Fråga: Förklaring av 3-låsning och manuell uppdatering

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av wmb, 24 apr 2012.

1. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Har lite svårt att hänga med vad som exakt gäller vad gäller manuell uppdatering till 1.28 när OTA ej kommit till oss med 3 än

Måste man låsa upp bootloader för att lägga in denna officiella ROM?

Vad händer för framtida uppdateringar från 3 ? Kommer dom OTA fortfarande och faktiskt går att installera om man manuellt bytt ?

Om man nu kan byta till 1.28 utan att låsa upp bootloader, finns det en enkel guide?

Hur ser det ut på fronten att faktiskt återgå till HELT original om man börjat mixtra? På min Xperia går det alltid att köra reparation som jag förstått.

Alla dessa frågor är säkert besvarade i alla löpmeter av inlägg, men tror det är fler än jag som vill ha dessa frågor lite enkelt förklarat

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo jag har ju haft mina bestämda åsikter om TRE och deras branding samt en egen RUU som det förmodligen är.:P

Här diskuteras olika versioner världen över

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1543604

Sen finns den här OTA-samlingen

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1606676

Båda hämtade från "Allt om" -tråden.
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1603905

Sen eftersom Sverige är i det närmaste "U-land" på området så vete tusan vad som gäller med TRE..... vad jag sett så har inte Tre UK släppt någon OTA.

En RUU krävs då för att kunna återställa luren om nåt går snett !! Men vilken är rätt ??

3. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag frågade 3 på facebook och fick ett nytt populärt svar "det är HTC som inte skickar ut vår version"

Om CID måste matcha OTA så finns MAO ingen uppdatering än utan att låsa upp bootloader

Faktiskt ganska små problem för mig del, det är bara klippandet i ljuduppspelning som jag vet om. Är inte värt att låsa upp, roota osv bara för det

4. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej att "roota" för att lösa småbuggar är helt fel utgångspunkt....man "rootar" för att få en helhetsupplevelse med helt nya romar. (min syn på saken iaf)

Sen hittar du 3 UK/Australien användare hos XDA så det är ju "bara" att någon/några fördjupar sig i frågeställningen kring detta..... eller är så blir vi kvar på U-landsnivå..:P

5. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Kom på en relevant fråga ytterligare

Har det någon som helst betydelse om man söker efter ny uppdatering via wlan eller 3G ?

För så små problem som jag har så är rätt metod att inte göra något. Är ju sjukligt nöjd totalt sett

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3 ska hålla på och testa den nya mjukvaran fortfarande och göra modifieringar för att den ska fungera bättre i 3s nät. Erik Hörnfeldt på 3 säger "Vi försöker få HTC att släppa den till er så snabbt som möjligt. Sony och Nokia klarar av att släppa operatörsspecifika uppdateringar samtidigt som de släpper de generiska så förhoppningsvis kommer HTC också att börja göra det framöver." - det tyder på att 3 redan är klara med sina modifieringar och väntar på att HTC ska släppa den.

7. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Det borde ju gå att ta en nandroid backup på nuvarande config

Den dagen man vill gå tillbaka till stock så återställer man den, och låser bootloadern igen ?!?

8. fetto66

fetto66 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Stämmer, nandroid gör backup på hela systemet, det är det som är vitsen.

Jag har en Tre-låst mobil och bytte till 1.28 Leedroid 4.0 versionen, det blev dubbelt så bra mottagning och spelen flyter betydligt bättre. Tyvärr är batteritiden sämre än 1.26 Stock, typ dubbelt så dålig, detta trots att jag kör utan sense.

9. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ledsen för OT men har du testat resetta batteristatsen med Battery Calibrator?

10. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ja, att behålla konfigurationen är inga problem. Men man bör komma ihåg att telefonens ID finns lagrat hos HTC så det kan tänkas att om man har fel som uppstått på grund av felaktig mjukvara så kan de vägra ge service på garantin. Får man hårdvaruproblem som ej kan härledas till mjukvaran så tror jag att man klarar sig fint :)

Last edited: 25 apr 2012
  11. fetto66

fetto66 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Resetade battery stats direkt efter flashning+full uppladdning av luren.

12. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    "Tack för att du kontaktar HTC.

Uppdateringar till brandade telefoner sker inte via HTC.

Det sker genom operatören ifråga.

Du bör alltså ställa den frågan till 3."

13. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Tack för att du kontaktar oss angående din HTC One X.

Jag förstår att du vill ha klarhet i hur en FOTA-ROM blir godkänd och utskickad till slutanvändaren.

Processen varje uppdatering tar är: Vi på HTC skriver en uppdatering, när den är klar skickas den parallellt till 3 och Google för godkännande. När 3 tittat på den så lägger dom till sina specifika saker till den, den "brandade mjukvarudelen" och skickar sedan tillbaka den till oss för test. När den testats hos oss så skickar vi den "brandade" mjukvaran till Google för godkännande. När sedan mjukvaran (Brandad eller obrandad) godkänts av Google kommer den återigen till oss och signeras innan den skickas ut.

Google godkänner mjukvaran efter den plats den har i kön, baserat på när den kommit in och lite andra saker, därför blir det en ganska så omöjlig uppgift att släppa den brandade mjukvaran samtidigt som den obrandade.

Anledningen till att uppdateringen dröjt så länge just denna gång kan alltså ligga hos: 3, Google eller hos oss. Det vi dock mest gör är att skicka den vidare, så chansen att vi försenat den är ganska minimal.

Jag hoppas att det här mailet har besvarat alla dina frågor, men tveka inte att kontakta oss igen om du undrar över något mer.

14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... jag är tämligen säker på att TREs ingenjörer har problem. (samt även HTCs)

Samma sak som rapporterats i det svenska forumet
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1613521

Plus den här om 3 UKs OTA som verkar bli en ny version i maj om man läser sista sidan

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1615066

Nånting som sedan diskuterats i det oändliga för de upplåsta lurarna samt ver 1.28 är hur tusan radio-firmwaret funkar..... det finns ingen riktig radio-image.

Man kan totalt ha "skruvat" till det här....:P

15. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Finns det verkligen inget sätt att uppdatera via PC ? Kan inte hitta någon programvara som motsvarar Kies, Pc Companion eller liknande? HTC Sync verkar inte fixa biffen

Om man måste återställa mobilen efter total crash måste det ju finnas något enklare sätt än att läsa på XDA

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo en factory-reset är sättet som är med i manualen. (mha hårdvaruknapparna)

Funkar förmodligen för 999 lurar av 1000. Resterande får man förmodligen lösa mha Anovo.

http://www.htc.com/help/se/howto_iframe.aspx?id=146082&type=1&p_id=440

RUU-frågan har jag diskuterat med HTC-chatten och HTC ger knappast ut några pga brick-risken. Än mindre att TRE skulle göra det :P

Återstår då XDA......;) Bara att "bita ihop" !!

17. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Tack. Trodde det fanns något sätt att kopplad till en dator fixa samma sak, oavsett root, cwm osv osv. De flesta tillverkare brukar ha det

Man har inte sån tur att man faktiskt får tillbaka rätt radio och stock-rom via denna metod antar jag?

18. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det är det som är frågan med TRE... vad har de i sin RUU ?? Har de egna radio-firmware ??

Att backa en obrandad lur ser ut som det funkar om man till punkt och pricka följer en vettig manual. En "brandad" ???

Sen är det då nya tider eftersom på tok för många "blåst", läs "brickat" sina dyra lurar det är därför man gör sitt val nu hos HTCdev.com.

Sen om Revolutionary eller annan får till S-Off det vet vi inte....

HTC tänker hursomhelst inte betala för dyra misstag som någon användare gör ! (ASUS har valt likadant med Transformern)

19. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Vad tycker du om din InsertCoin, eller något annat då?

Jag har ju flashat och lekt med allt annat jag ägt så är ju inte så värst rädd av mig
    Skillnaden är att det är helt annorlunda denna gång med boot.img OCH låsa upp bootloader

20. wmb

Mottagna gillanden:
    2 623
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop