Förhöja prestandan med Mods

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Garfunkel, 23 aug 2010.

1. Garfunkel

Garfunkel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

har efter en lång tid har jag nu inte lyckats hålla mig ifrån att modifiera min mobil igen. dock så upplevde jag senast att mobilen blev väldigt ostabil.
    jag använde denna modden och lekte mycket med olika JIT versioner och DVM11 med DVM som gav bäst resultat.
    se länk
    http://forum.samdroid.net/f28/samdroidmod-kitchen-v1-x-x-all-one-en-939/

Har sett att det kommit nya mods på samdroid.net sen jag höll på med detta sist och det jag främst vill göra är att höja prestandan samtidigt som mobilen inte fc eller dylikt. det är svårt att uppdatera sig men för att få det så stabilt och lyckat som möjligt så vill jag fråga innan jag sätter igång att flasha, roota, modda osv på nytt

mina spec hittils.
    -------------------------
    PDA: I570EXXJH1
    PHONE: i570EXXJD1
    Basbandversion: i570EXXJDI
    Grundversion: 2.6.29 leshak@leshak-udev7 #157
    Kompileringsnr: ECLAIR.XXJH1 / SamdroidMod 1.3.1.r [Samdroid.net]
    Linpack ~5,1

-={ SAMDROID TURBO }=-
    http://forum.samdroid.net/f9/samdroid-turbo-1301/
    här talas det om "Frozen Eclair" och Frozen Eclair Beta 6 med och utan base package samt Samdroid Turbo Kernel (V8)

citat från WTF is the Base Package ?
    ""Base Package has only the stuff needed to run the Froyo Dalvik Virtual Machine. The Full Package has more libraries (mostly graphics related) compiled with optimized compiler settings, some with small tweaks.
    Full Package also has the V8 Javascript engine enabled in the Webkit library.""

vad jag förstår så innehåller Full package inte JIT utan den kan hämtas enskilt om man vill då det är ostabilt på 2.1 Eclair.

SamdroidMod Kitchen v.2 'All in One' for Samsung Spica i5700 [EN]
    http://forum.samdroid.net/f28/samdroidmod-kitchen-v-2-all-one-samsung-spica-i5700-en-1901/

denna mod har jag för närvarande med DVM ARM11 optimized
    gillar modden skarp då den inkluderar precis de appar jag efterfrågar.

(1.) till att börja med.
    vilken firmware är det som har visat sig fungera bra tillsammans med Frozen eclair någon som har erfarenhet?
    http://samsung-firmwares.com/i5700.htm

(2.)Efter vald firmware och installation kommer min mobil vara orootad.
    innehåller Samdroid Turbo Kernel (V8) root eller måste jag roota på nytt med
    Spica v.LK2.02 - Root, Recovery, Apps2SD, Busybox, Wifi tether etc [04/15/2010] [EN]
    http://forum.samdroid.net/f28/spica...sd-busybox-wifi-tether-etc-04-15-2010-en-624/

för att sedan installera Turbo Kerneln med ODIN?

(3.) kan jag använda
    Spica v.LK2.02 - Root, Recovery, Apps2SD, Busybox, Wifi tether etc
    http://forum.samdroid.net/f28/samdroidmod-kitchen-v-2-all-one-samsung-spica-i5700-en-1901/
    om jag väljer "deodexed", "no kernel" då jag vill använda Samdroid Turbo Kernel (V8)
    samt no DVM ARM11 optimized då jag ändå vill använda Frozen Eclair Beta 6 som redan innehåller DVM?

(4.) innehåller "Frozen Eclair Beta 6 full package" redan Turbo kernel dvs jag måste roota telefonen som i (2.) för att sedan installera FE package i Recovery?

Last edited: 23 aug 2010
  2. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

1. Tror inte det är någon speciell firmware som funkar bäst, den måste ju vara deodexed och det får man lättast via Kitchen, vilket gör att du kommer ha antingen JH1 (v2) eller JCF (v1).

2. Om du flashar in en standard firmware blir din telefon antagligen orootad. Jag är lite osäker har hört att man måste flasha in en 1.5 firmware och sedan en 2.1 för att få det helt original.

3 och 4. Det du kan göra är att installera Kitchen v2 och sedan köra på FE7 prebeta 4 eller 5 då får du senaste Samdroid Turbo kerneln på köpet vad jag har förstått, om du inte väljer den zippen där det tagit borten.

3. Garfunkel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

(2.) vilken är den senaste 1.5 firmware? vart får jag tag på den?
    upptäcke att det stämmer att man först måste flasha om till 1.5 sedan till 2.1
    samdroid bootlogon finns kvar osv

Edit: hittade den här i forumet
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=6786

Edit: flashade om till 1.5 sedan till 2.1
    därefter rootade jag mobilen och installera samdroid kitchen mod v2 utan DVM ARM 11
    Linpack ~3.2

installerade nu Frozen Eclair Beta 6 15,2mb
    installationen gick fint
    Linpack ~8.8
    får se i dagarna om det är stabilt. någon som har testat och kan säga på förväg :) ??

Last edited: 23 aug 2010
  4. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

5. Garfunkel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vart kan jag få tag på FE7 prebeta 4 eller 5 ??

6. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

7. Garfunkel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

flashade om mjukvaran 1.5 -> 2.1 ->Root -> samdroid kitchen v2 LK2.09.1 utan DVM ARM 11 -> FE Beta 6

Frozen Eclair Beta 6 (full package) 15.1mb Skall Väl innehålla DVM 11 ??

Last edited: 24 aug 2010
  8. Garfunkel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samdroid Kitchen v2 Lk2.09.1 + FE beta 6 var inte stabilt.
    skärmen började flimmra för att sedan leda till en reboot.

tänkte köra in Samdroid Kitchen v2 Lk2.09.1 men skall jag välja med DVM ARM 11 och sedan köra in FE prebeta 7.5

eller endast något av dom??

9. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Om du vill ha FE behöver du inte DVM ARM11 den skriver ändå över den. Det är antingen eller.

10. Garfunkel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Alright läste på SAMDROID TURBO att Antibyte var på gång att släppa en ny beta som skulle vara stabilare då vissa har upplevt väldigt ostabila os med FE 7.5.
    jag hoppas han snart släpper en stabilare som funkar med samdroid kitchen v2

11. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Kör FE7.5 och min skärm börjar flimra efter ett tag går bara över efter en reboot. Hoppas nästa blir stabilare :)

12. Garfunkel

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

va bra då behöver inte jag testa.
    använder du samdroid kitchen v2 Lk2.09.1 eller Turbo Kernel v9?

Passar på att fråga.
    i Samdroid kitchen v2 Forumet står följande.
    ""1. At least you must have LK2.02, but for original firmware I recomend install LK2.08 for original firmwares - Root (new Superuser), WiFi tether, bb [12.07.2010]""
    har alltid rootat med LK2.02 för att sedan lägga till samdroid kitchen men om jag vill roota med LK2.08 istället först efter en ny firmware flash så står det på forumet

""How to install LK2.xx
    Your data or programs will not be deleted!!!!
    0. You should have any Android 2.1 firmware since JC3.
    1. Download: i5700_LK2-08_PDA.7z
    2. Flash with Odin
    After flash, i5700 will boot in Recovery, update and reboot to system""

http://forum.samdroid.net/f9/lk2-08...w-superuser-wifi-tether-bb-12-07-2010-a-1193/

1. Efter steg 2 "boot into recovery, update and reboot system"
    skall jag använda samma update.zip till Lk2.08 som till Lk2.02?? och
    2. Skall jag alltid använda spica_jc3.ops då jag rootar, oxå till Lk2.08 via ODIN?
    3. Skall jag använda spica_jc3.ops om jag skall köra in Samdroid Turbo Kernel V8 via ODIN?

Last edited: 25 aug 2010
  13. Byskebon

Byskebon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har kört både Samdroid kitchen 2.0(LK2.09.1) med FE 6 och 7prebeta4. Och visst, den presterade sjukt bra i linpack, men den frös ofta när man startade program och den startade om ofta.
    Så jag provade lägga in Samdroid kitchen 2.0 med LK2.09.1 fast med SamdroidMod 1.3 RESIGNED istället för deodexed och med DVM ARM11 opt och jag kan säga att de är en HELT annan telefon, den presterar förvisso bara 5mflops i linpack nu, men den är ruskigt snabb i att öppna program och vanligt användande!

Så mitt tipps är att baka en rom med:
    SamdroidMod Version 1.3.1.resigned [XXJH1]
    DVM ARM11 optimized

Varför resigned är snabbare än deodexed tror jag har att göra med att man har nästan dubbelt så mycket ledigt minne till programmen att använda, omkring 75-50MB istället för 40-20MB!

14. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Problemet med resigned är att man inte kan installera themes vilket jag tror att många kanske vill.