Förbrukad garanti

Diskussion i 'Galaxy S' startad av droidwi, 8 jul 2010.

1. droidwi

droidwi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Man säger att om man rootar sin telefon, eller flashar den med icke officiell firmware så ryker garantin. Hur har (i detta fall) samsung förmedlat det?

När jag kommer till min återförsäljare med en trasig telefon och de säger att jag får skylla mig själv för att jag rootat måste de ju ha informerat mig om att jag inte får roota. Hur informerar de mig om det?

2. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är enligt samma princip som att du inte får någon garanti på en moped du trimmat. Om du använder telefonen på ett sätt det inte är avsett har du ingen garanti.

Får du hårdvarufel på din telefon kan du dock fortfarande hävda garanti. Men antagligen skulle du bli tvungen att dra det till rättegång för att få rätt, eftersom det (med största sannolikhet) uttryckligen står i bruksanvisningen att man inte får pilla med programvaran i telefonen på det sättet. :)

3. droidwi

droidwi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Skillnaden är ju att trimmar du så är du på hårdvaran. Och om jag börjar skruva upp min laptop kommer jag troligen vara tvungen att bryta upp klistermärken där det står någonting om att garantin bryts om man går vidare. Här är det ju frågan om mjukvaruförändringar. Och det får man ju göra till en viss nivå, dvs lägga till program. Min poäng med frågan är om det finns uttalat från mobiltillverkaren eller om det är en generell praxis att man inte får mecka med firmware eller roota.

Nu har jag inte lusläst handboken man får med så jag vet inte, utan jag får väl gå hem och kolla det först.