Fråga: Förklaring på ROOT och KERNEL

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av intose, 11 apr 2012.

1. intose

intose Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hej.

Kanske ställer en lite enkel fråga men har surfat och sökt över allt om det här med att roota och kan inte riktigt förstå vad de olika delarna är tillför. kan någon förklara lite snabbt och enkelt?

Måste man byta kernel när man rootar? Vad är det för skillnad på Kernel och Rom? måste man lägga till tillägg för att göra att man får bättre radio? vad gör det för skillnad?

Många frågor och fler lär väl dyka upp.

2. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

3. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Vid rootning behöver man varken byta "radio", kernel eller ROM. Däremot måste man låsa upp bootladdaren (vilket kräver att man rensar all användardata).

Rootning gör att man kan köra appar som behöver root, dvs utökade befogenheter.

4. hedztrem

hedztrem Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

För att omvandla det till dataspråk

root= admin över din telefon, saker som har tidigare varit låst är öppet. Borttagning av gapps m.m.

Flasha en rom = Du installerar ett annat operativsystem. Du byter typ windows på din telefon

flasha kernel = Du installerar ett annat bios kan man säga, öppnar upp eventuell under och överklockning m.m.

flasha radio = Du byter ut systemet som har hand om mottagning/sändning i din telefon. Då pratar jag inte om wifi,gps för det kan påverkas av att byta kernel.

Som tidigare nämnt behöver du inte göra allt detta. Vissa nöjer sig med att bara roota sin telefon och ha kvar stockrommen "medföljande windows" Andra byter rom för det finns bättre finesser, typ att gå från xp till win 7. Bättre val för att ändra utseende o.s.v.

Vissa byter kernel för det funkar bättre till sin nya uppsättning. Som jag nämner överklockar många för att få bättre prestanda men i vissa fall kan telefonen bli ostabil, börja hänga sig, omstart o.s.v.

Byta radio kan verkligen göra skillnad när du bytt till en annan rom. Att gå från stock till en custom rom kan du plötsligt råka ut för gms drops i nätet. Då kan radion vara en lösning för den är bättre anpassad för dom nya funktionerna/inställningarna

Last edited: 11 apr 2012
    intose gillar detta.
  5. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

6. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

root är ett begrepp från unix-världen som kort sagt innebär ett användarkonto som har fulla rättigheter till allt på telefonen.

En android-telefon levereras normalt endast med begränsade rättigheter. Anledningen till det är för att skydda telefonen från illasinnade program (och användare) som, om dom hade root-rättigheter, skulle både komma åt känslig användardata och även kunna totalt förstöra system-mjukvaran. Telefontillverkare är oftast väldigt opigga på att låta användare få root rättigheter eftersom det då skulle vara lätt hänt för dom att av misstag förstöra något på telefonen som sedan belastar tillverkarens supportavdelning.

Det finns också flera anledningar till att man vill roota sin telefon. En av dom är för att kunna göra ändringar i systemet, t.ex. ta bort förinstallerade bloatware program eller lägga till nya features. t.ex. för inte allt för länge sedan var det ganska vanligt att lägga till internet-delning på telefoner som inte officiellt hade stöd för det. Den andra stora anledningen är att kunna ge program rättigheter att läsa andra programs data. T.ex. backup program behöver naturligtvis kunna läsa andra programs data för att spara undan den, men det är inte något som normalt tillåts av systemet eftersom det skulle innebära en säkerhetsrisk.

Att roota en telefon är lite av ett höna-och-ägg problem, eftersom det krävs att man redan har root-rättigheter för att kunna ge ett annat program root-rättigheter. Generellt sett finns det två sätt att roota en telefon. Det vanligaste verkar vara att man kör ett program som utnyttjar någon ofixad bug i ett systemprogram för att "lura" det att tilldela root-rättigheter till ett tredje program. Det "korrekta" sättet för att få root rättigheter är att installera en ny ROM där root rättigheter redan är givna.

kernel är kärnan i ett operativsystem. Lite förenklat är kärnan ett "superprogram" som är det första som startas i telefonen och har som uppgift att sköta alla andra program. Det är den som sköter minnesallokering, att olika program tilldelas processor-tid rättvist, men kanske framförallt är det kärnan som kommunicerar med de olika fysiska enheter (skärm, ljud, gps etc.).

Anledningen till att byta kernel i android-sammanhang är oftast att en ROM kan kräva någon speciell version för att fungera stabilt, men byta av kärna kan också ge möjlighet till att t.ex. ändra klockfrekvens på processorn eller förbättra strömanvändningen.

ROM är uppsättningen av alla systemprogram och andra resurser som körs i bakgrunden av ett android system. En ROM är kort sagt allt i ett android system som inte är användarinstallerat. För att byta ROM måste man generellt ha en upplåst bootloader.

bootloader är programmet som har som uppgift att hitta kärnan, ladda in den i minnet och starta exekveringen, men har oftast och speciellt i telefoner och andra "små" system även funktioner för att debugga systemet, läsa och skriva flash-minne etc. Anledningen till att man måste ha upplåst bootloader för att byta ROM är för att det inte går att skriva om systemfilerna medans systemet kör. För att byta ROM startar man istället telefonen i bootloader-läge och låter den skriva in en ny ROM till system-partitionen innan systemet har startat.

Tyvärr är även bootloadern oftast låst på konsumentenheter och går därmed inte att komma åt "utifrån" så att säga. Dock går Googles nexus enheter alltid att låsa upp m.h.a. utvecklingsverktygen för android. Andra tillverkare som t.ex. HTC och Sony Mobile har också börjat släppa verktyg som gör det möjligt för användare att låsa upp bootloadern. För många, många andra enheter som inte har officiellt stöd att låsa upp bootloadern kan man ofta hitta tredjepartsverktyg från t.ex. xda-developers som går att använda.

...mycket text blev det, men det är iaf. översikten av hur det fungerar. Ber om ursäkt i förväg för eventuella faktafel och onödiga förenklingar, men övriga Swedroid-medlemmar kan säkert räta ut missar om det skulle behövas.

Isaak, dexter. och intose gillar detta.
  7. intose

intose Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack för alla bra svar.... Nu är jag på banan

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

8. Wallandroid

Wallandroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37