedgradering.

Ascii, Vispen74 och Sleepwalk gillar detta.
  3. JasonV

JasonV Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung 24 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10
    Kvitto självklart, men en dum fråga.. hur vet jag att ett kvitto är äkta? säljaren kan ju ha snott en kvitto etc etc.. kke långsökt.. men?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Brukar stå IMEI på kvitto om jag inte minns helt uppåtväggarna fel. Men kolla IMEI på ev kvitto/följesedel med kartong och med telefonen. Har den varit på service och fått bytt så ska servicesedlar givetvis också vara med.

acr gillar detta.
  5. skinza.se

skinza.se Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Precis, det ska stå på kvittot när man köper en iPhone.

6. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Fråga annars om IMEI-nummer från säljaren, sen kan du ringa valfri operatör (förslagsvis din egna) och be dom kolla ifall den är stöldspärrad.

Ett problem dock, det tar några dagar (upp till 3 dagar) innan en telefon spärras internationellt (detta sköts via Irland) så många gånger hinner tjuven sälja mobilen, den fungerar i en dag för dig och sen slutar den fungera för att spärren gått igenom.

7. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Läsa sånt där gör mig nervös för att köpa telefoner på nätet :(

8. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Med all rätt. Läs gärna även mitt senaste inlägg i Sajtrelaterat - Förslags delen, En handlares rätt och orätt - det kan även vara lurigt att sälja en telefon. Dessutom - ponera att man köper en telefon. Vad hindrar säljaren från att stöldspärra den och få ut en ny efter 1 dag, 1 vecka, en månad osv?

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

acr gillar detta.
  9. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Känns inge vidare att läsa sånt här, har aldrig blivit riktigt lurad mer än med skick osv, men finns det verkligen folk som gör sånt? är inte det bedrägeri? vilket bör vara olagligt..

Om du begär ut info om personen (per nr) då är det väll bara anmälla denne?

10. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Man kan anmäla, men det rör sig om struntsummor och är inte särskilt allvarligt egentligen. Några tusenlappar hit eller dit. Sen kommer det till bevisning. Har man köpt telefonen av rätt person, var det verkligen rätt telefon...

Ta ett foto på körkortet och säljaren (om det är något skumt så kommer man märka det här), ta kvitto, få originallådan, ha personlig kontakt med säljaren och vet var personen bor, använd din "intuition" och gå på känslan...känns det skumt så är det nog något lurt. Gör upp affären hemma hos personen.

11. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Visst är det så, men tror du verkligen personen i fråga bryr sig? Läste i tidningen häromdagen - 49årig man åtalad för supermånga bedrägerier. Men du vet, han får in ett par hundra tusen och sitter sedan 4 månader på kåken. Det är så hans liv fungerar. Gör du det en gång får du max böter om du är ostraffad och noteringen i belastnings registret försvinner på 5 år (dvs om man gör ett utdrag, polisen kan alltid se det ändå)
    Men till ordningen - efter att ha läst och hört med kring det här så kommer jag nog överväga att sluta köpa telefoner beg. Det är helt enkelt för lätt att bara kopiera kvittot och vänta lite - spärra telefonen, betala självrisk och få en ny/ersättning - med en köpare som inte kan göra ett dugg.

12. Vispen74

Vispen74 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382

MINA ENHETER

Om du ska byta ner dig från en smartphone till en dumphone, så är det nog snarare du som skall ha 500:- i mellanskillnad.

13. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Jag har handlat med telefoner på nätet i ca 2 år utan att eg tänka på följderna, men gick på en nit då jag fick en dålig en och toskade lite pengar, då lag jag av.. kunde ha gått värre ser jag nu.. :/

Riktigt obehagligt att se hur oärliga människor det finns. helt avsaknad av samvete, själv skulle jag aldrig ha samvete till att lura någon, hur f*n sover man om natten?

Detta får mej verkligen att tänka en och två gånger om det är värt att handla beg.. dock har jag inte cash att köpa nya.. är student :(

14. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

iPhone 4s är ingen dump-phone vad du än tycker om Apple-produkter. Dessutom fattar jag det som att han ska få 500kr.

15. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Majoriteten är ärliga, jag har inga problem med att betala i förskott för något osv. Då jag själv kräver detta. Man får liksom spela spelet på samma vilkor, vilket väldigt få på detta forum gör - de vill äta kakan men ha den kvar. Helt upp till dem. Men det enkla svaret där är ju att man alltid känner sig själv. Problemet idag är mer att de verkliga bedragarna vänder på steken och tar den svåra vägen - tex. Genom att vara villiga att köpa något och spela på säljarens rädsla för att själv bli lurad om denna köpte något - det är tyvärr dessutom vattentätt.

16. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Håller på att sälja av en av mina mobiler, är betalning via paypal säkert? köparen är utomlands och vill föra över till paypal..

Har ingen erfarenhet alls av paypal :/ aldrig använt sånt.. kan jag föra över pengar från där till vanligt konto?

Tacksam för hjälp!

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Wait what? Är det någon som vill köpa telefonen för sin son för graduation present? Personen i sig bor i något land och ungen bor typ i UK? Ganska klassisk scam från utlandet där de skickar fejkade paypal-kvitton till en och man själv skickar varan till en postbox eller liknande i ett annat land.

18. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Han vill köpa mobilen till sin väns dotter som present.. Dotten bor i sthlm säger han.. Texten ser smått luddig ut och svenskan är rätt luddig den med.. får dåliga vibbar av det..

Men låt oss säga han för över pengarna, vad har jag då att oroa mig för? :/7

Har som sagt aldrig använt paypal <.<

19. Boyka

Boyka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 13
    Telefon 2:
    Samsung s23+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8
    Frågade honom hur mycket han var villig att ge för objektet och om paypal va det enda alternativet.. Detta va svaret jag fick:

"Hej
    trevligt att höra från dig. Jag hoppas att du inte vet hur man använder PayPal är PayPal den bästa säker och pålitlig betalningslösning som förhindrar oss båda. När du loggar in på www.paypal.com / se. Klicka på sign up kan du skapa ditt eget personliga konto sedan när du skapar ditt konto kommer du loggar in på ditt konto och du kommer att se Begär pengar från ditt konto menyn och klicka på den och när den öppnar kommer du att se information om där och det är vad du kommer att skicka till mig så att jag kommer att kunna göra betalningen som innebär att du begära pengar från mig och när du får betalningen kan du överföra pengar från ditt PayPal-konto till ditt bankkonto eller ditt kreditkort / betalkort. Det enda sättet jag kan göra betalningen på nätet är via PayPal orsak är det säkraste online betalning som förhindrar både köpare och säljare mot bluff och det är mycket snabbare och du kommer att se att det är den bästa. Jag väntar på ditt snabba svar så att jag kommer att kunna göra utbetalningen .........."

Det känns som att det är ett jäkla uppgjort mejl.. han svarar inte på ngr frågor utan försöker bara trycka på att jag ska skaffa paypal..

20. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Det är en uppenbar scam.
    Har du fått sms med från någon annan, typ oomar, som vill att du ska smsa din epost adress?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.