Försäkringsärende telenor..

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av toli56, 26 aug 2011.

1. toli56

toli56 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena! Har haft min x10 lite mer en 1 år nu..

För 4 veckor sedan lämnade jag in min telefon på telenor då den på något sätt pajjat. Det funkade inte alls att ladda mobilen pga nå glapp vid laddningsuttaget.

De på telenor sa inga problem du har försäkring osv så det kommer inte bli nå strul,efter ca 2 veckor får ja ett sms där de säger att ja måste ringa försäkringsbolaget och förklara varför jag tror min mobil pajjat osv. en dag senare ringer jag dem och förklarar att jag inte gjort något speciellt med telefonen och inte vet varför den gått sönder.

Sedan efter några dagar går ja in på telenorsservice hemsida och checkar hur det går med telefonen, det stod då att de påbörjat lagning av den och ca 2 veckor senare får ja ett sms där det står att den finns i butiken färdig för att hämtas ut.

Åker sedan till butiken med ett bra humör och en skön känsla av att få tillbaks min telefon, då förklarar en säljare för mig hur läget är att försäkringsbolaget inte ansåg att det skulle täcka skadan.. enligt de så har telefonen blivit fuktskadad på något vis (har ingen aning varför) och de täcks tydligen inte av försäkring.

Hur fan ska jag lösa detta? Varför ska man ha försäkring om inte den ens täcker fuktskador som nog är ett väldigt vanligt problem..

tacksam för snabba och bra svar!

mvh

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Glapp i uttaget verkar vara ett konstruktionsfel om man ska tro tidigare inlägg här. Konstruktionsfel ska gå på garanti och inte försäkring. Oavsett så är att laga den utan att fråga dig om konstnaden är ok är förstås inte ok, kolla om du har en konsumentrådgivare i din kommun.

Det finns (minst) en vit lapp med röda prickar i telefonen, du ser den om du tar av baksidan. Om prickarna är lite suddiga i kanten eller helt utsmetade över ytan så beror det på fukt. Stående order från mobiltillverkarna verkar vara att vid minsta tecken på fukt så är det totalvägran att reparera. Mycket mer finns att läsa i gamla inlägg här om fuktskador och hur serviceverkstäderna hanterar det hela.

3. toli56

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okej tackar för svar, jag kollade min vita lapp med röda prickar och den ser ut som den ska och inte suddiga i kanten eller så..

4. Thulo

Thulo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag råkade tvätta min sambos grabbs x10 i tvättmaskinen, men försäkringen som vi hade genom telenor täckte det och vi fick en ny.

5. toli56

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

värt att tillägga är att jag nyss läste på telenors hemsida http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TD42001.pdf där står det såhär Försäkringen omfattar bl a:
    • Stöld och förlust
    • Tappskador
    • Otillåten användning upp till 2 000 kr inom 24 timmar efter att
    stölden ägt rum.
    • Fuktskador

så vad är problemet??

6. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Försäljaren drog en rövare. :)

7. toli56

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

men ja fick ju svar från masrsh deras försäkringsbolag..

8. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag antar att det inte är helt säkert att försäljaren hade läst försäkringsvillkoren själv. Skriv ut och ta med till butiken och hävda din rätt. På dem!! :)

9. toli56

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska till en telenorbutik på måndag, troligtvis kommer jag ju få rätt men de lär ju ta minst 3 veckor till innan min telefon är lagad och fullt fungerande.. så det blir totalt 7 veckor och jag betalar inte x antal hundra i månaden för att få låna en skit mobil av telenor medan min telefon är på lagning.. kan jag som kund få någon slags ersättning?