Förlorad telefon, vad göra?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Olle73, 29 feb 2012.

1. Olle73

Olle73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej,

Förlorade min telefon för någon timme sen och nu undrar jag vilka åtgärder jag behöver vidta för att missbrukandet och kanske ökar möjligheten att få tillbaka telefonen. Värt att notera är att telefonen var avstängd vid försvinnandet, vilket minskar möjligheten för någon annan att använda mitt simkort (eller?)

*Jag ändrade lösenord på mitt Gmail konto; räcker det för att förhindra att någon olovligen köper appar till telefonen?
    *Jag ändrade lösenord på Facebook.
    *Jag installerade både "Plan B" och "Android lost". Huruvida det behövs/hjälper vet jag inte, men jag gjorde det.

Något mer som jag borde göra?

2. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

3. Akervalls

Akervalls Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

De kan vara bra att spärra ditt simkort hos din operatör med så de inte kan använda den om de skulle lyckas komma på din pinkod. Anmäl den även stulen till polisen så kan din operatör spärra hela moilen med hjälpa av imei så den blir obrukbar för samtal/sms iaf.
    Hoppas du får tillbaka den.

Last edited: 29 feb 2012
  4. Olle73

Olle73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hm... Det verkar som om Telia har problem med sidan sidor, får ett felmeddelande när jag försöker spärra SIM kortet.

Och polisanmälan får väl vänta till i morgon, dom lär väl inte ha öppet nu?

5. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Om jag var i din sits så hade jag inte spärrat sim-kortet. Om du gör det förlorar du all möjlighet att kunna kommunicera med telefonen. De applikationer jag tänker på som kan vara bra är t.ex. Plan B som du redan har installerat. Android lost verkar även det vara lovande.

Sedan är det bara att vänta för att förhoppningsvis kunna samla på dig så mycket info så att du kan göra en polisanmälan (om den nu blev stulen).

Ändra gmail-lösen räcker för att förhindra att de kan använda market eller andra google-tjänster kopplade till ditt konto.

Om du känner för att låsa ditt sim så de inte kan kosta dig pengar så ring din operatör. Du kan även då be dem att spärra din telefons IMEI (om du har det nedskrivet) så går det inte längre att använda telefonen i mobilnätet.

6. Akervalls

Akervalls Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Alltid öppet för polisanmälan, 114 14

7. lenti

lenti Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag använder mig av Nortons antivirus paket som jag fick licens från jobbet.
    Glömde min telefon i badrummet vid dockningsstationen när man duschar med musik :D och det roliga va att tjejen va å duschade precis efter duschen så valde jag för att leta upp telefonen samt ta snapshot, haha fick till mig några fina bilder :P

Det jag vill komma med är att alltid bra å ha sådana program som ta kort på personen som ha telefonen samt visar vart den e.

8. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Du kan göra polisanmälan på internet dygnet runt. Det är även ett krav för att du ska få ut något på försäkringen.

9. Olle73

Olle73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nackdelen med att vänta är att jag står utan mobiltelefon.

När det gäller Plan B, är det att det ögonblicket någon startar upp telefonen, oavsett simkort, så skickas ett mail till Gmailadressen?

Last edited: 29 feb 2012
  10. Kent

Kent Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 114
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Platta:
    Ipad air M1
    Platta 2:
    Ipad 10.5 pro
    Telenor har öppet dygnet runt 24/7 bara ringa. 020222222

11. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Vilket sim-kort som är i skall inte spela någon roll.

Om det är viktigt för dig att snabbt igen få ditt abonemang tillbaka så du kan stoppa in det i en ny telefon så tror jag att du måste spärra sim-kortet och be telenor (om det var de du har ditt abonemang hos) att skicka ett nytt sim-kort.

Appar som Plan B och Android Lost är så klart inte lönlösa för att du spärrar ditt sim-kort. Men du får dock vänta tills någon ansluter telefonen till ett WiFi eller sätter i ett nytt sim.

12. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Om du är sugen på att spärra din telefons IMEI (göra så att den inte längre kan användas som telefon eller surfa med genom telefonnätet) men inte har IMEI-nummret så kan du antagligen hitta det här: https://www.google.com/dashboard logga in med samma google-konto som du hade på din telefon. Sedan under Android Devices så hittar du alla enheter som du har kopplat ditt konto till och där väljer du More data stored about this device så bör du hitta IMEI-nummret.

13. Olle73

Olle73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Varken Plan B eller Android Lost har reagerat än så länge, så jag antar att mobilen ligger avständ någonstans. Undrar bara var...

14. Olle73

Olle73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

IMEI nummret hade jag redan, men där stog en annan intressan information "Senaste aktiviteten den: 22:03". Vad betyder det? Klockslaget är i.a.f efter det att jag senast hade telefonen.

15. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Det borde betyda att din telefon har varit igång då. Testa att installera planb på nytt.

Sent from my GT-P7510 using Tapatalk

16. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Om du ändrade gmail-lösenordet så är den ju inte inloggad längre alltså kan inte plan b installeras.

17. Olle73

Olle73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

En annan intressant information som ja inte såg tidigare är att det på samma ställe står "Sony Ericsson ST18i Tele2" Eftersom jag aldrig var inne på den sidan så länge telefonen fanns i min närhet så vet jag vad det stog då, men jag har i alla fall aldrig haft ett Tele2 abonnemang på telefonen.

18. Olle73

Olle73 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, ja där ser man, så man behöver alltå har kvar sitt gamla gmail konto för att dylika program skall fungera? Är det inte en rimlig åtgärd, om man misstänker stöld, att ändra sitt lösenord så fort som möjligt, innan någon annan gör det?

Jag har i.a.f nu spärrat både telefon och SIM kort.

Last edited: 1 mar 2012
  19. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Så länge du loggar in på market.android.com så kommer du fortfarande att kunna installera det remote till telefonen. Även om telefonen har felaktigt lösenord. Jag testade precis och det fungerade för mig.

Last edited: 1 mar 2012
    Olle73 gillar detta.