Förslag: Forumsdel användar köp/sälj recensioner

Discussion in 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' started by Jdroid, Aug 1, 2013.

1. Jdroid

Jdroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Lägger ett förslag för ett ämnes forum där man kan efter affär (köp/sälj/bytes) recensera användaren. Alltså man skapar en tråd för denna person och recenserar affären.

Sweden2, vulfgar and bernard like this.
  2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant förslag. Vi skall se om vi kan förbättra köpdelen på fler vis framöver. .

3. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Klart vettig idé. Att personen är en forumit är ju ingen garanti för att personen är pålitlig.

Så det blir ett underforum då, med en tråd för varje person som gjort en affär här på forumet? Förslagsvis får folk då skicka in info till moderatorerna via PM så att det inte blir en massa kladd och tjafs i tråden för varje person, utan det ska vara kort och koncis info där flera personer får komma till tals (anonymt).

4. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Varför inte, istället för ett separat forum, skapa en "personlig sida" för varje användare där de sedan kan recensera denne?

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4

5. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Håller med, är medlem på andra forum som använder den typen av lösning och det funkar riktigt bra. Tror t om att den funktionen finns inbyggd i Vbulletin eller som ett litet plugin för Vbulletin.

Sent from my Xperia U.

6. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Det är många (inkluderat mig) som använder gästboken för detta.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

7. Jdroid

Jdroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tycker inte man ska kunna recensera anonymt dock, då man vill kunna se vem som recenserat den man ska handla av.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

8. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nackdelen med personliga och öppna recensioner på ett forum är just att det kan bli tjafs och bråk mellan folk pga de omdömen som getts, och vissa personer kan välja att avstå från att ge negativa omdömen pga risken att hamna i konflikt med andra medlemmar. Detta är trots allt ett forum och här kan man ta kontakt med varann på ett annat sätt än på exempelvis Tradera, där omdömena är helt öppna. Om det krävs att omdömena är helt öppna så att man ser vem som sagt vad kan vissa personer välja att avstå från att skriva negativa saker, om de känner att det finns en risk att de pga det kan hamna i personlig konflikt med motparten. Med "semi-anonyma" omdömen kan man nå en annan öppenhet. Utåt mot andra medlemmar kan det vara helt dolt vem som sagt vad, men moderatorer och andra personer med administrationsrätt över forumet kan se vem som har sagt vad.

Jag menar bara att om man ska ha någon sorts omdömen så är det viktigt att få fram korrekta omdömen som man kan lita på. Om då vissa personer undviker att skriva omdömen, eller undviker att skriva vissa saker, så är det lätt hänt att omdömena blir snedvridna.

9. Jdroid

Jdroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade inte litat på ett omdöme från en anonym person, lika lite som jag litar på ett omdöme från en ny reggad person. känns som om idén med bra referenser försvinner då.

Har sett detta fungera på andra forum och tror inte många skulle dra sig för att lämna ett negativt omdöme efter att ha blivit lurad vid affär etc.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

10. inact_0032

inact_0032 Guest

Tappade mobilen så det skrevs nåt random (Ä) :(

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4