Jag har inget värdsligt, men däremot ett irriterande "problem" med min DHD. Det är nämligen så att jag brukar lyssna på musik i lurar när jag ska sova. Men tycker att lägsta volym är alldeles för hög för att det ska vara tillräckligt avslappnande och bekvämt när man ska sova... Från tyst till lägsta volym är ett förvånande högt steg i volym. Går detta att avhjälpa på något sätt?
Jag gör som du och somnar till musik men jag är hörselskadad så inga problem med för hög volym där inte Men det jag tänkte på är att testa andra lurar, de har ju olika verkningsgrad och när jag söker lättdrivna skulle ju du kunna söka trögdrivna. Jag förstår att du ville ha en mjukvarulösning men jag känner inte till nån sån förutom om den musikspelare du har har equalizer, då skulle du kunna dra ner alla reglagen där som en extra volymkontroll GL,A.D
Musikspelaren poweramp har en separat förstärkningskontroll under EQ inställningarna. Dessutom om man drar ned alla reglarna på EQ så sänker man ytterligare. Funkar inte detta är det nog konstruktionen av hårdvaran som är dålig. För att komma billigt undan i digitala volymkontroller har man för få steg och då blir effekten att det blir stort hopp mellan 0 och lägsta volym. Ett par mer trögdrivna hörlurar kan också funka.
Får tacka för svaren! Jag hade funderingar på mer trögdrivna lurar, men har nyligen köpt ett headset som jag verkligen gillar (som dock är spårlöst försvunnen för tillfället, så jag måste nog köpa nya igen...). Original musikspelare har ingen EQ där man kan justera reglage själv. Men jag laddade ner trialversionen av Power Amp och där kunde man skruva ner volymen tillräckligt för att slippa volymbekymret! :-) Så tack för det tipset! Ska köpa betalversionen, så nu kan jag somna till musik igen!