Förbättringar kontra risker

Diskussion i 'Blade' startad av pandionutv, 3 jun 2011.

1. pandionutv

pandionutv Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har nyligen köpt en Comviq ZTE Blade med 2.2 och gen2, som jag låst upp och nu använder med Telias kontantkort. Min användning av den är högst konventionell och torde inte ställa några exceptionella krav på dess prestanda.:innocent:

Med intresse har jag läst alla inlägg om rootning, uppgradering av operativsystem, uppklockning och jag vet inte vad! Man frågar sig då om detta är ett uttryck för ett verkligt behov av högre prestanda i vid bemärkelse eller teknikentusiastens analog till 15-åringen med mopeden i småbitar på garagegolvet ...:teeth:

Mot denna bakgrund - tre frågor:
    * vilken förbättring/vilka vinster ser en normalanvändare som uppgraderar till 2.3?
    * vilka är riskerna - finns det någon vars uppgraderingsförsök slutat i katastrof och oanvändbar telefon?
    * vilka möjligheter har man att före en uppgradering säkerställa att telefonen kan återställas till ursprunglig konfiguration?

Tack!
    Johan

2. Mik

Mik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det som fick mig att roota och byta os var möjligheten att partitionera om minnet så att jag fick 310Mb istället för 162Mb att lagra appar på. Det var för mig ett reellt behov. Tidigare fick jag prioritera bort appar som jag använde för att få plats med de som jag behövde mest. Innan låg jag på 65-70 appar när minnet blev fyllt till 90%. Nu har jag 106 appar installerade och fortfarande gott om plats kvar (ca 100Mb).

Last edited: 6 jun 2011
  3. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Hur gör man det? Har du en Gen2 Blade?

Sent from my Blade using Tapatalk

4. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Slog själv också alla flugor i en smäll, partitionera gör verkligen nytta då app-minnet som sagt är i minsta laget. Har man gen1 gör man nog bäst i att köra wbaw's TPT som löser partitionera, uppgradering till gen2, samt flashning av rom om man så vill, allt i ett. Har inte läst om stock gen2 av uppenbara skäl men denna post verkar ha mkt matnyttigt i sig: http://android.modaco.com/content/z...re-to-a-stock-or-windows-upgraded-gen2-blade/

Du kommer se förbättrad prestanda, i synnerhet i spel. Även möjlighet till kontroller i notification bar finner jag riktigt användbart. Finns en hel del themes också, men det är ju mer bling bling än funktionalitetsförbättringar. Kan såklart skita sig men tror inte det är särskilt vanligt. Om du bestämmer dig för att uppgradera, gör då en nandroid backup (likt en klon image av en windows installation) från clockworkmod, så du sedan bara kan återställa till din gamla rom med appar, inställningar och allt annat precis som det var. Vill du ta med dig appar och dess data till din nya rom för du dock använda dig av andra verktyg såsom titanium backup (appar) och mybackup root (appar, telehistorik, sms, kontakter m.m).

Själv tycker jag det var värt det och går troligtvis inte tillbaks om det inte börjar strula rejält, men då ska man ha i åtanke att jag gillar att pilla lite.

5. Mik

Mik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Last edited: 6 jun 2011
    Saibot gillar detta.