Första android-telefonen

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Loutre, 9 feb 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Loutre

Loutre Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Mina gamla SE har nu packat ihop och jag har använder nu min gamla nokia 3310 så som ni förstår tänkte jag köpa en ny mobil :)

Då jag byter mobil väldigt sällan så vill jag ha en väldigt prisvärd mobil med bra kvalitet just eftersom jag tänker ha den så länge. Smärtgränsen vad gäller priset är runt 3000kr.
    Det jag främst kommer använda mobilen till är ringa, sms:a, maila och surfa, det skadar inte heller om kameran är okej. Därför vill jag ha en mobil med en riktigt bra skärm. Jag är även lite allergisk mot när det hackar, så att allt löper fint är också viktigt.

Är det värt att vänta ett tag för att se vad för nya modeller som kommer ut nu i vår? Vill nog köpa en iallafall senast april.

Jag har tittat lite Motorola Defy som jag tycker verkar som ett kul alternativ.

Tacksam för tips :)

2. josåatt

josåatt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    118

MINA ENHETER

Många företag presenterar nya telefoner i Barcelona i helgen, de telefonerna kommer sen under vårkanten så det kan vara värt att vänta. Vill du ha en nu tycker jag ZTE Blade är mest prisvärd.

3. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Hej Loutre,

Det är svårt att komma med rekommendationer när du inte är mer specifik än så vad gäller preferenser.

Rent allmänt hade jag väntat med ytterligare ett år med att köpa en top-of-the-line telefon. Det har faktiskt inte hänt så mycket under de gångna året, däremot verkar utvecklingen ta lite extra fart just nu.

Jag hade i stället satsat på t ex HTC Desire eller Samsung Galaxy, telefoner som löper fint, som du skriver, och som börjar bli väldigt prisvärda just nu. De är kanske inte lika vassa som sina efterföljare, men skillnaderna är inte stora nog att motivera prisskillnaderna.

Spaderess

4. Loutre

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

okej, vad menar du med mer specifik? :)

Jag kan iaf säga varför jag fastnade för Defy:en. Det var nog mest pga designen, bra prisbild, tydligen en bra skärm samt att jag gillar idén om att den är stöttålig/vädertålig då jag tämligen ofta spenderar tid i skog och mark.

5. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

6. android3.0

android3.0 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

packat ihop ? ladda upp batteriet till fullt
    eller köp ett nytt batteri
    som kommer den fungera

7. Loutre

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

nja, den hänger sig typ en gång varje timme, så man måste starta om den, lite tröttsamt i längden....
    Tveksam på om jag vill ha en SE igen.

8. Spaderess

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det viktigaste att veta är vilken prisklass du har tänkt dig? Funderar du på att satsa på en telefon för 4000:- är det lika fel att rekommendera 6000 kronorslurar som 2000 kronorslurar.

Dessutom skulle jag rekommendera att du går till en mobilbutik och ber att få testa lurar från olika tillverkare. En av styrkan med Android är ju att tillverkarna kan lägga på egna gränssnitt vilket gör att telefoner med i övrigt samma specifikationer kan kännas väldigt annorlunda. Förhoppningsvis hittar du ett gränssnitt som känns rätt för just dig.

9. Loutre

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ah, kanske inte var tydlig med det, men kan lägga upp till 3000-3500... Lite mer om det är värt det...
    Jag har känt lite på min kompis HTC Legend, gillade såväl gränssnittet, skärmen och själva känslan i luren då den kändes gedigen och välbyggd. Fast den är väl ungefär ett år gammal, känns kanske lite dumt att köpa en som är så gammal?

10. Spaderess

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Nej jag tycker inte att det är dumt att köpa en telefon som är ett år gammal. Faktum är att med tanke på hur mycket de har fallit i pris, får du ganska mycket för pengarna. Kan du gå upp någon hundralapp till så får du exempelvis en Desire eller en SGS som fortfarande hör till de mer kapabla telefonerna på marknaden.

Jag vet dock att det finns folk här som tycker att man alltid måste ha det senaste och byter till en ny 5000 kronors telefon varje år, och de tycker säker att jag har fel i detta.

11. android3.0

android3.0 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

installera om ?
    fabriksåterställning ?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.