Fråga: Förklaring av Basband/Kompileringsnr m.m

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av WardenBerret, 30 dec 2012.

1. WardenBerret

WardenBerret Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjoo!
    Min SGSII GT-i9100
    V. 4.0.4 [ICS]
    Basband: i9100XXLQ6
    Kernel: Siyah 5.0.1 s2
    Kompileringsnr: IMM76D.XWLPY

Huvudfrågan är om Kompilerinsnr och basband. Vad är de? Varför är de så viktiga? Varje gång jag vill flasha någon ROM så står de alltid några bokstäver eller nummer, är de för kompileringsnr eller är de för basbandsversion. De säger (i XDA) att det är basband som betyder mest, men hela tiden har jag sätt att det som dom säger är basbandsversion, liknar mer mitt kompileringsnummer.
    Förklara inte vad varje bokstav är (det vet jag redan) men jag vill veta ex. vilken ROM eller kernel som kommer fungera på min telefon. Och varför dom säger att Basband är mer betydlig än kompileringsnr, men ändå liknar de bokstäverna mitt kompileringsnr mer än basband.
    De säger att dom bokstäverna som finnns överallt i XDA är basband men
    T.ex här i ROMen som jag använder nu, där vid ned laddnings länken står exakta bokstäver som det gör i mitt kompileringsnr.

Också om jag vill flasha till JB och då står det [XXLSJ] <-- vad är det? är de kompileringsnr eller basband? Och betyder det att om jag flashar den ROMen så kommer min SGS2 uppgraderas till XXLSJ från vad den är nu? Eller betyder det att bara de som har XXLSJ i sina respektive mobiler kan flasha den ROMen?

Tack för tiden och extra tack för svar ;)

Också, om ni kan, kan ni säga vad Basbandsversion respektive kompileringsnummer är på engelska?
    Ursäktar för ev. strul pga min "noobighet" :)

Last edited: 30 dec 2012
  2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Basband = din specifika Samsung utgåva av Android OS.
    Komplieringsnummer = specifik version av ovan.

Ungefär som på PC. Du kan inte köra allt på XP som du kan på Windows 7. Eftersom mycket av allt som görs på XDA är ROM-specifika så krävs det att man vet exakt vilken basband som gäller. Dock om man flashar en helt ny rom så behöver man inte bry sig. När de gäller vissa modifikationer så måste man veta exakt version av Samsungs Android mjukvara. Det är helt kritiskt då man gör vissa systemändringar, som exempelvis lägga till fler toggles eller ändra framework UI prylar.

Exempelvis på Galaxy S2 när man skulle roota den så krävdes det att man hade koll på exakt vilken basbandsversion man hade redan på sin telefon, eftersom rootet var designat för en specifik version av Samsungs Androidmjukvara. Så är de som tur är inte för S3:an.

Basband på engelska heter = Baseband version
    Kompileringsnummer = Build number

Hoppas de blev lite tydligare för dig nu :)

WardenBerret gillar detta.
  3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    742

MINA ENHETER

Basband/baseband är modemet eller radio som vissa kallar det.

Basband är inte det man går efter när man kollar vilken rom man ska flasha utan det är kompileringsnr

WardenBerret gillar detta.
  4. WardenBerret

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@kendobendo, så, låt oss säga, att jag vill flasha denna ROMen (där jag fick XXLSJ ifrån) så kommer det att funka på min mobil?

Tack så jävla mycket för svaren! Har hjälpt mig otroligt mycket! :)

5. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Så länge din nuvarande mobil har blivit rootad (CF-root) och du har då Clockwork Mod Recovery, så är de inga problem. Tänk bara på att vissa ROMs har vissa modem som funkar olika bra beroende på vilken operatör du har.

Min erfarenhet är om man har Tre i Sverige så gör man bäst i att flasha in det modem som är optimerad för Tre. Har man någon av de andra operatörerna så funkar de generiska modemen utan större anmärkningar. Det är i alla fall min erfarenhet. Fast de är ju bara att prova som sagt.

De du har länkt är förresten en komplett Rom med allt i. Dvs det är en systemrom som bygger på Samsungs original stock rom med vissa modifikationer. Jag har inte provat den men jag ser ingen anledning till att den inte ska funka för dig. Men jag skulle ändå rekommendera dig att göra en Nandroid Backup innan du flashar så du alltid kan backa i fall de inte funkar tillfredsställande för dig.

Tänk på att när du flashar Romen så måste du förmodligen utföra en Wipe av hela systemet. Dvs allt som du har sparat under /data kommer försvinna. Dock bör inte ditt USB-storage beröras, iaf inte så länge du utför wipen inne ifrån Clockwork Mod.

6. WardenBerret

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@kendobendo

Tack så otroligt mycket, bara med de två svaren har du hjälp mig så fruktansvärt mycket. TACK :)

Och tack till dig med - S-Droid, att du sa baseband=modem är också en lättnad för mig eftersom på XDA så skiver de hällre Modem än baseband, och då fick jag lite panik eftersom jag inte visste vad Modem betydde då, men nu gör jag! Så tack till dig med :)

Och jag gör alltid en backup av ROMen innan ja flashar och desamma gäller wipe av data/cache/ och dalvik-cahe.

Tack igen! [+1]