Fördelen med "custom ROM"?

Diskussion i 'Allmänt' startad av claes, 13 apr 2011.

1. claes

claes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej,

jag har ingen android-telefon än men kommer köpa en inom kort. Jag undrar varför det är så populärt att kunna ersätta operativsystemet med en "custom ROM", om jag nu använder terminologin rätt. Vilka är de största fördelarna? Tittar jag på sidan "Features" på Cyanogenmod.com räknas Lockscreen Gestures, Phone Goggles, OpenVPN, Incognito Mode, Themes support och DSP equalizer upp. Det känns för min del inte som starka argument, men det kanske finns andra? Är det huvudsakligen känslan att kunna anpassa sin telefon som ligger bakom de flestas intresse? Vad är den största fördelen för just DIG?

PS: Jag fattar heller inte varför detta kallas ROM. Jag tycker det verkar mer vara besläktat med Linux-distributioner eller liknande.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

För att du inte vill ha all bloatware som finns på så gott som alla telefoner ifrån start. Man vill ha en ren telefon som dessutom i många fall ger dig bättre batteritid, bättre skärm och så vidare.

En ROM är så gott som alltid en förbättring av din telefon. Därför vill man ha det.

Jag kör t.ex. med Gingerblur på min Atrix. Den har bara 2.2 i någon månad till och jag ville ha den mörka looken samt ta bort all skit som Motorola installerade.

3. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Det finns många anledningar till att använda custom roms och kernels. Jag listar några för galaxy s men det skiljer sig beroende på vilken telefon man har såklart: voodoo sound (bättre ljud), överklockning och undervoltning, mer ramminne, annat filsystem, bättre batteritid, förmåga att spela in samtal, bättre modem, snabbare uppdateringar (i vissa fall de enda uppdateringarna om tillverkaren slutar uppdatera telefonen) och massa annat.

4. claes

claes Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ok, jag förstår definitivt att man inte vill ha "bloatware", om det är liknande den smörja som ofta följer med färdiginstallerade Windows-datorer. Men en annan sak jag tänkt på - känns det tryggt att installera tredjeparts-ROM? Det jag tänker på är att om trojaner är inbäddade så kan de bli kostsamma, om telefonen ringer betalnummer och liknande i smyg. Jag kollade på Gingerblur-sidan jag hittade (http://briefmobile.com/gingerblur-rom-for-atrix-4g) och mitt intryck är att källkoden inte distribueras tillsammans med binären. Finns det spårbarhet så man verkligen vet vad det är man installerar? Säkerhetsaspekten känns viktigare för operativsystemet än för appar, eftersom operativsystemet kan agera barriär för appar, men om man byter ut det så kan den barriären försvinna

5. Donre

Donre Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

De flesta utvecklarna brukar lägga ut källkoden annars får de skit från andra utvecklare. Ett exempel på detta är superoptimized kernel från lastufo. Ett tag var varannan post på hans sida på xda ett mer eller mindre aggressivt krav på att han skulle släppa källkoden. Dock har du rätt i att utvecklaren bakom gingerblur inte verkat gjort det.

6. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Sen skall man ha i åtanke att Gingerblur inte flashar om telefonen som CM gör. Det är en kompromiss. Telefonen startas inte ens om i installationen utan det den gör är att byta ut lite framework och ta bort skit som ligger. Kan vara därför det inte finns någon källkod som i en vanlig rom.

7. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 181
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Anledningen till att jag körde in en custom ROM var att jag tyckte telefonen var lite allmänt seg och laggig ibland, plus att jag ville ha bort all bloatware som jag ej använde.

Telefonen vart mycket kvickare och mer responsiv genom att bara köra in en ny rom (cyaongenmod 7 i mitt fall) utan att överklocka. Sen att man kan överklocka är ju en bonus och telefonen blir extremt rapp vilket är bra för spelande etc. Fick mycket mer RAM minne över. Batteri tiden är överlägset bättre än innan efter man upprättat setcpu profiler (16 timmar standby drar 5% på mitt batteri, otroligt bra).Telefonen känns mycket bättre och "clean" helt enkelt. Helt otroligt att privata personer ska sitta och göra mycket bättre operativ system än företagen själva som tillverkar lurarna. Allt flyter på otroligt mycket bättre.

Det ska inte vara någon fara med virus så länge du kör någon känd och allmänt populär ROM.

8. b0red

b0red Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min anledning är att jag tröttnade på jobbiga hängningar och omstarter, buggig samtalslogg och en allmänt slö telefon. Att installera freex är det bästa jag gjort för min telefon och sinnesfrid faktiskt.

Sent from my X10i using Tapatalk

9. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Den allra största anledningen för min del var helt enkelt för att man kan. Sen att batteritid, nya funktioner, nytt utseende etc är bara ett stort plus i kanten

10. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

För min del var det för att jag var nyfiken först. Nu är det nästan ett måste för min del.
    Främst för att man som andra säger här kan ta bort bloatware, ställa in telefonen som man behagar. Men den största anledningen för min del är för att kunna ta fullständiga backuper på telefonen. Det går att göra det delvis idag. Men inte på samma enkla sätt som om du skulle ha root på telefonen.

11. unikum

unikum Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Som någon annan sa; för att man kan..

12. x10_minipro

x10_minipro Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Jag var precis som du en noob på detta för några månader sen. När jag köpte min lur kunde jag ingenting men min bror lärde mig och den blev rootad några timmar efter köp.
    Det gick väl drygt en två veckor innan jag börja inse vad en custom rom o sånt var och efter ca en månad drog jag in cm6 byggd på 2.2
    Jag var överlycklig att jag äntligen kunde få 2.2
    Och telefonen var snabb som satan tyckte jag.
    I går blev den överklockad och underklockad och gu vad nice det är..
    Jag gör det för att det är skönt snyggt bättre än original roligare och gud vet vad .

Sent from my U20i using Tapatalk

13. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

Systemet är lagt på Read Only Memory dvs ROM, det är en del av systemet som systemet själv inte kan modifiera, det är anledningen till att du måste "flasha" in en ROM och inte bara kan installera den. Så det du ändrar när du flashar in en ny variant är Read Only Memory dvs (ROM) och därav har man behållit den förkortningen.
    Det är även anledningen till att andra saker du flashar kallas ROMs och att t.ex. saker som spel filer till emulatorer kallas ROMs, det är minne du inte kan ändra på inne från systemet utan måste göra det utifrån.

Fördelen med att använda ROM till systemet är att ingen kan skriva en app som kan ändra på saker i systemet, inte ens om du har rootat telefonen.

14. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nja det går att montera filsystemet med skrivrättigheter när man rootat

15. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Ah ok, visste inte att det gick inne i mobilen men ja det går men är inte menat då ;P

16. spjerne

spjerne Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ja du, varför har man en customrom....
    Har man som jag en HTC Tattoo med originalrom 1.6 som ALDRIG kommer att
    få en officiell uppdatering av HTC, så é valet väldigt enkelt.
    Nu kör jag 2.3 och har fått en helt ny mobil!! :cool:
    Om alla skulle vänta på de officiella rommar som aldrig kommer så skulle det inte vara så roligt. :cry:
    Min nästa lur blir nog ingen HTC... dom verkar hela tiden skita i sina gamla kunder.

SE verkar numera fatta att kundsupport är viktigt. :teeth: