Förlänga livslängden för HTC Desire

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av donaldduck, 9 jul 2012.

1. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Vädret har ju lämpat sig för innomhusaktiviteter och jag har använt tiden för att förlänga livslängden för min HTC Desire. För mig är det viktigaste att kunna surfa snabbt. Slutresultatet är en telefon som har prestanda ungefär som en ett år modernare telefon. Jag fick lägga ner en hel del tid i onödan och skulle någon vilja prova så gjorde jag såhär:

Utgångsparametrar: Android 2.3.3, rootad med S-OFF, Clockworksmod och Link2SD. Som browser kör jag med Boat Browser.

Beslöt mig för att trimma genom att byta bara kärnan och inte köra in en helt ny rom. Det var inte lätt att hitta en kärna man kan överklocka som fungerade ihop med 2.3.3. Provade ett antal men hittade bara en, den används i SuperNova ROM. Har sett att många är nöjda med denna ROM som bygger på just 2.3. Använder inte den som sitter i SuperNova ROM, den går inte att överklocka. De har dock en modifierad som tillåter överklockning. Tror att man egentligen skall registrera sig för att ladda ner den men det verkar gå ändå:

Paketet med kärnan i heter: kbase_SN_TPBattEB_OCUV_VDD2WC_041211_221844.zip och jag laddade ner den från

https://www.box.com/s/zyygqfi5mq8hiljhesls

För att denna kärna skall fungera måste den andra partitionen vara formaterad till ext4. Problemet med detta var att då fungerade plötsligt inte Clockworkmod, när man gjorde en backup bröt den när den lagom gjort färdigt backuppen för sdex2.

Lösningen var ett annat program för att göra backups, 4EXTRecovery. Jag använder gratisvarianten och ni kan läsa om programmet och hitta länken för att tanka ner den här:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1154221&highlight=4extrecovery

Med 4EXTRecovery kan man även konvertera sdex2 till ext4. Man gör en backup och konverterar sedan sdex2 till ext4.

När man sedan bootar hittar Link2SD ingen av de appar man länkat till SD. Man kör då kommandot Recreate boot scripts i Link2SD. Startar man sedan om så skall det fungera.

Orsaken till detta annorlunda sätt att trimma Desiren är att hade jag kört in en totalt ny ROM kunde det ha blivit struligt med att snabbt köra tillbaks till en lösning som fungerar, framförallt på grund av kravet på ext4 för sdex2. Dessutom har jag inget emot användargränssnittet i 2.3.3 eller operativsystemet som sådant. En hel del buggar men jag har lärt mig hantera dem. Överklockar till 1 190 megahertz.