Förlorar 3G-täckning vid samtal

Diskussion i 'Desire HD' startad av Usbin, 19 december 2010.

1. Usbin

Usbin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag har märkt att min DHD stänger av internet-täckningen vid samtal, oavsett in/ut-gående. Det tar c:a 1 minut av samtalstid tills internetikonen försvinner och täckningen tappas. Den vanliga täckningen påverkas inte, utan endast 3G. Så fort samtalet avslutas får telefonen tillbaka 3G-täckningen.

Jag har ett sprillans nytt SIM-kort från Tele2. Jag vet att iPhone har en inställning som gör att man kan välja att stänga av 3G vid samtal för att spara batteri/dataförbrukning, men hittar ingen hos andriod. Någon som vet om det beror på telefonen eller operatören?

Mvh Michael

2. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Pilarna har inget med 3G att göra, det är datatrafik dom indikerar.
    Om du går in i inställningar och om telefonen - nätverk så ser du om du är uppkopplad till 3g nätet eller inte.

Men varför den försvinner när du pratar vet jag inte.
    Står det h eller 3G ovanför pilarna? för när du är uppkopplad till 2G nätet så kan man inte surfa samtidigt.

3. Usbin

Usbin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag tror du missuppfattade mig lite. Ikonen för 3Gtäckning försvinner totalt. Dvs det står ingeting,inget H eller 3g eller G, då hela ikonen är försvunnen.
    Att det inte går att surfa är ju det som är problemet.

4. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Och du missuppfattar mig. pilarna har inget med 3G mottagning att göra. dom har bara med datauppkopplingen att göra med. När dom försvinner så är du säkerligen fortfarandes uppkopplad till 3G nätet. testa att gå in i inställningar trådlöst och nätverk och bocka av mobilt nätverk så försvinner pilarna. när du gjort det så går du till inställningar om telefonen - nätverk så ser du att du är uppkopplad till 3G. pilarna och texten är bara för data. inte röst eller sms.

Men varför dom försvinner är en gåta. På min Telenor så stannar pilarna kvar när jag för samtal. Kanske tele2 som är problemet med.

5. SEALen

SEALen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tror det är enklare än så. Det beror nog på att du har lite taskig täckning på 3G nätet. Det har jag inne i mitt datorrum och när jag nu provade lite så försvann 3G datasymbolen då jag såg att jag gick över på 2G nätet (jag får då nämligen full täckning).

Så om du bara har 1 eller 2 pinnar 3G mottagning är det säkert handover till 2G som orsakar att datakanalen försvinner. Minns inte om de fixat till handover mellan 2G och 3G nätet nuförtiden. Från början av 3G så fastnade man i 2G nätet om man väl blivit utsatt för handover dit nämligen.

6. tc737

tc737 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Exakt samma sak som händer mig 3g försvinner vid vart fjärde samtal ungefär. Jag som älskar ätt googla eller låta spotify fortsätta när jag tar ett samtal. Sjukt dåligt.

Sent from my Desire HD using Tapatalk