För lite RAM, eller??

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Hamet77, 5 mars 2011.

1. Hamet77

Hamet77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

LG Optimus 2X har ju 512 mb RAM minne(380 mb när systemet tagit sitt). Och det jag undrar är räcker 512(380) mb? Om 2 år, kommer det räcka för de tyngsta apparna? Vad tror ni?

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Omöjligt att säga!

Men om du vill ha en telefon som säkert skall klara av det "tyngsta" om 2 år så tror jag du kan lägga ner sökandet eftersom ingen kan idag garantera att deras produkt kommer att klara det senaste som släpps om 2 år.

3. dubbe

dubbe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    Iphone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Iphone 6
    Telefon 2:
    Google Nexus 4
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Ja, om ett och ett halvt eller två år kommer optimus 2x sjunga på sista versen och då är det dags att köpa en ny... Så...

Jag ser fram emot mobiltelefoner som uppdaterar hårdvara också, och inte bara mjukvara :)

flippzii gillar detta.
  4. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

meh... jag tycker alla hakar upp sig för mycket på det där. för att ge lite perspektiv:

ipad - 256mb
    ps3 - 256mb
    ipad 2 - 512mb
    xbox 360 - 512mb

mängden minne betyder inte så mycket.

blerimus, Droid85, flippzii och 6 andra gillar detta.
  5. ninetwozero

ninetwozero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Bra jämförelse, tack så mycket! Det hjälpte att stilla den bubblande ångesten som uppstår då och då, nu när man sitter och väntar in telefonen! :-)

6. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Man ska inte prata om saker man inte vet.

ipad - iOS, begränsat operativ
    ipad2 - samma sak (ändå valde de att dubbla ramen)
    ps3 och xbox 360 - Har inget ramkrävande operativ, kan inte multitaska samt att de har dedikerat grafikminne vilket betyder att ramen egentligen är 1-2GB

Det närmaste du kan jämföra mobiler med är datorer eftersom de är uppbyggda på samma sätt.

Idag har en dator mellan 4 och 8 GB RAM. Tittar man på bärbara datorer för något år sedan när de hade 1GHz dualcore processorer så var det också en gig ram som gällde.

Vad gäller då för O2X?

512 MB RAM kommer räcka idag och under de kommande 6-12 månaderna. Sen kan det bli problem med krävande applikationer.

7. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Det argumentet många haft mot O2X är att den inte kommer att kunna spela krävande spel i framtiden pga minnesmängden. Om då ett xbox 360 som är uppbyggt på samma sätt som en dator klarar att spela spel som inte skulle vara möjliga på denna generationens smartphones med 512mb ram har jag svårt att se att minnesmängden i O2X hade varit flaskhalsen innan GPUn.

jag sa aldrig att systemen listade fungerade på samma sätt eller utnyttjar systemminnet likadant. Bara att det kunde ge lite perpektiv för alla som gnäller.

"ps3 och xbox 360 - Har inget ramkrävande operativ, kan inte multitaska samt att de har dedikerat grafikminne vilket betyder att ramen egentligen är 1-2GB"

- xbox 360 har en ganska krävande dashboard som kan tas fram under spelets gång. Sen har de inte 1-2gb "RAM-minne" var. PS3 har 256MB systemminne och 256mb grafikminne, totalt alltså 512mb

xbox 360's 512 mb minne delar CPUn och GPUn på så totalt 512mb även där.

ja man ska inte prata om saker man inte vet som sagt.

Last edited: 6 mars 2011
    flippzii, Icedragon99, wibergify och 1 annan gillar detta.
  8. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Va? Nu sitter du ju bara och hittar på!

Xbox 360 har 512 MB RAM, av typen GDDR3. Detta minne delas mellan CPU och grafikkrets. Dessutom finns en framebuffer på på 10 MB som jag gärna utvecklar mer om om någon är intresserad. Det är dock ganska OT.

PS3 har 256 MB RAM av typen XDR för CPU, och 256 MB RAM av typen GDDR3 för grafikkrets.

Båda har med andra ord 512 MB internminne, och inte några 1-2 GB. Man kan argumentera väldigt mycket kring det här med minne, men gör det inte med rena lögner är du snäll, du har andra, mer vettiga, argument att komma med.

Droid85, flippzii, Icedragon99 och 1 annan gillar detta.
  9. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Stämmer det verkligen? Hade för mig att xbox 360 hade 512 MB interminne + 2x512 GPU minne. Måste ha fått det helt om bakfoten.

Men även om man bortser från det så är inte xbox och ps3 i behov av internminne eftersom de bara kör en applikation åt gången. Dashboarden på xbox 360 är inte ens nästan lika krävande som android operativet.

O2X har ca 380 MB att använda. Och med applikationer som man väljer att ha igång hela tiden skulle jag tro att man får ut runt 300 MB.

Sen ska man komma ihåg att snabbheten på RAM-minnena också spelar roll. Det ger O2X en fördel jämfört med äldre mobiler

Last edited: 6 mars 2011
  10. cjb

Mottagna gillanden:
    1.277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    En applikation som är ganska minnes krävande i form av de senaste spelen.
    Sen kan man ju undra om du hade tänkte spela 2 - 3 olika spel samtidigt på 2X eftersom du är rädd att minnet inte räcker.

Jag har mycket svårt att tänka mig att de normala appar som kan bli aktuella att köra samtidigt är enormt minnes krävande och därför kommer det inte att bli några problem. Drar du sedan i gång ett spel så kommer minne att frigöras automatiskt, därför inga problem här heller.

Till sist så tror jag inte heller att dom kommer släppa något spel till mobiler de närmsta 2 åren som skulle kräva så enormt med minne att 512mb inte skulle räcka.

11. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja, men den kan använda mer RAM eftersom operativet inte tar något.

Om det kommer en applikation som kräver mer än 256 MB RAM kan du få problem med O2X.

Många bäckar små.

Sen beror det mycket på hur applikationutvecklarna väljer att göra. Om det finns många modeller med mycket RAM kommer det säkert komma applikationer som utnyttjar detta, men om det bara kommer nån enstaka modell lär det inte dyka upp några appar som är RAM-krävande.

12. noidroi

noidroi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det som idag kräver mer mest RAM är spel. O2X har dedikerat RAM för grafik. O2X kommer klara spel som kräver 512 MB RAM galant :)

Det finns idag endast något enstaka spel som kräver 256 MB RAM, förvänta er inget som kräver 512 MB innan åtminstone slutet av året :)

13. erahk64

erahk64 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

14. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Nja, jag skulle nog säga att maya, photoshop, cad etc. Men på mobilmarknaden är det spel.

O2X har dedikerat grafikminne, men det tas från RAMen.

Dvs, om du spelar ett grafikkrävande spel där man vill ha så mycket RAM till grafiken som möjligt så får du bara runt 200-250 MB kvar.

15. cjb

Mottagna gillanden:
    1.277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Tycker det är mycket OM i hela ditt resonemang, visst OM saker händer och ändras så får det konsekvenser.

Är det inte bättre att se hur det ser ut nu?

Sannolikt kommer det inte hända så pass mycket de närmasta 18 - 24 månaderna på den marknaden så att 512mb blir ett problem.
    Även om det finns enheter som klarar mer (1 gb ram) så kommer deras marknadsandelar inte vara så pass stora under den tiden att utvecklarna slänger ut en massa appar som slukar ram i massor, visst kommer kanske en och annan men jag tror merparten av oss klarar sig utan dessa i så fall.

Tycker även denna diskutionen om RAM mängden börjar bli överdriven, anser man sig behöva mer än 512mb så köp en annan telefon helt enkelt.

Över gillar detta.
  16. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Idag har RAM blivit en försäljningsfaktor som man i form av en hyfsat påläst köpare kan stirra sig blind på. Att kötta upp RAM från 512 till 1024 är ingen direkt kostnadsfråga. Det blir dock, precis som i megapixelkriget, något att marknadsföra telefonen med.

"Ahhh men shit, denna har ju 1024 i RAM, jag tar den", precis som man bara för några år sedan hade liknande argument fast då om kameran; "2MP är ju faktiskt bättre än 1,3MP, jag tar den".

Hade LG insett att 512MB inte skulle räcka för en bra tid framöver, säg 12-18 månader, minst, då hade man såklart skeppat in 1024MB. Ni som är oroliga, sluta vara det, arbetsminnet kommer inte göra er besvikna.

17. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

När man spekulerar är det alltid en massa om. Om man tittar på hur det ser ut i nuet när man ska spå framtiden brukar det inte sluta bra.

Titta bara hur det ser ut på datorfronten, fanns säkert många som ansåg att det inte skulle behövas med än 256-512 MB minne.

Det är oftast bättre att titta på historian om man ska spå framtid. Vilka mobiler fanns det för 18-24 månader sedan? Varken HD2 eller Nexus One fanns då, det rörde sig mest om 600 mhz processorer med 256 MB RAM.

Skulle du vilja sitta på en sån mobil idag? Det fanns heller inte appar som krävde 256 MB RAM eller mer, men det finns det idag. Så frågan är om man tror att de kommande två åren kommer se ut som de två gångna eller om det börjar plana ut sig.
    Jag tror att det kommer fortsätta stiga till en generation till (1,5-2 GHz dualcpu) därefter lär det plana ut sig lite.

Jag skulle inte säga att diskussionen är överdriven. Den handlar trots allt om att man ska få fram om man kommer känna sig nöjd med O2X's RAM-minne. Och hur ska man veta om man tror sig komma behöva mer RAM om man inte diskuterar om det?

flippzii gillar detta.
  18. Sir Anselm

Sir Anselm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är väl inte sant? På XBOX 360 kan du ju närsomhelst trycka på xboxknappen och komma åt operativsystemet. Du kan chatta med kompisar som spelar helt andra spel, skicka meddelanden, ladda ner grejer osv.

19. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

återstår att se, tror dock personligen att det blir en flaskhals i framtiden

20. cjb

Mottagna gillanden:
    1.277
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jag håller delvis med dig, men det beror lite på vilket tidsperspektiv man använder. Här diskuterar vi max 24 månader fram och då är det inget fel i att titta på nuet som referens.

Det är på gränsen 1 ghz lurarna varit med i 18 månader (HD2 släpptes november 09) men dom kommer stå sig bra ytterliggare 12 månader utan problem. Sen om jag hade haft en 600 mhz lur med 256 ram så hade den troligen varit mellan 18 och 24 månder gammal och dags att byta i alla fall.

Eftersom jag inte använder Android frekvent idag så får du gärna ange vilka appar som idag kräver minst 256 mb ram? Inte spel nu!

Åter igen, jag är övertygad om att 512 mb ram kommer att räcka i minst 18 månder fram vilket gör att man inte behöver oroa sig.
    Men sen är det ju som så med teknik att det kommer alltid något bättre runt hörnet, frågan är bara om man måste ha det för att klara sitt användande eller om det bara är en k*k förlängning ;)