Förberedelser inför flashning av ny ROM

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av lyserg, 27 jul 2011.

1. lyserg

lyserg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänkte slänga in en ROM(antagligen Cyanogen) på min rootade lur nu men har några förberedande frågor innan...

Vad är tanken med att partitionera minneskortet och måste man göra detta? Varför? För och nackdelar? :)

Vad bör man göra för backup innan man börjar för att behålla alla SMS/MMS, kalender, kontakter och appar med gjorda inställningar, spel med sparad data osv.
    MyBackup? Titanium Backup? Nandroid backup? Ren SMS-backup-app?
    Vad är skillnaden mellan dessa backup-metoder och vilken täcker mest/allt?

Klart att vissa gratis-appar bara är att installera om efter flashning men vill vara så förberedd som möjligt för att undvika onödigt trassel...

Annat man bör tänka på innan man kör igång? Andra som gjort misstag som jag kan lära av innan jag själv gör dem? :)

2. Macke.M

Macke.M Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Chili
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T Pro 256/8GB
    ROM:
    Evolution X (Pixel baserad)
    Info:
    TWRP
    Telefon 2:
    Google Pixel 3 XL 64GB
    ROM:
    CalyxOS
    Info:
    De-Google/MicroG
    Telefon 3:
    Nexus 6P 128GB
    ROM:
    Havoc OS, Android 10
    Info:
    Magisk, TWRP
    Du partionerar ditt minneskort för att kunna utnyttja A2SD eller med andra ord att dina appar kommer till allra största del läggas på minneskortet och därmed göra att du kan installera fler appar än innan :)

Först gör du en nandroid backup via recovery, sen kör en backup med hjälp av MyBackup ;)
    Därefter flasha romen :D

3. lyserg

lyserg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förstår... men går inte detta att åstadkomma utan att partitionera ändå?
    Att man flyttar apparna i Cyanogen till minneskortet manuellt ändå?

Vad ingår i dessa två olika backup-metoder då?
    Vad använder man Nandroid-backupen till och vad använder man MyBackup-backupen till? :)

Kan man t.ex. lyfta ur en enda app ur MyBackup-backupen och installera den?
    Någon som kan förklara mer detaljerat? :)

4. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Nandroidbackup är en "Backup" av systemet, så man ska kunna återställa om det gick fel när man installerar någonting. Mybackup är för att göra just en backup av SMS / Foto / telefonnummer / Appar ja ALLT i luren. Titanium appen är en likadan men speciell för rootade lurar. Kör själv med Mybackup eftersom det var den appen jag kom i kontakt med och lärde mig.
    Givetvis bör man ju partitionera SD-kortet som guiderna säger, det är ju framtaget efter att "Developers" har skrivit programvaran så.
    Jag har kommit i kontakt med en lur som jag fixade där ägaren inte hade partionerat SD-kortet och den var laggig och konstig kan jag tala om.

Last edited: 27 jul 2011
  5. lyserg

lyserg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så om något går fel kan jag återställa Nandroidbackupen och få tillbaka alla appar och inställningar exakt så som det var innan flashningen? Lite som en image-fil av en hårddisk om man drar en parallell till datorvärlden? :)

Okej, då blir det partitionering så får man även ett "fräscht" och tömt minneskort :)
    (slänger över det viktiga till datorn innan såklart)

Kan man återställa enstaka appar bara efter flashningen via backupen i MyBackup eller måste man återställa hela backup-filen?
    T.ex. går det att kryssa i vilka appar man vill återställa och skippa resten?

För mig är det viktigt att få med SMS/MMS framförallt... Och några små anteckningsfiler från programmet Color Note...

6. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    JA på första påståendet, i Mybackup är det så att "Allt eller inget" eller rättare sagt jag kör först backup på apparna och fotona, sedan datafilen som innehåller SMS och kontakter o.s.v.Detta kan man välja att "Restora" återställa.
    Men jag har inte kommit på något sätt där jag inte behöver återställa antingen apparna eller datan? Kör jag inte tillbaka antingen den ena eller den andra så fattas nåt.
    Så att bocka i olika appar finns alltså inte.

7. lyserg

lyserg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej, förstår.
    Men om jag t.ex. backar upp alla appar och sedan återställer alla appar. Även stock-apparna för Sense, går dessa att ta bort sen ändå i Cyanogen så att jag slipper dessa? Typ Stocks/Footprints/Peep osv osv...

Något annat att tänka på innan man kör en flashning?
    Börjar klia i fingrarna nu :D

8. benhur

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Finns lite olika sätt att ta bort systemappar, men jag har aldrig själv sysslat med det så jag har inget att lära dig där.Testade någon gång men tyckte luren blev ostabil.
    Gör en backup med Mybackup eller liknande app.
    Greja till en FAT32 partition primär, och en EXT4 (eventuellt)efter också primär på SD-kortet.Skicka tillbaka filerna till FAT32 partitionen på kortet med romen du ska flasha.
    Stäng av luren starta den med volymknappen nedåt tryckt,plus power uppe i vänstra hörnet, släpp dem när den startar låt den gröna texten bli klar.
    Tryck volym ner så du hamnar på recovery sedan power en gång.
    Nu Wipar du tryck "wipe data/factory reset", "wipe cachepartition", tryck på "advanced" och tryck "wipe dalvik cache"
    När det är klart så väljer du "Install zip from SD-card" välj romen med hjälp av trackpaden, och tryck in så den börjar att installera sig.
    När detta är klart så "boot device" eller nåt sånt står det.Du kan ju köra en nandroidbackup innan allt för säkerhets skull.

Starta upp konfiguera och kör backupappen en gång till men då i "Restore"så du får tillbaks allt igen.

Last edited: 28 jul 2011