Förbannad över prissättning efter kampanj

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Chris_Kadaver, 17 apr 2012.

1. Chris_Kadaver

Chris_Kadaver Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vem kommer någonsin vilja teckna ett abonnemang hos någon operatör när man vet vad deras senaste kampanj har kostat? Jag hann aldrig välja något då jag hade beslutsångest. När jag väl hade bestämt mig så var kampanjerna över trots att de skulle sträcka sig till den 24e hos telen (sålänge lagret räckte). Jag tolkade det som "sålänge lagret räckte av mobiler" och inte antal abonnemang. Jag skiter i som aktier störtdyker osv, 600kr/mån 2012 för ett mobilabbonemang utan att någon telefon ingår är rena ockerpriset i jämförelse med kampanjen. Med den förutsättningen så har jag svårt att tänka mig att någon, någonsin kan vara villig att betala fullpris för detta framöver?!
    Önskar att det fanns en bojkott-site som uppmanar människor som sitter på gamla abonnemang att helt säga upp dessa med funktion som gör detta åt en, så konkurrensen upprätthålls. Operatörerna kan hävda vad de vill, men de skulle aldrig dragit igång kampanjen om de inte har enorma marginaler med ordinarie prissättning. Fyfan säger jag bara!

2. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Detta är varför jag håller mig till kontantkort och wifi :)
    På tok för höga priser

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

3. Chris_Kadaver

Chris_Kadaver Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo precis vad jag tänkte göra nu. Säger upp mitt abonnemang hos tele2. Såg dock nu att comviq höjer priset på uppkopplingsavgiften från 69öre till 99öre för "kompis" :o
    Det är fan en prisökning med ca 44%.

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

sälj mobilen och skaffa burktelefon det är sjukt billigt.

raptor, Tokas och Lias08 gillar detta.
  5. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Så, alla som någon gång har rea tycker du alltid ska kunna ha samma priser?

En kampanj är vad det var, ett tillfälle att skaffa något till ett bra pris. Du läste ju tydligen själv på om hur länge kampanjen skulle pågå. Vad du sedan trodde gällde är ju en helt annan sak.
    Om du på fullaste allvar tror att bolagen kan ha så små marginaler som med den senaste kampanjen och gå runt så borde du räkna efter lite.
    8376 krononr kommer jag betala till Tre under de närmaste två åren, men då har jag fått en telefon samt att de ska stå med all trafik, support, tekniskt underhåll, etc.

Som konsument har du alla möjligheter att bestämma själv var du vill lägga dina pengar.

Vad är höga priser?

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 576
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror inte att operatörerna tjänar så mycket på kunderna under själva kampanjperioden utan det blir först om 2 år när man ska antingen förlänga sitt abonnemang, eller byta operatör. Majoriteten kommer att stanna kvar hos 3 repsektive Tele2 för att man helt enkelt inte orkar byta runt. Vissa kommer kanske att hoppa på någon annan, men det är ytterst få i sammanhanget.

Inte för att gå till personpåhopp eller liknande, så tycker jag att det låter lite som att du är avundsjuk och besviken på att du missade erbjudandet? Tänk om alla resonerade som du när t.ex. ICA säljer mjölk för 5kr/litern när ordinarie pris är 10kr/litern - folk som vill ha mjölk kommer inte sluta köpa mjölk för att den är dyrare nu, och de kommer definitivt inte sluta handla på ICA bara för att dom hade en kampanj på mjölken.

Så; Synd att du missade kampanjen, deal with-it och personligen så tycker jag att det blir lite barnsligt när man håller på att klaga på att två operatörer ville ha fler kunder och körde en grymt bra kampanj.

7. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 484
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    350 är inte vad det "borde" kosta, operatörerna har stora omkostnader och näten och kapaciteten kostar mer än vad dom tar betalt.
    (Märks speciellt hos tele2 där nätet inte klarar av trafiken)

Sverige har jämfört med andra länder mycket billigt bredband samt mobil abb.

exciter gillar detta.
  8. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Svenska operatörer har väldigt små marginaler, tror 3 och Tele2 kommer gå back på denna kampanjen, men eftersom det ger mer kunder så kommer de flesta antagligen förlänga abonnemanget eller helt enkelt inte säga upp sitt abonnemang när bindningstiden är slut och tjäna pengar på det istället.

Att klaga på att de hade en kampanj är ett väldigt konstigt argument. 3 och Tele2 sänkte sitt pris för att få in mer kunder, precis som alla matkedjor gör när dom sänker priset på kaffet, för att få in mer kunder i butiken. Marginalerna blir oftast väldigt små, kanske t o m förlust men butikerna förväntas tjäna in det på andra varor man säljer istället.

9. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Tele2 gjorde nästan 7 miljarder i vinst på drygt 40 miljarder omsättning. Är det väldigt små marginaler?

10. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    när var det här och skulle du kunna bidra med en källa?
    frågar inte för att vara dryg eller jobbig, verkar dock osannolikt med tanke på hur överbelastat och (i mitt fall) hur dåligt deras nät är. känns som om dom borde lägga vinstpengarna på att fixa sitt nät någorlunda.. men sen så vore väl iofs inte dom först med att ge ut bonuspaket till chefer på några hundra miljoner.

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Ja på fiber inte på mobila nät. Tele2 och
    Telia är några av Europas största spelare på företagsfiber...

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

12. Nordis

Nordis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Bara läsa årsredovisningen om du vill veta hur deras ekonomi ser ur.

Sent from my 7 Trophy using Board Express

13. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Som en tidigare postare skrev, låter lite som du är avundsjuk på att du missa erbjudantet, synd dock att du missade det men trots allt så stod det tydligt och klart att de ändrade tiden tills den 10/4. Sen hur du tolkade det, är väl bara att fråga kundservice om man är det minsta lilla osäker under en sån här pass bra kampanj? Sen finns det ju billigare abonnemang också :) Vill man ha det värsta så kostar det ju också...

Själv har jag telenor och betalar 429kr/månad, har då fri surf, 3000 sms, 200kr att ringa för och en htc one x att bruka. Tycker det var värt de 80 extra kronorna då jag är 100% på att tjänsten kommer fungera (eftersom jag haft dem de 3 senaste åren) och tycker det är trevligt med kundtjänst dygnet runt :D

Last edited: 18 apr 2012
  14. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag missade det inte! Fick en Galaxy S2 LTE.

Bra att jag såg den här tråden! Hade tänkt kolla upp efter kampanjen vad priserna låg på då.

Så ja... Vad kostar maxi unlimited respektive 3s liknande abonnemang?

Är det som jag trodde att jag sparat mycket på det här och att liknande pris INTE kommer inom snar framtid?

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk 2

15. Cliddo

Cliddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hur fan kan man vara så dum att man missar kampanjen pga beslutsångest?
    Hade du följt med i trådarna istället hade du klart och tydligt märkt att även Tele2 skulle stänga ner sin kampanj den 11/4.

16. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

+1 faktiskt... Haha.

Jag tog erbjudandet enbart pga abonnemanget. Sen är en gratis telefon inte fy skam.

TS får skylla sig själv.

Sent from my GT-I9210 using Tapatalk 2

17. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Prishöjning på öppningsavgiften ja. Men jag antar att priset för övriga delar av tjänsten är mer eller mindre samma? Man ska inte stirra sig blind på enstaka delar av ett avtal, utan snarare se till kostnaden utslagen på en genomsnittlig månad. Ringer du upp 50 samtal på en månad kostar det här dig 15 kr extra. Det är garanterat mindre än 44 % av din månatliga kostnad.

Som så många andra sagt, ett erbjudande är ett erbjudande, och därför kan man omöjligt klandra dem för högre priser efteråt. Du kan ju inte påstå att de inte kört med "Begränsad tid och begränsat antal - Passa på redan idag för att vara säker på att få!!".

Rea-hela-tiden är för övrigt inte heller lagligt. Har för mig att det var Hemtex som fick en tillrättavisning för några år sedan för att de hade rea precis hela tiden.

18. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 876
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Är du förbannad på elgigantens erbjudande hösten 2011 om en billig TV också?

Nä, tänk efter en gång till, och jobba på din beslutsångest :)

19. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Herre min gud. Det är väl helt och hållet upp till företaget i fråga att prissätta sina produkter? Så är det i alla branscher! ICA sänker priset på köttfärs och Volvo bjuder på utrustningspaket.

Du hade väl lika lång tid på dig som alla andra att hoppa på erbjudandet? Beslutsångest i nära en månad måste vara rekord...

Sent from my Lumia 800 using Board Express

20. n_sandstrom

n_sandstrom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag hoppade nästan på tele2's erbjudande. Det som hindrade mig var den märkliga prissättningen, att man betalade lika mycket oavsett om telefonen man valde kostade 6k eller 3k5 i butik.

I efterhand är jag däremot glad att jag inte gjorde det. har fått lite mer felsökningsmöjligheter av min ständigt dåliga uppkoppling, och fått det bekräftat att det inte är min telefon som är kass, det är tele2's nät. Att sitta fast med dom i 24 mån till hade vart en mardröm...