Diskussion: För stor värdeminskning

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge - Allmänt' startad av Blackbird, 17 aug 2015.

1. Blackbird

Blackbird Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Tjena!

Som vi alla vet så är telefonernas priser som högst när de lanseras, sedan går de ner allteftersom tiden går. Däremot tycker jag att detta har gått till alldeles för våldsamt för S6e. Jag var en av dem som köpte den för 8500kr :(

Idag, fem månader efter release går det att köpa telefonen för ca 6500kr. Det blir ju en direkt kostnad på 400kr i månaden, för att ha varit först med att köpa. Luren har tappat 24% av sitt nypris.

Extra oroande är att GS6 hårdvaran fortfarande är "up to date", note 5 och GS6e+ använder ju samma chip.

Det känns väldigt tråkigt att vara först ute med Samsungs nya teknik för att sedan få en sådan käftsmäll fem månader senare.

Note 4 har tappat 1800kr under 12 månader, vilket är procentuellt lika mycket, men under ett år istället för fem månader.

Samsung bör stå på sig mera med priserna. Speciellt eftersom de försöker efterlikna Apple så himla mycket på sistone. Då blir en ny telefon vid release en bättre investering. Som det verkar nu så var en ny S6e en ganska dålig affär vid release.

2. willpower

willpower Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Det här är väl ingen nyhet eller information som är specifik vare sig för SGS6Edge, Samsung eller ens för mobiltelefoner i allmänhet?
    Teknikfreaks som med ett samlingsnamn kallas "early adopters" är villiga att förboka och genast köpa nya och balla produkter så fort de släpps på marknaden, oavsett pris. Det är inget fel eller "fult" - jag är själv en av dem - men självklart utnyttjas det av tillverkarna! Om jag tillverkade en helt ny teknikpryl som tilltalade massorna skulle jag sälja den till överpris i 3-5 månader innan jag sänkte priset till realistiska nivåer för att öka försäljningen, även om detta dödar känslan av att äga något nytt och unikt. Det är så man tjänar pengar och det är så livscykeln för alla kortlivade (-24 månader) produkter ser ut.
    Det har alltid varit så och kommer förmodligen att fortsätta vara så framöver. Alternativet är planekonomi med statligt reglerade priser och om du propagerar för det får du kanske välja ett annat forum?

Edit: Och att det skiljer sig mellan olika tillverkare och produkter är naturligt. Man kan ta ut olika (över-) priser på olika produkter. Det är också marknadsekonomi.

kalleboston gillar detta.
  3. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag är glad så länge en produkt går ned i pris. Ju förr och ju mer desto bättre.

willpower gillar detta.
  4. willpower

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Japp, Dockland! Ett riktigt stort pristapp efter någon månad är bara bra för de som väljer att köpa då. Och är man tekniknörd/early adopter som jag så får man skylla sig själv om man köper det hetaste direkt, fullständigt medveten om att priserna snart sjunker. Men det är det ju värt ibland! :-)

5. Blackbird

Mottagna gillanden:
    7
    Verkligen synd att du måste gå offtopic och dra in politik i det hela. Mitt inlägg handlade absolut inte om en önskan om att ha planekonomi. Det handlar om att Samsung, enligt mig har sänkt inköpspriset alldeles för mycket. Förmodligen har de välutbildade ekonomer som räknar på att dem tjänar på det. Men jag, early adopter individperspektiv, tar illa upp.

Jag klargör i början att det är helt normalt att en telefon tappar i nypris. Jag redogör konkret och jämför med Note 4 som har haft en, enligt mig, normal värdeminskning under ett år.

Att GS6e har samma procentuella minskning under fem månader anser jag är oacceptabelt och jag håller mig till detta. Sen kan du gärna försöka bemöta det, istället för att sätta ord i min mun.

ASR gillar detta.
  6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag skulle nog säga att priset ligger på 7500 kr nu. Det är där de stora kända butikerna har lagt priset. Det är då 12% värdeminskning.
    MyTrendyPhone som säljer den för 6500 kr har inte särskilt bra betyg och deras kundvård verkar obefintlig. Det är nog därför de kan hålla ett så väldigt lågt pris. Jag skulle aldrig någonsin handla från dem eller från övriga butiker som har så låga priser då de inte är i Sverige. Alldeles för stora risker. Det går ju alltid att hitta ett lägre pris, men risken är ju att man blir blåst på betydligt mer än 1000-2000 kr.

7. Blackbird

Mottagna gillanden:
    7
    Jag förstår vad du menar. Men Alina är ju mer etablerad och de tar 6800kr.

8. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är en tillfällig kampanj. Gissningsvis går det låga priset på deras marknadsföringsbudget, dvs. de gör förlust men får istället hög position på Prisjakt.

9. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Om jag bortser från Alinas pris (som kanske är en kampanj som skrivet här ovan) och går på första försäljare som jag själv hade vågat välja så är priset 7485:- som är 115:- billigare än jag gav för mobilen samma vecka den kom. Kontantpriset hos Comviq i mitt fall ligger i dagsläget på 7495:-
    Tycker inte det är så stor skillnad. Har för mig min HTC One M7 gick ned någon tusing efter några månader bara också.
    Dock fanns det återförsäljare på Prisjakt som var ytterligare någon tusenlapp billigare, men som i detta fall inte hade några omdömen eller något bekant namn.

Hade pristrenden varit att den ligger runt 6400:- hos de flesta hade det varit en annan sak tror jag.

Till jul har den nog det priset hos de flesta skulle jag tippa.

10. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Tele2 säljer Samsung Galaxy s6 för 5490:- via mecenat

11. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Det är student-rabatterade priser tror jag.

12. willpower

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Jag tror att jag missuppfattade ditt inlägg då. Jag fick intrycket av att det stora prisfallet var ett stort bekymmer som behövde stävjas, men om du bara vädrade ditt missnöje är ju saken en annan.
    Ur mitt (missuppfattade) perspektiv var det naturligt att lyfta fram fri prissättning och den politisk-ekonomiska ram det gränsar till. Men jag ser ju nu att det blev missriktat och gjorde dig mäkta upprörd. För detta ber jag om ursäkt.

Vad gäller att "sätta ord i (din) mun" antar jag att du syftar på min mening "Alternativet är planekonomi med statligt reglerade priser och om du propagerar för det får du kanske välja ett annat forum?". Jag kan inte se att ordet "om" implicerar att du faktiskt påstått detta - ordet är i sammanhanget utbytbart med frasen "skulle det vara så att (du propagerar för" och ska inte tolkas som "eftersom du propagerar för".

Så, då har vi rett ut det och jag har bett om ursäkt. Hoppas att du inte är lika upprörd längre!

e7andy och Dockland gillar detta.
  13. inact_0036

inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    545

MINA ENHETER

Nu har Elgiganten och netonnet sänkt priset till 5490:-

ASR gillar detta.
  14. Dockland

Mottagna gillanden:
    848