förklaring roota?

Discussion in 'Desire HD' started by v33nom, Dec 21, 2010.

1. v33nom

v33nom Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

roota är ju samma sak som jailbreak på en iphone om jag har förstått det rätt, är det någon som har en rootad telefon är det nödvändigt eller bara jäkligt dumt, jag är ju nöjd som den är nu, jag frågar mest bara för att jag är nyfiken
    mvh jocke

2. Deebo

Deebo Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du får tillgång till fler saker, tex att installera roms samt det finns applikationer som bara funkar när du har rootat telefonen.
    Du får med andra ord "full kontroll" över telefonen, du kan ändra och pilla på allting.

Dock är det en säkerhetsrisk att roota, vilket också ger möjlighet till att OM man skulle få in ett virus eller en konstig applikation kan denna faktiskt förstöra mycket på telefonen eftersom det inte finns något säkerhetsystem som blockerar det.

Men eftersom risken att få virus eller råka ut för någon konstig applikation i android är så liten är det ganska populärt att roota.

3. roblibob

roblibob Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Är du nöjd nu så finns det ingen anledning att roota telefonen.

Precis som Deebo skriver får man alla rättigheter till filsystemet i telefonen. Detta används mest till att lägga in custom roms, dvs skräddarsydda versioner av android. Det används även av vissa applikationer att få tillgång till systemfunktioner som annars är förbjudna för applikationer att använda. Till exempel, ta screenshot, eller skriva till boot partitionen, etc. Detta kan potentiellt användas även för ondsinta apps för att förstöra, så man får vara lite försiktig med vad man stoppar in i telefonen.

Jag är än så länge nöjd med min telefon, men när jag tröttnar på den så kommer jag definitivt att roota den och stoppa in lite mer gottis.