Problem: Förlorad garanti på grund av yttre påverkan

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av IceColdDman, 25 feb 2014.

1. IceColdDman

IceColdDman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tja alla!
    Skickade in min S4 för några dagar sedan då min hemknapp kändes lite lös, det var en störande känsla vid dagligt användande. Snackade senare med kundsupporten på Tele2 och hon trodde/tyckte att det skulle fixas på garantin. (Köpte mobilen in juni förra året).
    I alla fall. Idag fick jag ett kostnadsförslag som löd:
    "Det är inte garanti på apparaten på grund av yttre åverkan. Sprucket glas. Vi kan tyvärr inte byta displaymodulen på garanti då det är en yttre åverkan i glaset. Kostnadsförslaget avser byte av displaymodul. Med förbehåll för dolda fel och skador på apparaten. Reparation kostar 1340 kr exkl frakt och moms. Apparaten kan returneras oreparerad (kostar 290 kr, exkl frakt och moms) eller så kan vi skrota apparaten utan kostnad."
    Den lilla sprickan som de pratar om var ifrån när jag tappade mobilen i sommras, den låg över telefonhögtalare längst uppe på telefonen och var minimal..
    Men förlorar jag garantin på grund av det? Som de har skrivit.. Är det rätt eller vad, blev förvånad, det är ju det löjligaste!
    Tips på vad jag kan göra? Snacka med dem? är det lönt eller ska jag bara skita i det och betala 300 spänn för att få tillbaka den....

2. Snoogiloo

Snoogiloo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Då det är jag som lagt kostnadsförslaget så kan jag ju förklara för dig också :)

Samsung tar inga skador på glaset på garanti då dom anser att det inte är något fabriksfel.
    Eftersom vi skickar tillbaka alla displayer och kretskort som byts ut på garanti till Samsung så får vi inget betalt om vi skulle skicka tillbaka din display. Och vi får inte lov att byta ut endast knappen då det inte är en auktoriserad lagning utan vi måste byta ut hela displaymodulen.

Kan lösa så du får tillbaka den gratis om du vill det :) Vet dock inte om din operatör kommer ta ut nån avgift utöver våran.

IceColdDman gillar detta.
  3. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det tycker jag att du ska göra. Ni lär ju knappast ha rätt att ta betalt för att returnera någons ägodel eller fick han den informationen innan han skickade in den?

4. Snoogiloo

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Den informationen ska han ha fått från butiken när han lämna in den. Det är ju en helt vanlig undersöknings avgift som alla verkstäder har? ^^

5. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tänkte väl det!

6. xophile

xophile Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Kan du ta bild på sprickan?

7. Snoogiloo

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Kan inte ordernummret så det är som att leta efter en nål i en höstack tyvärr :P Kom bara ihåg felbeskrivningen/KFet då den är av den lite ovanligare sorten :)

8. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Tycker det är vansinnigt att tillverkare och ÅF får neka reparationer som inte har med yttre påverkan att göra.
    Om jag spräcker glaset på bilen så skulle ju inte Mazda neka reparation av motorn..
    Vore skillnad om telefonen är krossad eller har skador i närheten av tex hemknappen.
    Men en liten spricka långt ifrån skadan är ju ett billigt sätt för tillverkare att slippa laga produkter.

Har ngt liknande ärende gått genom ARN? Vore intressant så det kommer ett vägledande beslut.

9. Snoogiloo

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Problemet är ju att själva glaset och hemknappen är samma del på telefonen.

10. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    mm precis och så är det ju med bilar med. Ilbland blir man tvungen att byta något större än just den lilla detalj som gått sönder.

11. Alucard-

Alucard- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Säg att du har motor ras på din bil. I bilen sitter insprutare som inte är original eller skadade av yttre åverkan då kan det bli så att din motor garanti är körd.

12. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det suger ju för ts såklart men i detta fallet är det ett solklart fall.. frontdelen byts i ett stycke och eftersom glaset är paj så är det kört för dig min vän. Det är klart det känns värdelöst men det är inte så mycket att snacka om faktiskt.

13. IceColdDman

IceColdDman Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Oj haha! :)
    Det fixade sig och jag är tacksam för att du var så vänlig! :D

14. 79juha79

79juha79 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

En fråga gällande detta. Frugan spräckte sitt glas ja ringde samsung o kolla närmaste premium service ställe. Meb tuckte d va en bit för mig och åka så vi skickar in den via telenor. Samsung sa d borde kosta 1300kr men nu fick jag kostnasförslag på 1895kr varför tar dom så mycket?? När samsung själva säger 1300??

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

15. Snoogiloo

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

inga problem :) Jag skickade luren innan så den bör vara på väg tillbaka till dig :)

Telenors verkstad blev precis uppköpta av Mcare så dom skickar inget till oss längre.
    Anledningen till att ni fick så högt KF är för att dom antagligen inte är något quick repair center och sätter då sina egna priser.

IceColdDman gillar detta.
  16. 79juha79

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan jag på nåt sett få ner kostnaden närmare 1300? Eller kommer dom va benhårda på den summan? Känns ju nästan mer värt o köpa ny.

17. Snoogiloo

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ingen aning. Det är ett norskt(?) företag som försöker ta sig in på den svenska marknaden och dom tog över för bara 2-3 veckor sen så jag har ingen aning om hur stenhårda dom är. Skulle dock gissa på att de kan va rätt så svårt tyvärr :/

18. 79juha79

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hehe bra sätt o ta sig in på marknaden med priser utöver alla andra.

19. 79juha79

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Telenorservice Mcare kan ta sina ockerpriser o lämna svenska marknaden. 1900 för o byta displaymodul. När alla andra ligger på 800-1500 . Bara o betala o se glad ut. Men det va sista gången jag använder deras service

20. 79juha79

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hur lång tid får en reparation ta? Har vänta 2 och en halv vecka på kostnadsförslag och nu på måndag är det 3 veckor och status är "kostnad godkänd väntar på reparation" jag godkände samma dag i torsdags.