Föra över gamla sms till ny mobil

Diskussion i 'Allmänt' startad av Lelle91, 6 jan 2012.

1. Lelle91

Lelle91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tjenare,

Fick min nya mobil denna vecka (Motorola RAZR) och är grymt nöjd! :D Men nu när jag försöker föra över mina gamla sms till min nya android strular det som fasen. Min gamla mobil är likaså en android telefon (ZTE Blade) så bör ju inte vara så krångligt tycker man.

Har prövat att använda appar som både:

SMS backup restore = var en "one way lösning" för att överföra till datorn och enbart skapa en klump fil av alla sms.

My Phone explorer= får det ej att fungera, om någon har lyckats tar jag gärna emot tips.

Så om någon vet ett simpelt och enkelt sätt att föra över sms från en android till en annan så uppskattar jag all hjälp jag kan få. :)

mvh

Alexander

2. kalle2000

kalle2000 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Go sms har en backup & restorefunktion. Jag har inte testat restore på en ny telefon, men det borde nog fungera

3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Mybackup har funkat bra för mig när det gäller sms backup och återställning. Enda appen jag sett som klarar mms också.

4. Lelle91

Lelle91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tack men får det inte att fungera heller :( prövade att göra en backup på ZTE Blade via GOsms och sedan lägga in den i GoSMS mappen på RAZR (...GOsms/backup/settings/) men även om det går att välja filen när man trycker på "recover settings" så händer ingenting. :S

5. Barbie

Barbie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Använd titanium backup! :)

6. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Pröva MyBackup Pro, den appen gör verkligen sitt jobb och den är enkel att använda.

Sent from my jailbreaked iPod using Tapatalk

7. spjerne

spjerne Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Vilken backup är det i Titanium? Hittar ingen...

8. Barbie

Barbie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
  9. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Go sms funkade utmärkt för detta ändamål i mitt fall för några veckor sedan

från blade till Nexus

INGA problem..

10. Lelle91

Lelle91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Prövade att hämta den men kräver att man köper Pro versionen om man ska föra över sms via olika enheter. :/ Får väl överväga att införskaffa Pro, det är utförsäljning på market, 21 kr. litet tips för folk.

Men hade hoppats på att någon visste om något fungerande gratis-alternativ. :/

Hur gjorde du för att få det att fungera?! :o Har försökt flera gånger men fungerar aldrig.

Bra tips men har ingen root på min mobil (än). :P

11. Bruja

Bruja Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Lelle91 gillar detta.
  12. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

När jag tänker efter så har jag aldrig överfört sms mellan olika enheter,men är det inte bara att kopiera över backupen manuellt till ditt nya SD-kort, sen återställa sen med mybackup? Iofs kör jag mybackup root,men borde ju vara samma.

13. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Även jag rekomenderar SMS Backup +, jag använder den själv.

14. Lelle91

Lelle91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tackar sjukt mycket för tipset! :D Absolut INGEN annan backup app har varit så smidig, bara ett knapptryck. :D Var inga problem att överföra mellan enheter eller problem överhuvudtaget :D

15. Lelle91

Lelle91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Om man ska summera ihop denna tråd lite för senare användare:

Prövat flera backup appar och äntligen hittat något enkelt och helt fungerade för att överföra
    SMS mellan enheter, SMS backup + (tackar swedroids medlemmar "Bruja" och "Hund" för tipset :) ). Alla sms läggs upp i google-kontot vilket gör allting otroligt smidigt. Behövde enbart trycka på "säkerhetskopiera" i sms backup+ på min gamla enhet och sedan trycka "återställ" i sms backup+ på min nya enhet och den återställde alla sms på rätt sätt, 3634 sms återställdes i exakt ordning med rätt datum och tidsstämplar med rätt kontakter länkade.

https://market.android.com/details?id=com.zegoggles.smssync&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS56ZWdvZ2dsZXMuc21zc3luYyJd

De appar jag prövat i backup träsket är:

Go SMS Pro= Gratis sms app med backup & restore funktion dock kunde jag inte få det att fungera mellan två olika enheter men har hört att andra fått det att fungera.
    https://market.android.com/details?id=com.jb.gosms&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5qYi5nb3NtcyJd

Handcent SMS = En SMS app likt Go SMS Pro men backup funktionen fungerar genom att man lägger alla sina sms i Handcents egna molntjänst. Dock krävs det att man är subscribed till deras online tjänst vilket de har en årskostnad på (finns olika paket: silver membership, gold membership o.s.v.).
    https://market.android.com/details?id=com.handcent.nextsms&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5oYW5kY2VudC5uZXh0c21zIl0.

MyBackup = Prövade och fungerade utmärkt när man enbart skulle återställa sms på samma enhet. För att kunna göra en backup och återställa sina sms på en ny telefon krävs det att man köper Pro versionen.
    https://market.android.com/details?id=com.rerware.android.MyBackup&feature=more_from_developer#?t=W251bGwsMSwxLDEwMiwiY29tLnJlcndhcmUuYW5kcm9pZC5NeUJhY2t1cCJd

Titanium Backup * root = Fick aldrig nöjet att pröva denna app då den kräver root.
    https://market.android.com/details?id=com.keramidas.TitaniumBackup&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5rZXJhbWlkYXMuVGl0YW5pdW1CYWNrdXAiXQ..

SMS backup & restore = ännu en app jag inte fick att fungera fullt ut. Gick utmärkt att göra backup & restore på samma enhet men när man skulle göra backup och återställa alla sms på en annan enhet så fungera det inte. (väntar på svar från utvecklaren om det går att lösa)

EDIT: fått svar, för att det ska fungera att återställa sms på en annan enhet måste man göra backup på SD-kortet och sedan använda samma SD-kort på den nya enheten. Jag hade gjort backup på min gamla mobil och sedan tagit backup filen till ett annat sd-kort i min nya telefon. (hade köpt ett 32 gb micro-sdhc kort för min nya telefon för jag ville ha kvar minnes-kortet i min gamla telefon)

https://market.android.com/details?id=com.riteshsahu.SMSBackupRestore&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5yaXRlc2hzYWh1LlNNU0JhY2t1cFJlc3RvcmUiXQ..

Tack för all hjälp ^^

Last edited: 8 jan 2012
    Maervin och spjerne gillar detta.
  16. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Snyggt att sammanfatta, tack Lelle91.

Jag har hittills kört med MyBackup + Pro, men det blir till att prova SMS Backup+ nästa gång. :)

17. bimmerboy

bimmerboy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Telefon 3:
    Oneplus 3
    Bra att det löste sig men det är verkligen ingen större biff i GO SMS
    Inställningar
    Services
    SMS B&R
    Exportera SMS

flytta filen till nya nallen
    Samma fast importera
    Voilá

Även settings går att exportera/importera.