För/nackdelar med Mjukvaruknappar?

Diskussion i 'Allmänt' startad av jhorn188, 17 sept 2013.

1. jhorn188

jhorn188 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Hej!
    Vad tycker ni om mjukvaruknappar (som t ex. på Nexus-telefonerna)? Jag har aldrig använt telefon med mjukvaruknappar själv, och funderar på att skaffa en LG G2 som har sådana.

Nackdelar som jag kan tänka mig är:
    1. Det tar upp plats på skärmen!
    2. Är det lätt hänt att man trycker på dem av misstag? (kanske framförallt när man spelar spel, och det finns kontroller i kanten nära mjukvaruknapparna)
    3. Om de flyttar sig när man håller telefonen i landskapsläge kan det bli rörigt att veta vart man ska trycka (sker inte per automatik som med fysiska knappar som alltid är på samma ställe) (antar att detta går att ställa in så de är låsta?)
    4. Vet inte om det är så, men kan de hänga sig? T ex om ett program hänger sig så att övriga knappar på skärmen inte funkar? Då kan ibland hårdvaruknappar fortfarande fungera.
    5. Inte lika lätt att "hitta rätt" på knapparna om man inte tittar på telefonen (med fysiska knappar kan man ju känna vart de sitter)

Fördelar:
    Enda jag kan komma på är om man skulle kunna göra skärmen större genom att sträcka skärmen längre ner så att säga (när man inte har andra knappar under skärmen), men detta är inte fallet vad jag har sett på de modeller som idag har mjukvaruknappar.

Så vad tycker ni som avnänt dem, för och nackdelar? Och är det någon som tycker att punkt 1 och 2 stör mycket?

2. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

jag har en Nexus 4, ser inga som helst nackdelar med mjukvaru knappar. Jag tänker inte ens på att det är sådana. har haft rätt många olika lurar med hårdvaruknappar före.

dom har aldrig hängt sig heller. och nej, man trycker inte på dom av misstag. inte jag i alla fall.

jag kör miui v5 på min, och där kan jag ändra storlek på dom tillochmed.

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag gillar överlag mjukvaruknappar men inom idrott är det skitdåligt... när jag cyklar och då oftast turfar så måste jag ha skärmen tänd hela tiden för annars kommer man inte åt powerknappen när väskan den ligger i är tänd. mjukvarknappar stjäl en del skärmutrymme men det är ju försumligt de flesta ggr och brukar anpassas in bra till apparna man kör.

dubbelknack ala LG för att tända vore ju dock nåt som eliminerar just mitt problem helt ;)

4. Lafsen

Lafsen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Av någon anledning ville jag väldigt gärna ha det till min förra mobil. Tänkte att det bättre skulle utnyttja mobilens yta. Men, nu efter att ha använt det ett tag är jag inte lika positiv.

Största negativa punkterna.
    - Det tar upp plats på skärmen.
    - Det är lättare att komma åt dem när man t.ex. skriver ett meddelande

Positivt
    - Knapparna kan ändra sig efter appen.

I det stora hela är det inte en stor skillnad om du har knapparna på skärmen eller dedikerade knappar vid sidan om. Jag föredrar att inte ha knappar på skärmen främst p.g.a. plats. Att knapparna kan ändra sig efter skärmen känner jag även inte har varit så värdeadderande som jag först trodde.

jhorn188 gillar detta.
  5. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Förutom när touchen slutar fungera?

Tar upp på plats främst, irriterande.

6. martin303

martin303 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Den stora fördelen tycker jag är att man kan ta bort dem och ha en helt clean yta :)

Paranoid Android t ex. har "full screen" mode med "Pie" som gör att knapparna dyker upp genom en svepning från underkanten uppåt.

7. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

va? touchen har aldrig slutat fungera på min i alla fall.

Enda jag saknar på en mobil . och det gäller nästan alla. det är en hårdvaruknapp för kameran.

8. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Android 4.3 har det (volymknappen).

9. Sleepwalk

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

jo brukar finnas camera app som klarar de. bl.a LG camera. men jag gillar det inte. Vill ha en som Nokia lurarna har, och Sony brukar också ha det har jag för mig. Men de är väl inte hela världen att peta på skärmen heller som jag gör nu.