Första egna intrycken & omdömen för Galaxy S25 Ultra

Diskussion i 'Galaxy S25 Ultra' startad av night77, 12 jan 2025.

1. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    9 041
    Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Dela med dig av dina första intryck, eller skriv ett omdöme, för Samsung Galaxy S25 Ultra.

Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)

2. Roger K

Roger K Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Telefon:
    S25 Ultra 512

MINA ENHETER

Telefon:
    S25 Ultra 512
    Telefon 2:
    iPhone 17 Pro Max
    Info:
    Blå
    Platta:
    Samsung Tab S10 Ultra
    Platta 2:
    iPad Pro 11
    Övrigt:
    Galaxy Watch 7. Apple Watch Ultra 3
    Har använt S25 Ultra i några timmar och kan skriva det jag mest lade märke till jämfört med S24 Ultra som jag haft flera stycken och som jag också kunde använda sida vid sida med S25U.

Det jag först lade märke till var de snygga animationerna. Ett väldigt fint flyt, men vet inte om det beror på One UI7 som ju S25U an kommer med eller om det är telefonens hårdvara.
    Jag gillar hur den känns i handen med de rundade hörnen men tycker den känns något mer långsmal än S24U. Ikonerna på S25U ser mindre ut på hemskärmen men skillnaden är inte betydande.

En stor skillnad tycker jag är hur den känns viktmässigt. Inte enorm skillnad på pappret men S25U känns mycket lättare i handen och är lättare att hantera. Betydligt trevligare och något som märktes mycket tydligt när jag bytte mellan telefonerna.

En annan sak som ingen "hands on", eller "first impressions" jag sett, tagit upp är att ljudet från telefonen tagit inte bara ett snäpp upp utan flera. Betydligt bättre ljud än i S24U enligt mig och också mycket mer bas.

Skärmen ska ju vara i samma serie som S24U (m13) och inte m14 som exempelvis iPhone 16 Pro Max har. (Som jag också haft)
    Trots detta tycker jag skärmen ser skarpare ut i filmvisning jämfört med S24U. Kanske har detta med avancerad bildbehandling att göra i och med Qualcoms Snapdragon 8 Elite Made for Galaxy. I vart fall tycker jag det är en klar skillnad till S25Us fördel.

En annan sak som jag personligen sett som en nackdel med Samsung jämfört med iPhone och andra telefoner är hur S24, S23 och t.o.m. S22U har hanterat visst HDR innehåll, eller möjligen Dolby vision (som Samsung inte stöder utan istället promotar HDR10+).

Jag har retat mig på hur Samsungs tidigare telefoner hanterat HDR i exempelvis Sagan om ringen -Maktens Ringar serien på Amazon Prime Video men också vissa filmer i andra streamingappar.
    Här har Samsungs tidigare telefoner hanterat mörka partier rent uselt, och man har fått gissa sig fram till vad som döljer sig i mörka scener.
    Detta verkar vara åtgärdat med S25 Ultra (eller kanske One UI7). Nu syns äntligen det som är meningen ska framträda i skuggor och mörka partier. En väldigt stor skillnad och mycket positivt tycker jag!
    När det gäller banding så ser jag också en förbättring även om jag tycker iPhone (16pm) hanterar det bättre.

Jag bifogar en bild på skillnad mellan samma scen i ovan serie. Till vänster S24U och till höger S25U. Ska sägas att bilden är tagen med en många år gammal iphone och att den är mycket överexponerad. På S24U kan man nästan inte urskilja något i verkligheten medan det på S25U ser mycket trevligt ut.

När det gäller batteritid så kan jag inte säga så mycket efter så kort tid men jag tycker att batteriprocenten kändes som att den knappt rörde sig alls periodvis. Har goda förhoppningar om batteritiden men det är bara en känsla.

I det stora hela så skulle jag vilja påstå att S25U är en större uppgradering än många som bara kan läsa spec-sheets vill påvisa. Enligt mig är det en betydande uppdatering som är mycket märkbar, speciellt när man jämför sida vid sida.
    Kommer säkert personer som inte håller med mig men detta är mina personliga åsikter efter några timmar med telefonen.

Bifogade filer:

Last edited: 26 jan 2025
    Tompa911, Larsgmb, Stemag64 och 23 andra gillar detta.
  3. night77

Mottagna gillanden:
    9 041
    Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Upplever du att skärmen i S25u hanterar "låg brightness" bättre än S24u att mörka bakgrund ser inte "sandiga" ut? eller uppdateringsfrekvensen vid låg brightness orsakar randiga rader när det är mörka bakgrund?

murveldjuret gillar detta.
  4. night77

Mottagna gillanden:
    9 041
    Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Intressant första intryck! Tack för det!

Har lite frågor till, hur upplever du skärmen under stark ljuskälla? bättre än S24u eller samma?

Kör du med QHD eller FHD?

Och hur upplever du kameran, eller kanske du inte har hunnit testa?

Last edited: 27 jan 2025
  5. Jessie75

Jessie75 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    137

MINA ENHETER

Jag har i dagsläget en S24U. Är sugen på ett uppdatering.. Älskar att fota. Men känns inte som ngn större uppdatering där.. För allt man läser är Byt inte osv då man slänger pengarna i sjön av att uppdatera osv...
    Men så läste jag ditt inlägg :-) Då kanske man ska uppdatera?

6. YaKoStar

YaKoStar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    265

MINA ENHETER

Telefonen är riktigt rapp. Testat lite olika Benchmarks, 3D mark stack ut mest

Exempel:
    Screenshot_20250126_172553_3DMark.jpg

night77 gillar detta.
  7. Roger K

Roger K Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178
    Telefon:
    S25 Ultra 512

MINA ENHETER

Telefon:
    S25 Ultra 512
    Telefon 2:
    iPhone 17 Pro Max
    Info:
    Blå
    Platta:
    Samsung Tab S10 Ultra
    Platta 2:
    iPad Pro 11
    Övrigt:
    Galaxy Watch 7. Apple Watch Ultra 3
    Jag har inte hunnit testa kamera eller hur den är under stark ljuskälla tyvärr.
    Har haft skärminställning på QHD.
    Har sålt denna till en trevlig forumedlem och beställt en ny i annan färg som jag tycker är finare och med mindre lagring. Kan då inte testa mer ännu.

Kristy och night77 gillar detta.
  8. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Är inte kompis med dom raka platta sidorna, S22 ultran är mycke skönare, är väl en vanesak men just nu stör jag mig väldigt mycke på det

raukroland och Kristy gillar detta.
  9. rtreal

rtreal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Jag är helt såld. Har haft kurviga modeller sen Note 8. Irriterande att man inte kommer åt kanterna fullt ut. Speciellt med skal och skärmskydd som inte klickar med varandra. Har alltid velat ha glasskydd men alla skydd man haft till gamla telefonerna varit antingen platta och inte täckt allt eller böjda och skapat glapp på kanterna. Vissa skal flyttar loss glassskyddet osv. Min senaste var S23U som jag hade i 2 år. Jag var osäker på att uppgradera till S24U men S25U blev det. Man får en ren och boxig iphone-känsla. Helplatta skärmskydd är mycket snyggare enligt mitt tycke. Just glasskärmskyddet* jag köpte var kompatibel med fingeravtrycksläsaren men fick aktivera känsligt läge i inställningar. Så man behöver inte köpa skydd med håll i xD

Jag gillar min S25U. Försöker vänja mig vid nya UI 7 med aviseringar och verktygsfältet. Den har det iPhone hade innan där man swipear från högra hörnet och får verktygsfältet och vänstra hörnet ger aviseringar. Ska försöka leta i inställningar sen och stänga av den. Gör alltid fel. Väldigt snabb trots att jag hade S23U innan. Och då har jag inte ändrat inställningarna till x0.5 under utverklingssidan än. :)

Upplever batteritiden som kort men det beror nog på att jag är helt inne i den med inställningar, appar och sånt. Förhoppningsvis lugnar jag ner mig snart och får längre batteritid. Kör mellanläget i upplösning och alltid 120hz.

Tråkigt med pennan utan Bluetooth, kanske funkar med en gammal penna från säg S24U. Ska testa med någon som har en gammal Ultra. För det är pennan i sig som förlorat BT. Men de få gångerna jag använder pennan är det markering och och redigering av mindre texter och detaljer av en bild.

* Köp Ringke Easy Slide Privacy Glass (2-pack) Samsung Galaxy S25 Ultra online

Last edited: 30 jan 2025
    night77, Puttesson och voro12 gillar detta.
  10. Mabbutt

Mabbutt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    239
    Har bara lite snabbt hunnit hålla i den men fyra snabba intryck.

-Väldigt snygg. Titanium blue.
    -Bra med de runda hörnen. Sparar nog lite hål i byxfickorna.
    -Kanterna kändes lite vassa. Jag brukar köra utan skal så det var lite ovant att hålla i den jämfört med S23U.
    -Tyckte inte att viktskillnaden var märkbar.

Får återkomma när jag har hunnit sitta med den några timmar.

Kristy och night77 gillar detta.
  11. Wiczor

Wiczor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Haft min i en vecka nu och kommer från Pixel 9 pro. Tycker den känns fräsch och snabb men en sak jag funderat på är mottagningen.

Min upplevelse är att den ofta visar väldigt få "bars" jämfört med Pixeln och jag får känslan av att uppladdningshastigheten är lägre och att den snabbare tappar mottagningen helt i områden med dålig täckning. Däremot inget fel på nedladdning eller svarstid när den bara har ett par bars mottagning.

Någon annan som upplever samma?

12. rtreal

rtreal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Har du testat att ändra 5G till 4G. Vet inte om det är så fortfarande men ibland kan 4G täckningen vara bättre än 5G. Hemma mig är det alltid 2 av 5 prickar. Oavsett telefon och operatör. Troligtvis för det är flerbostadshus i betong.

13. saigon

saigon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Vad är era intryck gällande kamera inomhus/rörliga objekt och avslutningsvis macro fotografering?

14. Wiczor

Mottagna gillanden:
    155
    Jag testade det nu, verkar inte göra någon skillnad. Jag jämför alltså med vad jag är van vid från pixel 9 pro. Det jag funderar på om de är annorlunda eller om det är så att det är något med just min telefon och att man borde skapa ett garantiärende...

rtreal gillar detta.
  15. Wiczor

Mottagna gillanden:
    155
    Testade makro precis och jämförde med pixel 9 pro, upplever skärpan som marginellt bättre men en betydligt mycket kallare färg i bilden som ligger närmare verkligheten än Pixels väldigt varma bild.

16. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 020
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samsung tycker jag ofta har mindre staplar än andra tillverkare. Man ska dock komma ihåg att staplarna inte har någon standard så det går inte att jämför staplarna mellan olika tillverkare. Däremot kan man kolla dBm värdet. På Vanilla Android finns den under Inställningar -> Om telefonen -> SIM-kort 1 eller 2. Hos Samsung är det Inställningar -> Om telefonen och sedan typ Status eller något, vet inte vad det heter på OneUI

Kristy, rtreal och Wiczor gillar detta.
  17. Wiczor

Mottagna gillanden:
    155
    Bild från S25U, helt oredigerad.

Bifogade filer:

18. Wiczor

Mottagna gillanden:
    155
    Och från Pixel 9 pro

Pixel låter en fota lite närmare innan den tappar skärpan men slutresultatet blev inte skarpare för det (min uppfattning)

Bifogade filer:

19. Wiczor

Mottagna gillanden:
    155
    Ovan macrobilder är närbilder av tyget på öron-muffen på ett steelseries-headset.

Bifogade filer:

20. night77

Mottagna gillanden:
    9 041
    Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Halebop & Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Oppo Find X9 Pro
    Platta:
    OnePlus Pad 3
    Har du kollat dina APN inställningar? Vilken operatör kör du med?