Tips: Första Batteriladdning av din Galaxy Note, FAQ

Diskussion i 'Galaxy Note - Allmänt' startad av Stratan, 7 dec 2011.

1. Stratan

Stratan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Då några verkar undra så kommer en liten förklarande tråd:

Jag tar INTE kredit för mer än att jag sökt fram informationen och sedan skapat denna tråd.

Följade är saxat från Sweclockers medlem Airwolf:

Följande information är saxad från annat FAQ-ställe som jag tappade bort. :-)

Jag tror att Not'en har ett Litium-Ion.

Last edited: 7 dec 2011
  2. darknessviking

darknessviking Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

500 gånger? så om jag laddar min mobil en gång om dagen så räcker bara batteriet 1.5 år? låter läskigt ..

3. nbulp

nbulp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Säkert menat som "antal laddningar innan man börjar få en (märkbart?) minskad laddningskapacitet".

4. Stratan

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Efter mer efterforskning tror jag att författaren till den senare informationen om "500 ggr" har tagit fel på "gånger" och "cykler". Jag skriver till det i föregående post. För övrigt har han fått informationen från Svenska Batteriföreningen.

5. Stratan

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

*En Cykel bör alltså vara ur och i-laddning från helt tomt till helt fullt. Och det brukar man sällan göra varje dag.

6. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Nja... Mycket avgör batteriets livslängd. Ett batteri dör inte bara rakt av utan tappar i första hand kapacitet och förmåga att laddar/laddas ur fort.

batteriet ger kanske sina 2500mAh vid idle men bara 1000mAh vid tunga 3D spel efter 500cykler.

exakt när man drar gränsen att nu är batteriet slut är svårt att säga, men 500cykler som i 500 laddningar där man laddar varannan dag blir ju 1.5år och vi kan väl alla vara överens om att efter 1.5år är batteriet inte längre sig självt.

Även tiden spelar in, ett batteri åldras med tiden...

:-*

Bara som referens så pysslar jag mycket med litiumbatterier som hobby och har så gjort sedan 2001.

7. Klerkan

Klerkan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hobbyking FTW :)

8. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Kan ju tilläggas att helurladdning av ett batteri inte är en speciellt stor risk heller, då de flesta batterier har en krets som stänger av batteriet vid för hög eller låg spänning.
    Man kan köpa "unprotected" batterier utan denna krets till tex ficklampor. Men svårt att tänka mig att batterier till masskonumptionprylar som mobiler, laptops etc inte har en skyddskrets i sig, då det kan ske mindre trevliga saker som brand och explosion om man ej har koll på sina unproteced batterier.

9. Stratan

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

@lono - ahh... Du menar som de man läser om i tidningen ibland. "Olles iphone började brinna på flyget. Stark rökutveckling i planet som tvingades nödlanda."
    ...å sånt. ;-)

10. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Haha, tror det där är mera undantagsfall. Ifall masskommersiella li-ion batterier inte hade en skyddskrets i sig, då hade du sett MYCKET fler sådana notiser i tidningarna.

11. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Samtidigt är det mycket mycket mindre risk med bara 1 cell, det kluriga är om det är flera celler i serie som laddas typ laptop, då är skyddselektroniken mycket viktig. Men visst du har rätt. mobilbatterierna är skyddade.

kollar ni min bild ovan så sticker det ut ett knippe små sladdar från varje batteripaket, där kopplar man in en extern skyddselektronik när man laddar batteirerna :-)