Fråga: Förbereda en återställning

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Chilaq, 11 okt 2011.

1. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Tjena,

Nu när det slussas ut uppdateringar så är det rekommenderat att göra en hard reset. Dvs man håller in Volym Ner + Hem + Power när man startar upp telefonen (res för fel).

Men många, ink mig, vill helst inte göra detta pga att allt i mobilen raderas. Alla sms, kontakter och kalendern kan man enkelt hämta från sitt google konto, men alla appar är ett problem. Man vill inte ladda ner allt på nytt, man vill heller inte spela angry birds från level 1 igen!

Nu vet jag att man kan via Titanium Backup återställa apparna till hur de var innan man gjorde hard reset, men det krävs root!

Finns det ett program eller ett sätt för att återställa ALLT, ink appar + sparad data utan root?
    Ja jag tänker på Iphone och Itunes och ärligt talat så borde även Android ha en sådan enkel funktion för att återställa sina grejer.

Peace

Last edited: 11 okt 2011
  2. skipunk

skipunk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Inställningar > privat > säkerhetskopiera data.
    Laddar upp viss app och system data till google. Dock inte angry birds vad jag sett :-) har faktiskt bara märkt att wifi lösenord sparas, någon som vet vad mer?

En backup på app data borde inte kräva root, speciellt då samsungs svar på alla support ärenden verkar vara att göra en factory reset...

Vad jag vet måste du ha root för att komma åt /data och utan den kan man inte göra backup på app data, eller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Chilaq

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jo jag har sett att man kan bocka in de valen. Men sen då? Hur återställer man?
    Håller med dig, samsung eller google borde hitta en lösning åt det här. Det är väldigt enkelt att be folk göra en factory reset, men ingen vill göra det då man förlorar all sin data

4. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Kanske kan man använda Samsungs sura Kies och göra en backup på bara Appsen. Jag fick iaf de förslaget. Fast frågan är om Market hittar sen alla apps och ger en löpande uppdateringar eller om man måste ominstallera dom ändå.

5. Chilaq

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Vilken Kies version har du? Jag har den senaste och fick inte den förfrågan. Jag kanske missade det sist. Toppen nyhet i så fall!!!
    De appsen man köpt från Market borde kunna uppdateras igen eftersom certifikaten återställs väl dom med?
    Annars är det helt meningslöst att säkerhetskopiera och återställa via kies.

6. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Bra tråd Chilaq, har funderat på samma sak.

Inte kul å barka om från lvl1 på alla spel :P

7. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
  8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Förtydligande: Jag har alltså inte själv försökt med Kies. Jag har dock senaste versionen men jag har inte letat runt i programmet själv ännu. Har lite anslutningsbekymmer som måste fixas först. Kies är inte min kompis just nu. Jävla skit program.

9. Droid76

Droid76 Guest

Jag har säkerhetskopierat minnet med Kies. Man kan bocka i vad man vill kopiera. Jag tog rubbet. Inställningar, kontakter osv.

MEN!! När jag skulle återställa och bocka i vad jag ville ha tillbaka kunde jag bara välja foton, video och övriga filer. Inställningar, kontakter, att göra osv var grått och gick inte att markera och därmed inte återställa!!

Så Kies säkerhetskopiering är prutt. Synka bäst du kan eller testa med googlekontot. Har inte fattat när den kopierar till Google efter att man bockat i?

Provade att ringa Samsung support....GRATTIS...den lilla flickan jag fick tala med hade noll koll. Jag fick förklara för henner vad Synk, säkerhetskopiering osv var....jösses!

10. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    lol, stabil support :)

Anyway, jag håller på återställa min lur just nu. Så här gör jag iaf.

1) Ladda ner My Backup Pro (Kräver inte Root)

Säkerhetskopiera Appsen
    2) Klicka på Backup - Välj Applications & Media - Local - Kryssa bara för Apps. Bilderna kan du ju backa upp själv via filhanterare. Tryck sedan OK.

Säkerhetskopiera MMS, SMS, Call logs osv..
    3) Klicka på Backup -> Data -> Local -> Select All -> OK

4) Kopiera mappen:
    USB-minnet(om du inte har sd kort i)
    USBminnet:\external_sd\rerware\MyBackup
    sdkort (om du har ett i):
    SDCard:\rerware\MyBackup
    Till din dator så du har en backup utanför telefonen!

5) återställ telefonen.. PWR + home + Vol upp -> Clear Storage

6) När du sedan återställer telefonen med Mybackup Pro så rekommenderar jag att du struntar i att återställa kontaktererna om du har dem på ditt Gmail konto. Jag fick strul vid flera tillfällen då jag provade. Och de behövs ju ändå inte. Återställ heller inte Systeminställningar.. för de kan ju vara en systeminställning som är orsaken till att telefonen beter sig knäppt. Bättre vara på den säkra sidan. :)

Nackdelen med detta sätt är att du backar upp APK:erna och telefonen kommer inte att automatiskt få uppdateringarna via Market. Eller jag tror inte de iaf. De funkade iaf inte med gamla Market klienten. Kanske med nya. Vet inte. Men Du får ju iaf alla appsen installerade åt dig.

11. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Gud jag är sån jävla tattare.. skulle visa polaren en annan launcher än Go Launcher Ex.. så går jag in å väljer "rensa standard" trodde jag... Raderade precis all min data... å jag hade ingen backup så klart.. för de höll jag också på med.. Får lägga om alla ikoner.. Jag är så jävla lycklig just nu ! yay!

Chilaq gillar detta.
  12. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Har inte riktigt hajat dedär med att man ska hålla ner Pwr -> Vol Ner -> Clear Storage.

Är det inte lika bra å gå in i inställningar på telefon å göra en fabriksåterställning? De är väl samma sak? :)

Lite klur på töcke, vill bara få det utredd :)

Chilaq gillar detta.
  13. yooz1e

yooz1e Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Hehe, fan vad pissigt. Hoppas det inte är allt för mkt jobb å fixa tillbaka inställningarna!

14. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:

Home + Vol Ner samtidigt som du trycker på PWR = Odin startar.

Home + Vol Upp samtidigt som du trycker på PWR = Android Recovery startar.

Det är recovery du vill in i. Inte Odin. Åtminstone inte om du kör standardprogramvaran på din telefon. Väl inne i recovery så väljer du: wipe data/facotry reset.

Valet Clear storage finns inte. De är lite felaktigt att kalla de så. De kommer av gammal vana när de heter så på andra Recovery program och inte i Samsungs "Android system recovery < 3e >"

yooz1e gillar detta.
  15. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Då va de nollställt.

Vad som va bra med min metod
    * De funkar, duh...
    * Man får allt installerat... Fast...
    * Kräver inte root

Vad som SUGER med min metod
    * Inga program finns i market längre. Alla anses vara offline installerade. Du ser att de står "installerad" när du söker ut programmen dock.. Osäker på vad som händer när updates kommer.. men jag är inte nöjd! :(
    * Du får sitta där och godkänna varenda program som ska återställas. Du måste alltså tugga installationerna :(
    * Inga programkonfigurationer sparas. Du får börja om på level 1 i Angry birds!

Sjukt missnöjd med att luren blev CP.. å att jag va en tattare som sabbade min Launcher.. Aja.. bara bita i de rööötna äpplet å börja tugga igen.. Som tur är går de iaf att installera över den offline kopian som man har tror jag iaf! Inte provat än men de ser ut så. Segt bara att söka ut över 100 appar manuellt igen...

16. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Detta är lite skumt.. helt plötsligt så hittar market uppdateringar för program som jag hade importerat.. utan att dom inte syns i "mina appar" så de kanske funkar som jag vill ändå. Allt eftersom apparna har uppdaterats så läggs dom prydligt till i mina appar som de ska :)

Aja.. alla appar är inte fixade ännu så ska inte roppa hej förrän jag är över bäcken så att säga.. :P

17. james bond

james bond Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Prova att installera via market på Datorn där kan du se all appar du har installerat

18. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tack för tipset. Fast de verkar som de löste sig själv. Den nya versionen av Market hanterar de gallant. De tog bara 30mins innan allt dök upp i Mina apps listan nu. Fan va grymt. Synd bara jag losade alla programkonfigurationer.. Tur jag inte är någon Angry Birds nörd dock :D

19. Chilaq

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Vilken hjälte du är!
    Du har kommit halvvägs av det jag ville åstadkomma. Synd bara att du fukca upp din launcher.
    Nu måste vi klura ut hur vi kan återställa våra highscores!
    Har astro file manager och den kräver inte heller root. Med den kan man säkerhetskopiera sina appar, men vetifan om app-datan hänger med.

20. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag satt å googlade lite. Jag tror jag har hittat en lösning. Läs svar #2 i denna tråden. How to backup Angry Birds saves/data? - Android - Stack Exchange

Alternativt kan du prova den där Angrybird backup appen som de snackar om, som ska va gratis. Fast metoden beskriven i #2 kan ju användas för alla apps så länge du vet vad sökvägen till appen är.

:cool::P:)