Förbättringar av Android OS

Diskussion i 'Allmänt' startad av wmb, 18 dec 2010.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 640
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    OBS: LÄS NOGA

Först och främst vill jag berätta att denna tråd hålls fri från personangrepp, extrema fanboys från olika läger och meningslöst skräp. Jag kommer personligen mjukradera inlägg som inte håller sig till trådens regler.

Denna tråd ska handla om vad ni skulle berätta för Google om dom ringde upp dig och frågade vad ni vill med Android OS. Alltså konstruktiv information /förslag och inget annat.

Eventuellt så lägger jag alla vettiga förslag och kommentarer i första posten om tråden utvecklas på rätt sätt.

Jag börjar!

*Jag tycker utvecklingen går åt fel håll när LG, Samsung, HTC osv utvecklar egna gränssnitt. Med det menar jag att utvecklingen blir svårare, och uppdateringar tar längre tid att skicka ut. Skulle mycket hellre se Android OS i sin renaste form, och HTC-appar på market för Sense osv precis som widget-locker. På så sätt kan alla användare välja ännu mer fritt, och utvecklingen gå fortare för oss konsumenter.

*Det måste bli ett mjukare gränssnitt. Det är fullständigt oacceptabelt att en lockscreen laggar, om så bara ibland. Appdrawer likaså. Om det kostar mig 10% sämre batteritid gör detsamma, eftersom man generellt laddar en "enhet" varje dygn likväl.

*Market måste få en rejäl genomgång. Idag går det knappt att söka på ADW launcher och faktiskt hitta grundappen. Det enda man hittar är teman (Har jag fel tar jag såklart tillbaka detta)

*Enkelhet. Om du idag väljer att öppna ett videoklipp så får man ofta frågan om du vill öppna i Youtube, videospelare eller kanske galleri, astro, webbläsare osv osv. Alternativet ska såklart fortfarande finnas där, men gömt på ett bättre sätt. Trycker du på en länk till video så ska videon öppnas, inget annat. Är du missnöjd så finns möjlighet att göra en inställning via kanske meny-knappen

*Lättare att hitta information om förändringar i uppdateringar. Detta gäller i dagsläget mer tillverkare än Google själva. Om Samsung släpper en uppdatering via Kies så hittar man knappast enkelt vad dom faktiskt har förändrat. Upplever att SE var ganska duktiga på just detta i uppgraderingen till 2.1 nyligen

Okej. Ungefär såhär vill jag att det skulle kunna se ut i tråden. Jag kan säkert komma på en mängd andra saker, men detta är det viktigaste för mig.

Har ni synpunkter på vad jag skrivit så kommentera gärna, men var sakliga och absolut inga "du har så jävla fel ditt pucko"-kommentarer. Dessa kan du skicka i PM till mig om du upplever så starka känslor ;)

Andras synpunkter (uppdateras)
    *kunna välja tangentbordslayout när jag ansluter ett externt tangentbord via bluetooth.
    *ett officiellt api för kalender så det kan komma tredjeparts appar för kalendern på riktigt
    *Fler och bättre google widgets
    *Jag skulle vilja se en bättre hantering av anslutningar. Känns väldigt onödigt att nallen måste vara konstant uppkopplad för att autosync och liknande ska fungera. Liknande Symbian

Last edited: 18 dec 2010
    PasenRacing gillar detta.
  2. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ska du klaga på det där kan man lika gärna klaga på Google som sökmotor. Lär dig använda den för att enligt dig få relevanta resultat.
    https://swedroid.se/filtrera-sokresultaten-pa-android-market-tips/

Håller annars med dig i din kritik. Finns mycket att förbättra, men offrar gärna en del som Android inte har gentemot iOS för att få ett öppnare system. Allt handlar ju om vad man själv prioriterar.

wmb gillar detta.
  3. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag skulle vilja se en bättre hantering av anslutningar. Känns väldigt onödigt att nallen måste vara konstant uppkopplad för att autosync och liknande ska fungera.

Ursäkta om jag tjatar om symbian även här, men det systemet är faktiskt mycket bättre på den punkten. Man har en lista med prioriterade kopplingspunkter. Lämpligen diverse wlan överst och sist mobilnätet. Så fort ett program behöver tillgång till internet så ansluter nallen till överst tillgängliga kopplingspunkt. När programmet är färdigt med att skicka och ta emot data så kopplar systemet ned igen.

4. Neonbrun

Neonbrun Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag vill se ett GPU-accelererat gränssnitt i Android, det laggar på tok för mycket! Även fast det fungerar helt okej med Launcher Pro så är det långt ifrån perfekt...

5. erlend

erlend Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Fler och bättre google widgets

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 239

MINA ENHETER

En detalj men ändå: Jag vill kunna välja tangentbordslayout när jag ansluter ett externt tangentbord via bluetooth.

Jag vill också ha ett officiellt api för kalender så det kan komma tredjeparts appar för kalendern på riktigt.

7. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Som trådskaparen nämnde skulle jag också vilja se att tillverkarnas egna skins ligger som "launchers" dvs appar som ligger ovanpå standard android. Detta skulle underlätta uppdateringar för tillverkarna och det skulle samtidigt vara mycket bättre för oss konsumenter. Annars så är prestandaoptimering högt uppe på min önskelista, android är som många tycker ett väldigt tungt system att driva och detta kan endast åtgärdas med hardcore optimering. Förutom allt detta så tycker jag att befintliga funktioner borde slipas på och integreras bättre i systemet.. som t.ex. gmail, youtube, facebook mm.

@husknuten - ett tips: testa juicedefender, där kan du ställa in hur data anslutningen ska hanteras, det mesta går att ställa in.

8. carleman

carleman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag skulle gärna se smidigare hantering av Bluetooth-headset. Om jag t ex. i ett samtal vill byta från telefonens ljud till headsetet så finns det idag inget sätt för det vad jag vet.

9. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Har provat det faktiskt. Funkade helt ok, men verkade stänga av datauppkopplingen med APN, vilket är meningslöst. Sedan saknas fortfarande funktionen att program kan starta dataanslutningen on demand.

10. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jo, det går faktiskt fint. När du har ett BT-headset anslutet så finns en virtuell knapp du kan klicka i för att överföra ljudet till headset. Alternativt så kopplas ljudet över automatiskt om du har headsetet avstängt och slår på det under samtalet

11. carleman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Husknuten Oj då såg det nu :-P Jag som ändå har letat efter det såg nu att det var precis framför ögonen på mig..

12. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Jag skulle vilja att Android Market hade en högre klass på sina appar.
    Det ligger hur mycket apps som helst som bara är skräp på Market.
    Det borde häller vara att alla applikationerna kunde gå igenom något system som kollar av innehållet, och om den gick i genom blev den publicerad på market.

Jag tycker även att Google kunde dela in apparna i lite mer specificerade kategorier.
    Det är väldigt svårt att hitta en specifik app på market.

Det är mina åsikter om det.

13. infexis

infexis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Bland annat det och fler funktioner finns i betal versionen...

14. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    218

MINA ENHETER

I princip kan man ju dela in de önskemål som framkommit i tre kategorier:

1) Önskemål på mjukvara, t ex "jag önskar att det vore enklare att..."

2) Önskemål på hårdvarukrav, t ex "jag önskar att det flöt bättre när..."

3) Önskemål på standards, t ex "jag önskar att olika telefontillverkare kunde låta bli att utveckla egna gränssnitt"

När det gäller de flesta önskemålen så behöver vi lyckligtvis inte sitta och hoppas på att google skall fråga oss vad vi tycker. Tack vare att android är ett öppet system har vi själva möjlighet att koda om det så att det åtminstone mjukvarumässigt blir precis så som vi vill ha det. På XDA är de riktigt produktiva och tar inte bara fram appar utan hela ROM som tillför nyttiga funktionaliteter.

När det gäller hårdvarukraven är det inte så mycket vi kan göra själva, där är det bara att hoppas på att tillverkarna tar fram bra saker och undvika att köpa telefoner som inte lever upp till de egna kraven.

Sen har vi det här med standards... Öppenhetens baksida är just att vem som helst kan göra saker på sitt eget vis och den frestelsen klarar inte många telefontillverkare att motstå. Om det nu är så att man inte tycker om vad vissa telefontillverkare gör eller inte gör så är det bara att rösta med plånboken.

m v h Henrik

15. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag tycker den är rätt värdelös. Om jag gör en sökning på google kommer det som är mest populärt (oftast) högst upp vilket det inte gör på market. För jag förmodar att ADW launcher måste vara populärare än alla dessa teman. De borde införa taggar i sökningen där utvecklarna får ex välja "theme" om det är ett tema och launcher om det är en launcher. "Forum" som ex stackoverflow kör detta och fungerar bra.

Sen borde sökningen innehålla filtreringar efter ex betyg, nedladdningar etc i grafisk form.

16. yayayay

yayayay Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jo, du har många bra poänger. Håller helt och hållet med.

17. carleman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bara jag som upplever att den direkt slår över på GSM när man drar igång WiFi-hotspot på telefonen? Sen efter en stund (typ x antal minuter) så kan den hoppa tillbaka.. men det är grymt störande!

18. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Framförallt är det mjukheten och stylningen i UI som gör mig lite avundsjuk på iOS

Illgrönt och knallorange är inte vackert (om än tydligt) med något mått mätt.

Google borde tydligaregöra design guidelines för utvecklare, och ha någon form av tillsyn av att de också följs. Ja, det låter mycket Apple om det, och det kan kännas hämmande, men ska totalintrycket bli homogent, måste vi som utvecklar bli bättre på att följa design guidelines.

Visst förstår jag att det kan gå trögt ibland när man tvingat in senaste versionen av Android på en > 2 år gammal hårdvara, men en ny telefon med den version av Android den levererats med/fått som officiell uppdatering får inte lagga så länge man inte försöker köra någon app hårdvaran inte riktigt orkar med. Adressboken ska scrolla pixel för pixel från A till Ö utan ett enda hack.
    Webbläsaren ska scrolla en webbsida åt alla håll lika mjukt.
    Osv, Osv.
    Om en 3eparts-app inte fungerar lika bra är det inte Androids problem, men basapplikationerna ska banne mig gå mjukt som smör på midsommarafton.

Undanta Launchern från de appar som operativet kan döda för att ge aktiv app mer minne. Det är inte snyggt när Launchern startar upp när man återvänder till "desktop" efter en studs surfande i webbläsaren.

Last edited: 21 dec 2010
  19. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Jag gillar android på alla sätt och viss men har ägt IPhone ett tag och sålde den för att köpa en android men är inte alls nöjd jag gillar alla funktioner i android med mera att man kan välja själv och älskar HTC mobiler. Men jag vill ha snabbheten i IPhone när jag körde IP4 så laggade den ALDRIG, aldrig någon delay var bara trycka sms skriva dra på spotify musik in på internet knäppa av ett foto låsa den låsa upp osv utan lagg eller födrjöningar.

20. McZ

McZ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag vill kunna köra Vanilla Android på min telefon utan att "tvingas" köpa mig en av Googles i mitt tycke dyra och gigantiska Nexus telefoner. Jag köpte en Motorola Defy pga. priset och hårdvaran i den samt storleken och att den tål att man tappar den. Jag gillar dock inte MotoBlur (Launcher Pro åkte in efter 1 timme, därefter bytte jag till Zeam som jag kör nu)

önskar jag kunde tanka hem senaste AOSP, surfa över till motorolas sida och tanka hem Endast drivrutiner (inget motoblur) för bluetooth, kamera m.m. slänga in de i AOSP. Kompilera ihop en ren AOSP ROM och flasha den i telefonen.

Jag skulle kunna tänka mig att betala en femhundring extra lr nått för att köpa en bootloader image som tillåter flashning av ROM filer signerade av mig som köpt den. För att kunna kompilera AOSP till telefonen själv utan hackande av diverse filer.