Förhandla vid förlängning/portering?

Diskussion i 'Allmänt' startad av cnord, 18 mar 2010.

1. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Hej,

Läste en gammal tråd på Flashback om prutande hos Tre. En av de svarande påstod sig vara säljare på Tre och sa att man som säljare kunde medge följande rabatter.

Upp till 3 månadsavgifter gratis
    Upp till 10% avslag på månadsavgiften
    Div mindre tjänster såsom försäkring, mobil surf osv gratis

Någon som har erfarenhet av detta? Trots idoga sökningar har jag inte hittat något mer på ämnet, verkar som att operatörerna är otroligt duktiga på att hålla "kickbacks" (som det kallas när säljaren prutar ner pris för att få en deal) mer eller mindre helt hemliga. Undrar eftersom jag ska beställa en Desire nu i dagarna, och 3:s roaming till Danmark och Storbritannien är mig till stor hjälp.

Dock så ger är Tele2 trots detta nästan 2000 kr billigare över 24 månader. Så i princip, hur mycket kan man pruta? Vad ska jag använda för taktik? Min tanke hittills är i stort sett att förklara för säljaren att Tele2 är 2000 billigare, och fråga vad vi kan göra för att få ner priset (i princip be honom erbjuda mig max kickbacks omedelbart och sen fuck or walk).

Postar igen när jag har pratat med deras säljavdelning, men diskutera gärna så länge.

2. PsyDuck

PsyDuck Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Vimla, Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    När jag förlängde abonnemanget hos 3 och skaffade en Magic så fick jag 3 månadsavgifter gratis för att "jag var en trogen kund", detta utan att jag bett om någonting.

3. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Skulle aldrig köpa en pinal av det skitföretaget då minst 5 av deras personal har visat brist på kompetens och att de har en affärsmodell som lurar folk som inte kan räkna längre än ... "jag fick en telefon".
    De är j*vligt snabba på att skicka grejjor för tiotusentals kronor, men klarar inte av en felhantering.

4. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har precis avslutat mitt första samtal med 3-sälj och fick erbjudandet 299+69kr för telefon i 24 månader, och gratis sms-paket bindningstiden ut. D.v.s. effektivt sett en sänkning med 30kr/månad. Då jag har satt målet till minst 1000 total rabatt exkl. anslutningsavgifter osv. Det bästa jag hoppas på är i stort sett de 3 första månaderna gratis + gratis stora mobilsurfpaketet ett par månader (så att jag kan se hur mkt jag använder och sen välja det paketet jag behöver).

Verkar dock som att 3 har trogen-kund-rabatter där Tele2 har porteringsrabatter. D.v.s. jag som redan är kund hos Tele2 har det svårt. :)

5. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ringde precis och fick trogen kund rabbat hos tre utan problem med 3 månader då jag varit kund sedan 2002. Första tre månanderna gratis. betyder ju indirekt en rabbat på 1200 kr eller om jag tagit ett 399 abb med min Desire?

6. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Lyckades du förbeställa Desire med trogen kund-rabatten? Jag ringde igår, då jag har haft 3 i 18 månader tills för 2 år sen, men har sedan dess haft deras mobila bredband ytterligare 15 månader och att jag därför skulle kunna få trogen kund-rabatt - inte för att jag förtjänar det, utan mest för att säljaren ska ha en ursäkt att ha gett mig rabatten och kunna genomföra försäljningen för sin egen skull. Säljaren svarade då iaf att systemet inte accepterade trogen kund-rabatt på förbeställningar, och att det därför var omöjligt.

Om du har möjlighet får du gärna skicka något identifieringsnummer, typ ditt namn eller beställningsnr eller något i PM till mig så jag kan visa för nästa tomte på deras säljavdelning att systemet visst accepterar detta? Förstår fullständigt om du hellre håller det privat :)

7. bergsby

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag förklarade att jag förbeställt redan och min vän hade erbjudits det(Lögn). Han Sa att han lägger till det på mina 3 kommande fakturor. Jag hade förbeställt Desire någon timme innan.

8. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Okej tack, blir en vit lögn för min del också då :)

9. bergsby

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det är ju halva sanningen nu då jag fick det :D. Vän kanske är att ta i men:D...Posta va de sa.

10. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jodå, det gick allt till slut. Förklarade för 3 olika människor, med genomsnitt 5 minuters väntetid på varje att de hade en möjlighet att sälja en telefon till mig, med 3 månaders rabatt, annars ringde jag ikväll och gav någon annan samma deal och då fick de provisionen. Det gav till slut resultat och jag betalar nu min första räkning i augusti, förutsatt att telefonen kommer i April.

För er som inte just nu har 3, det har inte jag heller. Jag har haft deras mobila bredband endast, och det behövdes i princip inte. Alla kan få denna 3 månaders rabatten, säljaren har det redan inbudgeterat i sitt förhandlingsutrymme. Ge inte upp bara, det är ändå 1197 kr det handlar om. Om du som jag la ca 20 minuter på samtalet, är det 3591 kr i timlön för just de 20 minutrarna. Väl värt det helt enkelt!

11. Dunord

Dunord Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hur gör ni egentligen för att få rabatten? Jag har ringt till 3 två gånger nu och pratat med fyra olika personer och ingen vill ge mig rabatt på min beställda Desire. Detta trots att jag varit kund i fem-sex år. Jag har till och med hotat att gå till Telenor, men ingen verkar särskilt bekymrad. Någon som har tips?

12. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det bästa är nog att förklara att du har pratat med folk som har fått den rabatten du pratar om.

13. Dunord

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har det, men de säger att den enda gången som rabatten gäller är om man förlänger utan att köpa en ny telefon.

14. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Min "historia" var att jag blivit erbjuden 3 månader, ingen anslutningsavgift och fri mobilsurf plus i 3 månader av en "eventsäljare" alltså någon av de säljare som står på våra gator och torg.

Då sa personen jag pratade med att någon sådan rabatt inte existerade, och då sa jag att det där var en dålig lögn för att jag hade en kompis (bergsby:)) som hade fått rabatten. Inte nog med att han fått rabatten, han hade blivit erbjuden den i efterhand!

När de fortfarande trilskades sa jag helt enkelt att jag inte ger mig förrän jag får rabatten, och att antingen slår vi till nu eller så ringer jag igen ikväll så får någon annan provisionen. Då bad de mig vänta i 5 minuter, sa okej, bad om mitt personnr och vilka andra tillval jag ville ha.

15. Dunord

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det jag fick höra var att de vanliga agenterna inte ha den rättigheten, att det bara är chefer som har befogenhet att göra såna ändringar i ett abonnemang. Då bad jag att få prata med en chef, men han sa att säljaren som jag bokade telefonen med skulle få ett mail och snacka med sin chef och återkomma. När jag hör att det går att få rabatten och flera av er har fått den blir jag oerhört besviken eftersom jag varit kund hos 3 sedan den 1 december 2004 och det här är första gången jag köper en riktigt high-end-telefon.

16. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag var kund hos Tre från 2006-2008 18 månaders bindning. Bytte till Tele2 från våren 2008 tills idag. Från slutet av 2008 hade jag Tre mobilt bredband eftersom jag bodde i andra hand, hade detta t.o.m. början av 2010. Så jag var inte kund hos Tre när jag ringde, jag har definitivt inte varit en trogen kund under någon längre tid. Så detta har väldigt lite att göra med varesig man är trogen kund eller inte, det är endast en fråga om hurpass man står på sig. Säg upp det, och ring tillbaka och förhandla om din deal med en säljare. Du får ett klart sämre förhandlingsläge om du redan har beställt en telefon.

17. Dunord

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Dom ringde tillbaka för en stund sen och med lite hot om att byta operatör så skulle de minsann ta tag i saken och återkomma. 18 månaders bindningstid istället för 24 med fri mobilsurf max känns acceptabelt. Till dess lär det ha kommit nånting nytt som alla kommer vilja ha. Får se hur det här utvecklar sig, som du säger gäller det nog mest att stå på sig. Jag är faktiskt genuint upprörd att jag inte kan få den bästa möjliga dealen.

18. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

18 månaders bindningstid fortfarande vid 399 kr/månad + fri mobilsurf max låter som en utmärkt deal. Ponera att du betalar 200 kr av dina 399 kr för telefonen, så blir detta samma rabatt på 1200 kr som jag och bergsby fått. Om du fixar gratis mobilsurf max under hela bindningstiden ovanpå det, så har du t.o.m. fått en bättre deal i slutändan. Mitt mobilsurf plus gratis är bara de första 3 månaderna.

Med sista andetaget försökte de blåsa mig på anslutningsavgiften, d.v.s. att nu eftersom jag fått denna rabatten så 'måste de tyvärr' ta anslutningsaviften på 250 kr. Anslutningsavgiften har inget med anslutning att göra, utan är en total konstruktion för att säljaren ska ha något att förhandla med. Varför skulle den annars försvinna om du beställer online? :)

19. Tash

Tash Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

jag hade fastpris 500kr (3000 min 3000 sms och mms) , bytte ner till fast pris mini 300kr (1000 min 1000 sms/mms) och fick en hero på köpet (200kr * 24).

Sen förhandla jag till mig 6 fria månadsavgifter (6 * 300 = 1800kr rabatt)
    24 månader iq plus (24 * 10 = 240kr rabatt)

Tog många samtal tills jag kom till rätt person, påpekade hela tiden att hos telenor, halebop och tre kunde man få fri internet och liknande pris. Som trogen kund krävde jag liknande erbjudande då jag inte vill portera bort men gör det om tele2 inte kan möta konkurrenternas erbjudande.

Säljaren efter samtal med chef fick godkänt och beviljade 6 månader fritt som trogen kund rabatt...

Detta köpet gjorde jag mitten av november.

20. Dunord

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Horribelt. Jag känner mig helt och hållet r*v*k**llad. Jag har pratat med ett antal personer och de vägrar konsekvent att ge mig rabatten, de tycker att det är konstigt att mina "kompisar" (ni) har fått någon rabatt alls. De kopplar runt mig och alla säger samma sak, chefen är inte intresserad och tydligen tar varenda säljare jag snackar med anteckningar om att jag har ringt så min förhandlingsposition blir svagare och svagare för varje gång jag ringer. Nu senast erbjöd man 100 röstminuter och 100 fria sms i två månader, längre vägrar man sträcka sig. Efter fem år hos 3 får man det här bemötandet. Vämjeligt.