Fråga: Fördelar med Wi-Fi???

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av atlas82, 7 sept 2012.

1. atlas82

atlas82 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har en liten fundering på vilken fördel en påslagen Wi-Fi ger för telefonen??
    Ifall man skall ha den på vilka avancerade inställningar är att föredra??

Har helt fasta kostnader oavsett så att surfa gratis etc. spelar ingen roll.

Hoppas någon kan hjälpa mig att förstå...

Mvh

2. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    förstår inte riktigt vad du menar fördelar? att telefonen alltid är uppkopplad eller.

3. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Tja.. Egentligen ingen nytta i detta fallet. Men jag använder wifi mycket hemma för att styra andra saker, tex. fjärrstyra spotify på min dator när jag är i köket. Även smidigt när man som jag, jobbar mycket i support. Då fjärrstyr jag telefonen från datorn, tex när jag skall ringa upp någon.

atlas82 gillar detta.
  4. atlas82

atlas82 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Okej så för min del som inte styr något och har allt till samma kostnad oavsett så är det helt meningslöst att ha den påslagen

5. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

att vara uppkopplad via wifi istället för 3g drar oftast mindre batteri.

atlas82 gillar detta.
  6. Patlan

Patlan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tror det kanske kan hjälpa vid positionering att han den på. (Kan ha fel).

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

atlas82 gillar detta.
  7. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jo, wifi drar ju lite mindre batteri också. Men annars har du ingen nytta av att ha den påslagen. Jag stänger av min oftast när jag är ute på stan. Annars ligger den bara och söker wifi punkter.

8. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Via Wifi: 55-60Mbit/s Ner och cirka 50-60Mbit/s upp.
    Via 3G: 3-5Mbit/s Ner och 0,2-1Mbit/s upp.

Jag har stadsnät hemma och jag har 5Ghz Wifi så de är en brutal skillnad på prestandan!
    Wifi är snabbare helt enkelt. Det är iaf de som är orsaken till att jag använder Wifi över 3G.

9. anCnoc

anCnoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Vilken typ av router använder du och vilken anslutning? Har en Netgear och når endast ca 14-17 både upp och ner.

Edit: Såg nu på bredbandskollen att jag fick 19 ner och 11 upp. Och med datorn utan router 114 ner. Med raka rör har det legat stabilt runt 50-60 ner (kabel direkt till modemet)
    Blir att köpa en nyare router.

Last edited: 7 sept 2012
  10. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Sen hjälper wifi till med lokaliserings-tjänster även om man springer på stan, till t.ex smhi-appen

11. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

En av de bättre anledningarna till att använda WiFi är bättre batteritid OM man har bra WiFi vill säga:

När jag var i New York förra helgen så var min S3a uppkopplad mot hotellets WiFi - det drog ut 50% den natten.

Hemma har jag bättre mottagning och antagligen färre klienter ansluten samtidigt. Jag får lätt ut 4 DYGN ur nallen när jag har mitt "hemmamönster" dvs jobbar vid Kungsträdgården och där är det 3G som gäller, och hemma där vi har sämre 3G täckning, så är det faktiskt så att med WiFi på så ställer sig nallen i 2G läge - extremt mycket bättre batteritid.

12. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    There's an app for that...

13. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:

Jag har 100/100 via stadsnätet, via Bahnhof. Routern jag använder är en Asus RT-n66u. Routern är dyr som stryk men den är den bästa jag haft. Köp INTE 56 modellen. Den är buggig som fan (fick min krediterad av Asus). Jag har kommit i kontakt med fyra stycken och alla droppar idle connections och beter sig jävligt skumt. Funkar inte bra med Smartphones däremot skapligt med laptops. Så det är värt lägga extra kulor på 66:an.

Netgear och Dlink gillar jag inte. Det är för mkt strul med deras produkter. Jag vill köpa det bästa. Man har ju routern i flera år. Det är ju inte som en mobiltelefon eller grafikkort till datorn. Routern står ju kvar. Då vill man ha en jävligt stabil och bra. Då gör de inget om den kostar typ dubbelt så mkt som "bra" netgear / dlink routrar.

De enda som jag tycker är lite tråkigt med min router är att jag kan inte köra custom firmware på den. Fast ska jag vara ärlig så saknar jag inga features direkt. Du får till exempel en inbyggd VPN-server i routern. De är rätt fett.

14. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man vill ha en skaplig billig router så finns ju TP-LINK TL-WR1043ND. In med DD-WRT på den så blir den super, går dock inte att jämföra med dyrare routrar, men som t.ex accesspunkt eller enklare och stabil router så funkar den superbra!

Gigabitportar, N-wifi (dock endast 2,4GHz), 3 antenner osv :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

15. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

kan bara instämma. grymt bra router för pengarna!

16. anCnoc

anCnoc Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack för info, låter vettigt.
    Efter att jag har läs på flera sidor nu om produkterna så kommer det att bli en RT-AC66U. Avaktar några veckor tills Telia har kopplat in sin fiber.
    Även om S3 ej har stöd för ac så kommer det att vara intressant i framtiden.
    Net2World

17. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag gillar wifi mer än mobildata. Varför? Jo, du har allt som oftast en snabbare uppkoppling (jag iaf) och Wifi drar mycket mindre batteri än just mobildata.

Sen känns det lugnare att ladda ner en app på 1.3GB när man är uppkopplad till Wifi.

18. hakilala

hakilala Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Kan bara hålla med. Dels stor skillnad i hastighet för min del, sedan upplever jag också att batteriet räcker längre med WiFi än med mobilsurf.

19. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Bara för att ge lite jämnvikt då: Min 56a, för jag har en 56a (så har min granne, och bäste vän - detta gäller samtliga dessa 3 stycken 56or), fungerar 100% perfekt. Till på köpet har 56an markant bättre routingkapacitet än 66orna, enligt fristående tester. Och hemma hos oss så ger 56an perfekt täckning i hela bostaden, vilket sannolikt bidrar till sjukt bra batteritid i min S3a.

Så att kapa fötterna av 56an är inte riktigt hyggligt korrekt.

Jag föreslår följande således: Asus routers, 56 / 66, är bland de bättre man kan få tag i idag. Möjligen är Belkin 750'an intressant också, men jag har lite för lite erfarenhet av den varianten. Men det är bland dessa tre det gäller.

20. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    True, alla har ju inte problem med 56:an. Fast de som är skumt med 56:an som få märker de är om man exempelvis sitter och kollar en youtube-video via plattan eller mobilen och skrollar lite i bland comments.. så ser man ibland att "an network connection error..." bla bla... Detta inträffar då man inte aktivt skrollar comments hela tiden. Den tappar liksom anslutningar. Det finns andra ställen detta inträffar på också men lättast att prova är youtube-appen.

Kabelanslutna förbindelser har inga problem med 56:an öht så vitt jag har sett iaf.