Företag utanför Sverige

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av shadowtwister, 17 sept 2012.

1. shadowtwister

shadowtwister Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej droids !

Min första post. Möjligt att den skulle postas i ett annat subforum
    men jag är ny så skyller på det denna gången och ber om ursäkt i förväg
    om jag postat i fel forum. ;)

Min tanke är att starta företag för appbyggande men är mindre sugen
    på att ge farbror staten 55% av pengarna (eller vad det nu exakt blir).

Av den anledningen undersökte jag med vår vän google om det
    lönar sig att ha företag i utlandet, mer specifikt i Baltikum.

Hittade följande sida som erbjuder hjälp och info om hur man kan göra detta:
    http://www.starta-aktiebolag.se

Estland såg intressant ut. Ingen bolagsskatt och man måste inte ta ut
    lön, vilket kan vara till fördel om man vill låta pengarna "växa till sig"
    (givet att appkrängandet går bra så klart).

Som jag förstår det är det endast 30% som försvinner om man bara tar utdelning.

Skulle vara trevligt att höra vad ni alla tycker om detta.
    För/nackdelar, saker att tänka på som inte nämns av denna website,
    och annat av intresse.

Vill tacka Swedroid för att ni finns och önskar er alla god lycka
    i appandet. :)

/Robert

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    När du tar ut lön så blir det ingen skillnad om bolaget är i Sverige eller Estland eftersom sociala avgifter är samma i båda länderna och Estland är med i EU.
    Att bolagsskatten är 0% är väldigt fördelaktigt. Utöver det så är det inga större skillnader.

Jag hade startat en enskild firma i Sverige först och sedan när det börjar att rulla på så startar man upp ett aktiebolag i något land där man tycker det verkar bra. Det är inte förrän du har några större intäkter som det gör någon direkt skillnad. Att ha ett aktiebolag för några futtiga tusenlappar gör varken till eller från.
    I Sverige kan du undanhålla vinst från beskattning genom att periodisera vinsten och göra investeringar i firman.

3. shadowtwister

shadowtwister Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, tack e7andy. Det var bra att veta. Det är nog i ett senare läge som det kan bli aktuellt som du säger.

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du tänker leva på företaget så behöver du kolla upp är hur det fungerar med sjukförsäkringar, pensionssystem, föräldrapenning etc. Det är lätt att glömma bort sånt där när man inte behöver utnyttja det, men sen helt plötsligt där så trillar det ner en bebis eller så blir man långtidssjuk och kan inte försörja sig på några månder eller år.
    Så länge man håller allt inom Sverige och tar ut en bra lön (dvs. ta inte ut all vinst som aktieutdelning eftersom det inte ger någon pension eller sjukpenninggrundande inkomst) så är det inga problem utan då fungerar det mer eller mindre automatiskt.

EU-reglerna säger att som EU-medborgare som jobbar i annat EU-land omfattas av värdlandets socialförsäkringssystem. Frågan är vad som händer om man jobbar i ett land och bor i ett annat. Blir det annorlunda då?

5. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Detta ska man verkligen inte glömma. Här i Skåne är det inte ovanligt med nyblivna föräldrar som får strul med mamma/pappa-ledighet och senare även med dagisplatser om man bor i Sverige men pendlar till Danmark för att jobba. Lägg till vård av barn, egen sjukdom osv.

Allra tråkigast är de för de familjer där ena parten jobbar i Sverige och den andra i Danmark då man hamnar mellan två system och får ett helsike ett få alla myndigheter med på tåget då de själva inte alltid har koll på vad som gäller.