Första intryck av ZTE Blade.

Discussion in 'Blade' started by Yoron, Sep 23, 2011.

1. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Var och hämtade den på posten för några timmar sen (Comviq android 2.2). När jag packade upp den blev jag förvånad över hur gedigen den kändes. Har läst att somliga klagar över knapparna, men jag fann dom fungera perfekt, samt att de var i fas med resten av sidan, dvs varken högre eller mindre. Inuti var ett 2gb A-data microsd redan monterat. Det enda jag har gjort är att installera tel kort, samt att börja ladda den. Detta då många verkar anse att det är ett måste att batteriet ska vara full laddat innan du sätter på den första gången. Funderar också på att lyfta ut o in batteriet för att försäkra mig om att den verkligen är fullt laddad, innan jag sätter på den första gången :)

Förstår inte vad folk har klagat på där, den är helt enkelt snygg, diskret, lagom stor och läckert tunn. Jag är impad av byggkvalitén, det glappar ingenstans såvitt jag har märkt, än, kanske man ska tillägga. Allt känns gediget på den. Det enda jag funderar på nu är vilket ROM jag ska testa först. Samt om jag ska lägga in Root 'för evigt' eller 'on demand'. Om den nu går sönder vill jag ju kunna få den reparerad, men som den känns nu, så tror jag faktiskt att den kommer att funka alldeles utmärkt.

Den är helt enkelt c00l :) Sen så får man ju ett års fri surf, även om jag inte är säker på hur det är tänkt att fungera. Det enda jag vill klaga på här är att det inte medföljde en instruktions bok, samt en adapter för SD-kort så att jag skulle kunna flytta mellan laptop och Blade. Annars en suverän data phone so far :) Och jag hoppas att den kommer att gå att använda som en dator i förlängningen med. För det är min tanke med den, att ha något som du kan ta med dig och surfa, snacka etc med precis som min laptop.

Dock skiter det sig med 'flash games' och då jag gillar att spela? Jag har ännu inte fått ordning på om det finns ROM som stödjer Flash?

Ah well, a very c00l phone, any which way :)

Last edited: Sep 23, 2011
  2. Saibot

Saibot Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med dig på vissa punkter, för 1kkr är denna Blade ett kap. Fast du borde nog vänta några dagar/någon vecka innan du börjar med ROM'andet o allt där efter, för att kolla så att allt fungerar först. Och ifall du vill ha garantin kvar så är det bara flasha in stock-ROM'en till Telia/Tele2 som finns här på forumet.

Angående flash så funkar tyvärr inte det mesta, fastän man försökt porta flash till Bladen's klena ARMV6@600Mhz processor. :/

Dock finns det ju vissa spel som funkar felfritt, bl.a. Cut the Rope och Doodle Jump som är två av mina favoritspel. :)

/Saibot

Yoron likes this.
  3. hackerman1

hackerman1 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

det funkar alldeles utmärkt att flytta filer från PC till Blade via USB-kabel.

Yoron likes this.
  4. chraist

chraist Replicant Staff Member

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Yoron likes this.
  5. qviz

qviz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej!

Du kommer säkerligen efter ett tag märka att "Tillbaka" knappen börjar glappa. Eller så kan det vara jag som nördat för mycket mobil! :) Men trevligt att du gillar den!

Och innan du börjar flasha in en ROM, vänta en vecka eller två, så du hinner lära känna din mobil, och sen kan du ta ditt beslut utifrån det. Roota kan du nästan göra om en dag, tycker jag iaf.

Lycka till!
    /Benjamin

6. Davos

Davos Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Mina knappar glappar inte och jag har haft min i snart ett år ju :)

7. Yoron

Yoron Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Wow

Mycket bra information här. Tack ska ni ha för era svar.

Och ja, jag tänkte nog roota direkt också :)

Jag ser att somliga tycker 5-600 Mhz är slött, men (som jag ser det) inte för linux.. Det är helt godtagbart från min standard. Det är bara det att jag får anpassa program varan till hastigheten.Betyder inte att det är sämre, jag har sett ett grafiskt användar snitt/OS på en gammal 3.5 MB diskett, med fungerande internet. Det finns så många 'bloated' program varor idag, som jag inte gillar alls. Ja, nu tänker jag ju på en dator givetvis, inte telefon, men det är ju dit jag hoppas vi kommer, at some future point sas.

Flash är egentligen en av de mest 'farliga' programspråk som finns över internet, ur säkerhets synpunkt. Finns en hel del security experts som vägrar använda det, så från den synpunkten, kanske jag inte ska 'gnälla' om det :) Dessutom är det dåligt skrivet, tar alltför mycket processor kraft i förhållande till vad det gör, åtminstone som jag har sett. Men det är också det språk som har några av mina favorit games :)

Damned if you do, damned if you don't..